2009-06-23, 01:09
Medlem
Farbror-Barbroos avatar
Var på en fest hos någon jag inte känner till men jag fick äta pannkakor med något som var en tjock uppvärmd mjölk med socker i det smakade grädd/kola. Det enda jag kommer ihåg från vad han sa om det var att det var en tjockare mjölk med socker i som man kunde köpa och för att sedan göra den skall man koka det i ett antal timmar...

Någon som har en aning om vad detta heter?
Citera
2009-06-23, 01:12
Medlem
Tasstasss avatar
Kondenserad mjölk heter det. Finns i konservburk i välsorterade affärer eller i invandrarbutiker. Jättegott!
Citera
2009-06-23, 01:34
Medlem
Farbror-Barbroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasstass
Kondenserad mjölk heter det. Finns i konservburk i välsorterade affärer eller i invandrarbutiker. Jättegott!

Tack det är hysteriskt gott <3
Citera
2009-06-23, 01:45
Medlem
Eko_s avatar
Det är riktigt gott^^
Tror det är den här du söker http://files.marianova.com/files/ima...0410f8fcbb.jpg
Citera
2009-06-23, 01:55
Medlem
Farbror-Barbroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko_
Det är riktigt gott^^
Tror det är den här du söker http://files.marianova.com/files/ima...0410f8fcbb.jpg
Exakt men nu vet jag ska inhandlas imorgon med några pannkakor
Citera
2009-06-23, 02:25
Medlem
htdgs avatar
I vietnam har de kondenserad mjölk i kaffet. Det smakar grymt gott.
Citera
2009-06-23, 08:59
Medlem
dePauls avatar
Jag förmodar att den kondenserade mjölken i det aktuella fallet faktist var kokad i sin egen burk? Det är nämligen den vanliga proceduren för att snabbt få fram en tjock och fin kolasås.

Hela burken sänks i vatten i en stor kastrull och sjuds sedan sakta i ca 4 h. Ju längre man kokar mjölken, desto mörkare blir kolasåsen. Jag har ibland kört upp till 5 h och såsen får då en mörkbrun färg med utpräglad kolasmak.

Vattnet får under inga omständigheter koka bort. Det är parametralt viktigt att burken är sänkt hela tiden, annars finns det risk för explosion!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in