2009-06-23, 15:57
Medlem
Jag var nere i Tyskland för ett tag sen och köpte ett apple keyboard och glömde bort att det hade en tysk layout . Finns det något sätt att göra så att ü knappen ger ifrån sig ett ö? helst utan att behöva starta ett program varje gång jag startar datorn. Jag tycker dock om qwertz layouten så den vill jag ha kvar.
Citera
2009-06-23, 16:09
Medlem
Jag sitter på en PC med windows vista, jag ändrade layouten till tyskt för jag ville ha qwertz layouten, fast då började även ü att komma...
Citera
2009-06-23, 16:19
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushma
Jag var nere i Tyskland för ett tag sen och köpte ett apple keyboard och glömde bort att det hade en tysk layout . Finns det något sätt att göra så att ü knappen ger ifrån sig ett ö? helst utan att behöva starta ett program varje gång jag startar datorn. Jag tycker dock om qwertz layouten så den vill jag ha kvar.

Citat:
Jag sitter på en PC med windows vista, jag ändrade layouten till tyskt för jag ville ha qwertz layouten, fast då började även ü att komma...

Hur verkar det om du laborera lite med:

Kontrollpanelen -> nationella inställningar och språkinställningar -> fliken Språk -> knappen Information -> "Lägg till", välj vilket inmatningsspråk du vill lägga till -> Byt från "svenska" till "tyska" i rullgardinsmenyn ovan där du väljer standardimatningsspråk.

http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/...2609820769.jpg

Men det är kanske det du testat redan? förlåt isf
Sitter ü på samma plats som ö på ett svenskt?
Citera
2009-06-23, 17:16
Medlem
Först vill jag bara rätta mig lite, det är å jag vill ha inte ö. Ü sitter där å sitter på ett svenskt tangentbord. Y har även bytt plats med z men dessa tangenter vill jag ha tysk layout på.
Citera
2009-06-23, 17:29
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Först vill jag bara rätta mig lite, det är å jag vill ha inte ö. Ü sitter där å sitter på ett svenskt tangentbord. Y har även bytt plats med z men dessa tangenter vill jag ha tysk layout på.
Nu är det risk för ännu mer missförstånd.

För skojs skull andrade jag till tysk layout på mitt tangentbord detta innebar att när jag tryckte på Å så blev det ett Ü.

Frågan är då om du väljer svensk layout(trots att du har tysk layout) så borde det bli ett Å om du trycker på Ü? likaså med övriga tangenter.

Sedan får man kanske göra en tattarvariant och klistra etiketter med rätt bokstav på tangenterna. eller ta loss tangenterna Z och Y och byta plats så att de stämmer.
Citera
2009-06-23, 17:37
Medlem
Det blir ett å om jag byter till svensk layout ja, so far so good. MEN, jag vill att y och z skall ligga på den "tyska platsen". Jag vill alltså ha z där uppe och y där nere, samtidigt som ü=å.

Förstår du?

EDIT: Laddade ner "Microsoft Keyboard Layout Creator" och den lät mig göra det jag ville.
Senast redigerad av Sushma 2009-06-23 kl. 17:46.
Citera
2009-06-23, 17:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Det blir ett å om jag byter till svensk layout ja, so far so good. MEN, jag vill att y och z skall ligga på den "tyska platsen". Jag vill alltså ha z där uppe och y där nere, samtidigt som ü=å.

Förstår du?
OK jag insåg det när jag postade, och du har dessutom skrivit att du gillar "qwertz layouten" samtidigt som ü=å förlåt igen. Jag tar på mig dumstruten och ställer mig i ett hörn en stund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in