Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-22, 01:19
  #1
Medlem
Raketsnors avatar
Letar efter material för att kunna göra en mash-up remix. Detta kräver då en instrumental version av en sång, men även bara sången på andra låtar (som man då klipper in i instrumental versionen så det låter mysigt).
Har suttit ett tag och försökt komma på den rätta termen men inte lyckats (har försökt med vocal version och non-instrumental version).

Vilken är då den rätta termen och finns det några sidor (förutom google) man kan hitta dessa versioner?
Citera
2009-06-22, 01:21
  #2
Medlem
VAN2FREEs avatar
acapella?
Citera
2009-06-22, 01:22
  #3
Medlem
yowsers avatar
A capella. Eller acapella.
Citera
2009-06-22, 01:26
  #4
Medlem
Raketsnors avatar
Acapella är väl ändå då alla ljud som annars skapas av instrument görs utav människor?
Citera
2009-06-22, 01:27
  #5
Medlem
KingRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketsnor
Acapella är väl ändå då alla ljud som annars skapas av instrument görs utav människor?

nej a capella är när det bara är sång... eller typ ljud som kommer ifrån munnen
Citera
2009-06-22, 10:18
  #6
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketsnor
Acapella är väl ändå då alla ljud som annars skapas av instrument görs utav människor?
Nog kan man kalla det för a capella, men ja... Bara sång = a capella.
Citera
2009-06-22, 10:21
  #7
Medlem
AverageRs avatar
Jag skulle nog inte söka på acapella om jag ville göra en mashup, jag tror nästan det är lättare att fixa ett program som kan ta bort själva musiken och låta sången vara kvar.. Ingen aning om huruvida det finns ett sånt program, men det borde det ju göra.
Citera
2009-06-22, 16:02
  #8
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageR
Jag skulle nog inte söka på acapella om jag ville göra en mashup, jag tror nästan det är lättare att fixa ett program som kan ta bort själva musiken och låta sången vara kvar.. Ingen aning om huruvida det finns ett sånt program, men det borde det ju göra.

Jaså, det tror du... Varsågod och försök...
Citera
2009-06-22, 16:22
  #9
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
Jaså, det tror du... Varsågod och försök...

Inte med ett speciellt program men med en extrem tur och en liten raggarlösning kan det fungera..

Det enda jag kan tänka mig (raggarlösning och fungerar troligtvis inte) är om du får tag på följande:

Låten du vill få ut sången ur + instrumentalversion av samma låt.

Öppna din sequenser och gör två stereospår, importera låtarna och lägg dem så att de synkar på varsit stereospår och spela upp dem samtidigt.

Nu fasvänder du instrumentalspåret 180° och det borde i teorin släcka ut allt utom just sången. Detta är ju förutsatt att de synkar till 100% och för att du ska kunna säkerhetställa detta så måste du ha ett program med extremt bra vågformsvisning, ner på samplenivå..

Som sagt, raggarlösning men det kan fungera.. Dock tror jag att det är lättare att leta upp acapellan istället, eller sjunga in själv.
__________________
Senast redigerad av glen-tourray 2009-06-22 kl. 16:36.
Citera
2009-06-22, 17:33
  #10
Medlem
Raketsnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Inte med ett speciellt program men med en extrem tur och en liten raggarlösning kan det fungera..

Det enda jag kan tänka mig (raggarlösning och fungerar troligtvis inte) är om du får tag på följande:

Låten du vill få ut sången ur + instrumentalversion av samma låt.

Öppna din sequenser och gör två stereospår, importera låtarna och lägg dem så att de synkar på varsit stereospår och spela upp dem samtidigt.

Nu fasvänder du instrumentalspåret 180° och det borde i teorin släcka ut allt utom just sången. Detta är ju förutsatt att de synkar till 100% och för att du ska kunna säkerhetställa detta så måste du ha ett program med extremt bra vågformsvisning, ner på samplenivå..

Som sagt, raggarlösning men det kan fungera.. Dock tror jag att det är lättare att leta upp acapellan istället, eller sjunga in själv.

Bra lösning i teorin, men risken är den att om sången och musiken ligger på exakt samma våglängd om ens för någon hundradels sekund kommer det bli tomt just där, och sången försvinner lite då och då.
Citera
2009-06-22, 17:41
  #11
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketsnor
Bra lösning i teorin, men risken är den att om sången och musiken ligger på exakt samma våglängd om ens för någon hundradels sekund kommer det bli tomt just där, och sången försvinner lite då och då.

Nja, du har ju instrumentalen som inte har någon sång i sig och fasvänder detta mot vanliga versionen, alla frekvenser som finns i instrumentalen kommer att kvittas i vanliga versionen, således har du bara sången kvar.

Dock finns ett problem till.. Vissa effekter arbetar ju med just fasförskjutning och dessa är luriga att få bort. Det kan bli lite kvar av dessa men det kan ju gå att klippa och redigera bort.

Testa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback