2009-06-22, 18:06
Medlem
Jahapp, läste idag i tidningar att Statsministerns (och andra ministrars) lön ska höjas.

Min första tanke var: Med vilka resurser?

Någon som är lite bättre insatt i detta kan väl förklara för mig, hur kan deras löner höjas, som statliga ämbetsmän, när Sverige lider av att stort BNP fall?

Var hämtas pengarna?

Är det oetiskt att höja lönerna i kristider?
Citera
2009-06-22, 18:08
Avslutad
Ja enligt mig behöver de inte högre löner iaf...
Citera
2009-06-22, 18:14
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmittsomGutt
Jahapp, läste idag i tidningar att Statsministerns (och andra ministrars) lön ska höjas.

Min första tanke var: Med vilka resurser?

Någon som är lite bättre insatt i detta kan väl förklara för mig, hur kan deras löner höjas, som statliga ämbetsmän, när Sverige lider av att stort BNP fall?

Var hämtas pengarna?

Är det oetiskt att höja lönerna i kristider?

De vill väl säkra sig ekonomiskt till efter förlusten vid nästa val. Och ja, jag tycker det är oetiskt att höja deras löner i dessa tider.
Citera
2009-06-22, 19:03
Medlem
JokkMokks avatar
Skall erkänna att jag anser mig stå till höger på den politiska skalan, men det här skäms man över.
Citera
2009-06-22, 19:06
Medlem
Höjas avatar
Klart killen (och de) förtjänar denna löneökningen. All kraft de lagt ner på att förhindra terrorism i Sverige har ju gett utdelning, sedan han tillträdde har vi inte haft ett enda terrorbrott. Han förtjänar sin löneförhöjning, han har gjort Sverige säkrare!
Citera
2009-06-22, 19:15
Medlem
Glöm inte bort inflationen!
Citera
2009-06-22, 20:46
Medlem
RedXs avatar
Det är oetiskt att höja politikers löner alldeles oavsett om vi befinner oss i kris eller ej.
Citera
2009-06-22, 21:23
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är oetiskt att höja politikers löner alldeles oavsett om vi befinner oss i kris eller ej.
Nehe? Du är medveten om att resten av landets befolkning får löneökning årligen just på grund utav Inflation. Du vet att pengar tappar i värde?
Citera
2009-06-22, 21:25
Medlem
Kanske fel tidpunkt att göra det men jag tycker lönerna ska upp. Med tanke på vilket ansvar de har så är det lågt betalt, jämför med löner inom näringslivet tex.
Citera
2009-06-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Nehe? Du är medveten om att resten av landets befolkning får löneökning årligen just på grund utav Inflation. Du vet att pengar tappar i värde?

Självklart ska lönen höjas, men gärna i proportion i andel % som resten av lönerna gör i Sverige, vilket INTE hade blivit mycket i dessa kristider.
Citera
2009-06-23, 14:57
Medlem
Tjänstemän har fått löneförhöjningar på 48% de senaste 10 åren. I och med denna höjning har regeringen fått 50%. Så så jävla illa är det inte.
Citera
2009-06-24, 19:19
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Så.. vad är en rimlig politikerlön?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in