2009-06-23, 14:07
Medlem
Jibberishishs avatar
Goddag, jag vet inte om det redan finns en tråd om detta "youtube"-klipp eller mediafil eller va ni nu vill kalla det, det handlar om den viktigaste bilden någosin tagen under våran livstid.

En satelit stirrade i tomma intet i rymden (dvs, mellan stjärnorna där det bara ser mörkt ut och vi inte kan urskilja något speciellt) och upptäckte vad man aldrig någon sett förut, miljontals galaxer, alltså när vi tittar upp mot stjärnorna och ser den mörka stjärnhimeln så är det så mycket vi inte ser, så oändliga många stjärnor som i sin tur har en chans att ha planeter i omlopp...

http://www.youtube.com/watch?v=mcBV-cXVWFw

Då till saken... Är detta sant? Finns det mer information om det hela, där man kan läsa lite mer invecklat än i filmen

Jag är ingen expert på rymd & fysik, så alla som brinner för det här, hata mig inte Bara en vanlig person som vill höra lite mer av ni som kan mer. Rätta mig gärna.

"Keep look up."
Citera
2009-06-23, 14:59
Medlem
Ja det är sant. Det finns sjuka mängder galaxer där ute och våran lilla planet är verkligen obetydlig liten.
Citera
2009-06-23, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jibberishish
Goddag, jag vet inte om det redan finns en tråd om detta "youtube"-klipp eller mediafil eller va ni nu vill kalla det, det handlar om den viktigaste bilden någosin tagen under våran livstid.

En satelit stirrade i tomma intet i rymden (dvs, mellan stjärnorna där det bara ser mörkt ut och vi inte kan urskilja något speciellt) och upptäckte vad man aldrig någon sett förut, miljontals galaxer, alltså när vi tittar upp mot stjärnorna och ser den mörka stjärnhimeln så är det så mycket vi inte ser, så oändliga många stjärnor som i sin tur har en chans att ha planeter i omlopp...

http://www.youtube.com/watch?v=mcBV-cXVWFw

Då till saken... Är detta sant? Finns det mer information om det hela, där man kan läsa lite mer invecklat än i filmen

Jag är ingen expert på rymd & fysik, så alla som brinner för det här, hata mig inte Bara en vanlig person som vill höra lite mer av ni som kan mer. Rätta mig gärna.

"Keep look up."

Fyfan vilken intressant film det var. Nog bland det mest intressanta jag sätt på youtube. Jag har haft sådana tankar, vad är egentligen oddsen av att jorden är det enda stället i hela universum som har liv? Det går inte att skriva ner i siffror på detta inlägget hur många planeter som egentligen existerar i universum. När NASA å alla forskare har lagt ner så mycket forskning åt att det kan finnas liv i t.ex. Mars så säger väl det att det är så mycket mer troligt att i andra ställen? När man tänker så känns det nästan som att det måste finnas liv i andra planeter. Har haft sådana här tankar men denna videon gör allting klart och logiskt. Det måste finnas liv i rymden.
Citera
2009-06-23, 20:06
Medlem
BaalZeBubs avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Hubble_Deep_Field
Citera
2009-06-23, 21:01
Medlem
deafens avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Hubble_ultra_deep_field
Citera
2009-06-23, 22:41
Medlem
appe-s avatar
ja, alltså. den här bilden (bilderna) är viktiga, men man ska också förstå att det inte riktigt kom så plötsligt. det var ganska många år sedan man redan då var rätt säker på mängden roterande materia i kosmos. se bara på Hubble's klassifikation (1925), eller arbetet med Milton Humason. dessutom finns det väl tolkningar som påvisar att både Galileo och Copernicus teorier spelar på "flera galaxer". det senare får någon gärna rätta mig med.

men ja, bilden representerar dock den ultimata kopplingen mellan historisk populärvetenskap och djup matematisk fysik.

edit: förresten! är du intresserad av en lite mer kortfattad och lekmannainspirerad version av vad den här bilden innebär (om än, dock tjugofyra år innan fotot ensemblerades), så föreslår jag att du googlar lite på snubben här till vänster.
Senast redigerad av appe- 2009-06-23 kl. 22:44.
Citera
2009-06-24, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
j, så föreslår jag att du googlar lite på snubben här till vänster.

Tipsar om hans grymma serie Cosmos också, riktigt bra populärvetenskap! Bläddra ner till Carl Sagans Cosmos i den här listan (12 avsnitt finns det totalt):
http://www.youtube.com/profile?user=Zuke696&view=playlists

Finns också massor med andra bra dokumentärer där.
Senast redigerad av Monoj 2009-06-24 kl. 02:04.
Citera
2009-06-24, 20:28
Medlem
Jag läste i en gammal Illustrerad vetenskap att området som syns på bilden
motsvarar det område som syns på himlen då man kollar genom ett två meters långt sugrör.

Tänk att det ryms så många galaxer på en så liten fläck i natthimmlen
Citera
2009-06-24, 22:05
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laichzeit
Jag läste i en gammal Illustrerad vetenskap att området som syns på bilden
motsvarar det område som syns på himlen då man kollar genom ett två meters långt sugrör.

Tänk att det ryms så många galaxer på en så liten fläck i natthimmlen

två delar i en miljon av hela himlen.
således, en helt korrekt beskrivning (bortsett ifrån angulär fysik) torde vara en tennisboll på hundra meters avstånd.

edit, vi kanske ska framföra en kort beskrivning i relativ bemärkelse, utan tennisbollar och andra liknelser.

då "deep field"-bilden i sitt populära stadium egentligen är en sammansättning av över 300 bilder, ska man kanske säga att den i sitt "riktiga utseende" är allt annat än fyrkantigt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Hubble_Deep_Field_location.gif

följande bild är en grad av vår aktuella himmel. det är alltså en liten liten batch av svart rymd vi knappt urskiljer en klar sommarnatt. det komiska i det hela är att vi med våra ögon inte ser det som annat än en svart fläck. en svart fläck med miljarder stjärnor.
ser man på bilden så ser man också den lilla delen i mitten som representerar HDF, hubble deep field.

om man vill wow:a lite mer än vad man redan gör, så kan man glatt sätta sig och byta mellan ovanstående, och:

http://z-e-r-o.up.seesaa.net/image/Hubble_Ultra_Deep_Field_Black_point_edit.jpg

vintergatan? nähedu, något litet skitställe i utkanten.
Senast redigerad av appe- 2009-06-24 kl. 22:34.
Citera
2009-06-24, 22:24
Medlem
Tooners avatar
Man blir ju knäpp av att tänka på hur stort universum är. Det otäckaste är att det inte bara är en teori (som t.ex. big bang) utan universum är ett faktum, det är bara att sätta sig i ett rymdskepp och börja åka.. inga teorier, det bara finns, och antagligen tar det aldrig slut.

Snurrig blir man.
Citera
2009-06-24, 23:25
Medlem
farmenSebastians avatar
imponerande att i stort sätt alla stjärnor,himlakroppar upptäcks på alla andra sätt...förutom just optiska!

det som intresserar mig är följande observationer:

1. Vissa stjärnor syns från "3 håll" dvs samma stjärna på något sätt förefaller sig existera o p t i s k t

2. Vilket har göra med rumskrökningen.
Då det fungerar så att tyngre stjärnor "böjer" rummet och därmed ljuset i närheten av sig. Vilket gör att de används som "linser" då ljuset hittar fram och man ser andra stjärnor som igentligen skulle varit dolda.
Citera
2011-04-08, 05:29
Medlem
bartsimpsons avatar
Värd en bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in