2009-06-24, 11:52
Medlem
c-d af ands avatar
Behöver veta vilka juridiska hinder det finns med att hyra två lägenheter som finns på två olika orter.

För att förtydliga så att inga missförstånd uppstår:
I sitt namn ska min bror hyra en lägenhet i annan ort än sin nuvarande bostadsort. I den nya lägenheten så ska jag och en vän bo. Hyran ska betalas från min brors konto medan jag och min vän för över hyreskostnaden på givet datum varje månad till min brors konto.

Snabba svar uppskattas.

ödmjukast
Senast redigerad av c-d af and 2009-06-24 kl. 11:56.
Citera
2009-06-24, 15:06
Medlem
TTKs avatar
Det finns en risk att ena hyresvärden säger upp den hyresrätten med hänvisning till att din bror inte har behov av två bostäder.
Citera
2009-06-24, 15:16
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Det finns en risk att ena hyresvärden säger upp den hyresrätten med hänvisning till att din bror inte har behov av två bostäder.
Tycker det låter konstigt, ifall man kan betala för sig så borde det väll inte vara några problem? Och att jobba på en ort och ha flickvän/älskarinna eller i detta fall en snyltande lillebror på en annan ort borde väll inte vara några konstigheter?

Sedan så känns det konstigt ifall hyresvärdarna klagar även ifall man är ärlig med upplägget. Men jag har inga juridiska kunskaper så det är som sagt bra att få lite information innan man gör slag i saken, för jag vill verkligen inte orsaka några problem för min bror.
Citera
2009-06-24, 16:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-d af and
Behöver veta vilka juridiska hinder det finns med att hyra två lägenheter som finns på två olika orter.

För att förtydliga så att inga missförstånd uppstår:
I sitt namn ska min bror hyra en lägenhet i annan ort än sin nuvarande bostadsort. I den nya lägenheten så ska jag och en vän bo. Hyran ska betalas från min brors konto medan jag och min vän för över hyreskostnaden på givet datum varje månad till min brors konto.

Snabba svar uppskattas.

ödmjukast

Det finns inga juridiska hinder för att hyra fler lägenheter såvida det inte rör sig om bostadsrätter.
Citera
2009-06-24, 17:11
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns inga juridiska hinder för att hyra fler lägenheter såvida det inte rör sig om bostadsrätter.
Finns inga juridiska hinder för att hyra vare sig bostadsrätt eller hyresrätt. Däremot kan en hyresvärd säga upp en hyrestagare om denne har mer än en bostad då hyrestagaren inte är att anses vara i behov av två bostäder. Det finns dock en del undantag.
Citera
2009-06-24, 17:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Finns inga juridiska hinder för att hyra vare sig bostadsrätt eller hyresrätt. Däremot kan en hyresvärd säga upp en hyrestagare om denne har mer än en bostad då hyrestagaren inte är att anses vara i behov av två bostäder. Det finns dock en del undantag.

Jag tänkte mest på det faktum att många bostadsrättsföreningar är noga med att lägenhetsinnehavaren rent fysiskt måste bo i lägenheten vilket kan medföra problem om man samtidigt "bor" i en annan hyreslägenhet.
Citera
2009-06-24, 17:57
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag tänkte mest på det faktum att många bostadsrättsföreningar är noga med att lägenhetsinnehavaren rent fysiskt måste bo i lägenheten vilket kan medföra problem om man samtidigt "bor" i en annan hyreslägenhet.
Finns dock inget lagrum som säger att man måste fysiskt bo i en bostadsrätt. En bostadsrättsförening har inget att säga till om i en sådan sak. Däremot kan bostadsrättsföreningen har laga invändningar på om man hyr ut sin bostadsrätt.
Citera
2009-06-24, 22:16
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Tycker det låter konstigt, ifall man kan betala för sig så borde det väll inte vara några problem? Och att jobba på en ort och ha flickvän/älskarinna eller i detta fall en snyltande lillebror på en annan ort borde väll inte vara några konstigheter?

Sedan så känns det konstigt ifall hyresvärdarna klagar även ifall man är ärlig med upplägget. Men jag har inga juridiska kunskaper så det är som sagt bra att få lite information innan man gör slag i saken, för jag vill verkligen inte orsaka några problem för min bror.

Det är inga hinder som sagt. Som ovan har anförts av flera kan dock den
ena av hyresvärdarna säga upp den ena för att du inte har behov av den.

Men det är ju liten chans man får reda på det och vill tjafsa.

Så kör på men var beredd på att den lägenheten där du och en
vän bor kan komma att bli föremål för uppsägning.

Varför göra på detta sättet..kan ingen av dig eller din vän stå för
kontraktet?
Citera
2009-06-24, 23:28
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det är inga hinder som sagt. Som ovan har anförts av flera kan dock den
ena av hyresvärdarna säga upp den ena för att du inte har behov av den.

Men det är ju liten chans man får reda på det och vill tjafsa.

Så kör på men var beredd på att den lägenheten där du och en
vän bor kan komma att bli föremål för uppsägning.

Varför göra på detta sättet..kan ingen av dig eller din vän stå för
kontraktet?
Det handlar bara om att få förtur på lägenheten. Det rör sig om en lägenhet i ett attraktivt område i en studieort och för att få lägenheten så krävs det att antagningsbeskedet till utbildningen har gått igenom eller att man uppbär fast inkomst.
Tycker personligen att det är konstigt att det inte räcker med att kunna visa på att man är tillräckligt kapitalstark.
Och eftersom antagningsbeskeden kommer in i mitten på juli så är risken stor att antalet sökande på lägenheten kommer att öka drastiskt när detta sker. Det skulle därför vara bra ifall det på ett smidigt sätt gick att hyra lägenheten i min brors namn för att sedan skriva över den på mig och min vän.
Citera
2009-06-24, 23:38
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Det skulle därför vara bra ifall det på ett smidigt sätt gick att hyra lägenheten i min brors namn för att sedan skriva över den på mig och min vän.

Har ju inget att förlora. Brodern kan ju påstå att han skall flytta inom
viss tid så även om hyresvärden reagerar tar det en längre tid innan
nåt händer.

Men det är inte lätt att skriva över lägenheten sen....det där skall
du inte räkna med går enkelt. Sätter sig värden på tvären där är det
ganska kört för er.
Citera
2011-11-03, 17:49
Medlem
Undercasts avatar
I mitt fall så jobbar jag lite då och då i den ena orten, och pluggar på den andra. Jag måste ha boende på 2 orter då jag missar min kompetens på jobb, och pluggar på andra orten på distans/flex/i skola.

Väljer dock snart att hyra ut min "arbetslägenhet" i andra hand.

Men kan hyresvärden verkligen vräka en om man är punktlig med hyra och inte stör ordningen?
Citera
2011-11-05, 18:30
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercast
I mitt fall så jobbar jag lite då och då i den ena orten, och pluggar på den andra. Jag måste ha boende på 2 orter då jag missar min kompetens på jobb, och pluggar på andra orten på distans/flex/i skola.

Väljer dock snart att hyra ut min "arbetslägenhet" i andra hand.

Men kan hyresvärden verkligen vräka en om man är punktlig med hyra och inte stör ordningen?

De kan säga upp den som t.ex. har flyttat till en ny lägenhet och inte förväntas bo i den gamla på några år. Tillstånd till andra hand, kan ges utav hyrsvärden alternativt hyräsnmämnden (tingsrätten). Giltiga skäl brukar vara, tillfälligt arbete på annan ort, flytta ihop med partnern osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in