• 1
  • 2
2010-11-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serein
är en hel del att gå igenom om du vill installera wine på mac: http://wiki.winehq.org/MacOSX/Installing
så om du inte är insatt rekommenderas nog virtualbox...

Har jag förstått det rätt, Virtualbox och Wine gör så att min Mac tror att jag har Windows installerat?
Citera
2010-11-25, 21:40
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Som sagt; när är VirtualBox mest användbart och när ska man använda Wine? Kompletterar dom varandra, eller är dom konkurenter?
Min erfarenhet är att Virtualbox är överlägset. I en några år gammal kontorsdator med inbyggd Intelgrafik, 4Gb minne, och Ubuntu 10.04, kör jag XP virtuellt, med alla applikationer jag behöver inklusive bildbehandling, utan märkbar skillnad mot när jag kör Linux appar. Har dock ingen erfarenhet av spel!
För mig finns absolut ingen anledning att installera Wine, som jag under en längre tid försökte använda för bildbehandling med dåligt resultat.
Citera
2010-11-25, 23:36
Medlem
Har installerat VirtualBox på min Mac, men får det inte att fungera. Jag har skapat en hårddisk och sen när jag trycker på "starta" kommer jag ingenstans, eller det kommer bara en svart ruta med att det inte gick att boota.

Please, hjälp. Jag vill kunna installera och använda ett ekonomiprogram i min mac. Och jag kan verkligen ingenting om detta.
Citera
2010-11-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra87
Har jag förstått det rätt, Virtualbox och Wine gör så att min Mac tror att jag har Windows installerat?
nej. wine skapar en windows-liknande miljö och, som någon innan nämnde, översätter från win till linux/unix - du kör sen programmen i ditt linux os eller osx såsom alla andra program. i virtualbox installerar du windows och startar det "virtuellt" och får upp ett windows-skrivbord och hela faderullan.
Citat:
Har installerat VirtualBox på min Mac, men får det inte att fungera. Jag har skapat en hårddisk och sen när jag trycker på "starta" kommer jag ingenstans, eller det kommer bara en svart ruta med att det inte gick att boota.

Please, hjälp. Jag vill kunna installera och använda ett ekonomiprogram i min mac. Och jag kan verkligen ingenting om detta.
har du en installationsskiva med windows?
Citera
2010-11-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serein
nej. wine skapar en windows-liknande miljö och, som någon innan nämnde, översätter från win till linux/unix - du kör sen programmen i ditt linux os eller osx såsom alla andra program. i virtualbox installerar du windows och startar det "virtuellt" och får upp ett windows-skrivbord och hela faderullan.

har du en installationsskiva med windows?

Nej, det har jag inte. Behöver man det?
Men då kanske Wine passar mig bättre?
Citera
2010-11-26, 00:34
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte. Behöver man det?
Men då kanske Wine passar mig bättre?
ja. det kommer du att behöva. så länge du inte är villig att införskaffa det - på laglig eller olaglig väg - så får du tyvärr försöka dras med wine. men eftersom det är en mac du sitter med, och installationen av wine antagligen kommer att bli en del att tråckla med (du måste först installera port, och det kräver en del terminalvana) föreslår jag att du vänder dig till mac-forumet så kommer de att hjälpa dig på vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in