2009-06-23, 19:37
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Fördelar med att köra OO istället för NO? Kör på NO nu och har inga direkta klagomål alls, men är det bättre med OO kanske man ska ta och byta.

NO är väl OO fast optimerat för OS X bättre, än vad OO i rent standardutförande är.
Citera
2009-06-23, 20:19
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Fördelar med att köra OO istället för NO? Kör på NO nu och har inga direkta klagomål alls, men är det bättre med OO kanske man ska ta och byta.

Fördelen är att OOo har betydligt fler utvecklare, NeoOffice har bara ett fåtal personer bakom sig. NeoOffice ligger dessutom hela tiden åtminstone ett versionsnummer efter OOo.
Citera
2009-06-23, 20:21
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heenok
Är det någon grafisk skillnad? Trodde det var precis som Windows versionen fast till Mac.

Nej, det är stor skillnad, användarinterfacet är inte alls likadant. MS Office för Mac har alla inställningar i ett särskilt fönster (en sk inspector) och inte i menyraden.
Citera
2009-06-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Nej, det är stor skillnad, användarinterfacet är inte alls likadant. MS Office för Mac har alla inställningar i ett särskilt fönster (en sk inspector) och inte i menyraden.

Ok, onödigt att göra två olika. Hade vart bättre att bara konvertera office 2007 till Mac.
Citera
2009-06-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heenok
Ok, onödigt att göra två olika. Hade vart bättre att bara konvertera office 2007 till Mac.
Du menar konvertera Office 2004/2008 till Windows. Mac versionen är inte bara bättre, man bör också komma ihåg att MS Office släpptes till OS X innan det släpptes till Windows.
Citera
2009-06-24, 15:57
Kör på Mac's Office 2008, grymt bra.
Citera
2009-06-24, 17:09
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannordholm
Du menar konvertera Office 2004/2008 till Windows. Mac versionen är inte bara bättre, man bör också komma ihåg att MS Office släpptes till OS X innan det släpptes till Windows.

Vad har det med någonting överhuvudtaget att göra? Vad spelar det för roll vilken plattform som programmet släpptes först till i den grå forntiden? Dessutom fanns inte OS X när MS Office först släpptes.

Personligen tycker jag att Office 2007 är bättre än Office 2008.
Citera
2009-06-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Vad har det med någonting överhuvudtaget att göra? Vad spelar det för roll vilken plattform som programmet släpptes först till i den grå forntiden? Dessutom fanns inte OS X när MS Office först släpptes.

Personligen tycker jag att Office 2007 är bättre än Office 2008.
Jag menade givetvis Mac och inte OS X.
När man pratar om att konvertera ett program finner jag det relevant vilken version som bör konverteras till andra system. Det tycker tydligen inte du. Case closed.
Citera
2009-06-25, 14:31
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannordholm
Jag menade givetvis Mac och inte OS X.
När man pratar om att konvertera ett program finner jag det relevant vilken version som bör konverteras till andra system. Det tycker tydligen inte du. Case closed.

Jag förstår inte vad du menar, den första Word-versionen till Mac kom 1985, den kan väl inte vara särskilt relevant idag? Jag vågar lova att Word 2008 inte har någonting överhuvudtaget gemensamt med Word 1.0 för Mac, så för min del är det helt ointressant vilken plattform som var först (och det var MS DOS för övrigt).
Citera
2009-06-25, 18:57
Medlem
Haha, ja det stämmer! Har inte testat Office 2008, men tror nog att 2007 eller 2008 är en smakfråga. 2007 täcker mina behov, så jag är nöjd!
Citera
2009-07-01, 20:32
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Är det någon grafisk skillnad? Trodde det var precis som Windows versionen fast till Mac.
Nä, en Word användare hittar direkt.. inget större fiffel..man får dock dra ut fönstret.

Word 2008 är något instabilt vid större dokument och har kompativitets problem.
När man skriver ett dokument än i dag så ska man i standard köra i formatet .doc och inte .docx
Så mitt förslag är om du väljer att köra i word 2008 så skriv i docx men exportera till .doc om du ska ta med dig den till en annan arbetsplats..

Läs denna post:
https://www.flashback.org/showthrea...2#post17446472

Jag drar då upp skillnader etc mellan word 2008 och pages 09

OpenOffice skall undvikas på alla OS.. pga att det är java baserat.
Ostabilt vid stora dokument..
Senast redigerad av micool87 2009-07-01 kl. 20:37.
Citera
2009-07-02, 13:50
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micool87
OpenOffice skall undvikas på alla OS.. pga att det är java baserat.
Ostabilt vid stora dokument..

OOo är i huvudsak skrivet i C++, det är bara Base som använder sig av Java i någon större utsträckning, i övriga delar är det bara enstaka funktioner som kräver Java.

Sen förstår jag inte varför du har fått för dig att Java-program nödvändigtvis skulle vara instabila vid stora dokument, har du något fog för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in