Hot

2009-06-23, 19:24
Bannlyst
Jag har aldrig fattat detta, men man blir ju straffmyndig när man är 15år, men kan man åtalas för något brott när man är yngre än 15? Jag minns när jag var 14 år, då kom någons pappa hem och hotade med att polisanmäla mig för hot. Om vi säger att jag hade blivit polisanmäld och åtalad, vad skulle då kunnat ha hänt? Jag var ju inte straffmyndig än. Skulle mina föräldrar ha fått straffet?
Citera
2009-06-23, 19:25
Medlem
Blefss avatar
du skulle säkert åkt på ungdoms anstallt
(osäker på stavning)
Citera
2009-06-23, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs
du skulle säkert åkt på ungdoms anstallt
(osäker på stavning)

Va ? För bara ett litet hot? Hur länge då? Skulle det stå någonstans att jag varit där?
Citera
2009-06-23, 19:27
Medlem
micaeles avatar
Beroende på brottets art och omfattning låter ovanstående alternativ inte så tokigt. Eller att det inte blir något större straff, förutom att socialen och andra läskiga myndigheter blandar sig i familjelivet.
Citera
2009-06-23, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Beroende på brottets art och omfattning låter ovanstående alternativ inte så tokigt. Eller att det inte blir något större straff, förutom att socialen och andra läskiga myndigheter blandar sig i familjelivet.

Hade inte det förstört min framtid?
Citera
2009-06-23, 19:29
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Srbijaaa
Hade inte det förstört min framtid?
Inte direkt. Lite samtal med snorkiga tanter från soc har ingen dött av.
Citera
2009-06-23, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Inte direkt. Lite samtal med snorkiga tanter från soc har ingen dött av.

Men skulle det inte stått att man varit där, som när man varit i fängelse? Skulle det ha varit omöjligt för mig att få ett högutbildat jobb?
Citera
2009-06-23, 19:33
Medlem
zpiffs avatar
Polisanmäld, ja.

Åtalad, nej (inte än vissa vill ändra på lagen i detta fallet).

Ärendet skulle överlämnas till socialtjänsten och du och målsman blir kallad dit. Beroende på vad det är som skett, är det första gången, missbruksproblem, hur hemförhållandena ser ut, hur skolan går, ditt sociala liv är mm, så kan det bli allt ifrån ingenting mera än en notering till LVU.

Eventuella skadeståndskrav för en ej straffmyndig ställs till föräldrarna.
Citera
2009-06-23, 19:33
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Srbijaaa
Men skulle det inte stått att man varit där, som när man varit i fängelse? Skulle det ha varit omöjligt för mig att få ett högutbildat jobb?
Nej och nej. Det sociala för, mig veterligen, inga sådana register. Och även om så vore, kan ingen få ut dessa utan din personliga tillåtelse. Ungefär som med sjukvården och liknande institutioner.

Stop worrying.
Citera
2009-06-23, 19:35
Bannlyst
Ok tack för svaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in