2009-06-21, 17:00
Bannlyst
För många andra, och även för mig, så upplevs en sömnparalys mycket skrämmande och därför kan det vara intressant att lära sig bryta en sådan. Så därför efterlyser jag nu tips på hur man kan somna eller vakna ur hypnagoga hallucinationer och sömnparalyser. Jag har nu lärt mig att under sömnparalys, kunna av avbryta den genom att få panik och röra mig i sidled utan att försöka resa mig. Däremot har jag aldrig lyckats bryta en hypnagog hallucination. Så har du nåt bra tips som skrev dom här.
Citera
2009-06-21, 22:01
Medlem
Ja!s avatar
Försök att tvinga upp ögonen
Citera
2009-06-21, 22:44
Medlem
15steps avatar
Under sömnparalys och det hypnagogiska tillståndet har man faktiskt en del (om inte full) kontroll över ansiktet och andningen. Därför bör man andas snabbare (avbryta den långsamma sömnandningen) och blinka med ögonen. Eller helt enkelt öppna ögonen. Uppfattar kroppen rörelser kommer den helt enkelt vakna upp.

Kroppen hamnar alltid i paralys när man sover, annars skulle vi t.ex. ligga och sparka med benen om vi drömde att vi sprang. Men andningen hamnar ju givetvis inte i paralys och därför går den att påverka.

Jag har dock aldrig prövat dessa metoder själv. Har aldrig hamnat i SP efter jag läst om att det går att avbryta och har aldrig försökt avbryta HI då det (och SP), är ingången till klardrömmar, vilket är skoj.
Citera
2009-06-22, 00:13
Medlem
DeusSanctis avatar
Har haft mycket sömnparalyser och jag tycker att det bästa är att tänka att det är ju inte på riktigt och så bara slappna av och blunda och somna om igen. Om man försöker sprattla och skrika blir det bara värre, känns det som.
Citera
2009-06-22, 00:17
Medlem
Har haft det en gång. Kändes rätt skumt och affischen som jag hade på väggen såg ut som ett monster eller dylikt i ögonvrån.

i vilket fall kom jag ihåg att en polares farsa hade haft nått liknande och han kontaktade en doktor eller nått (minns inte va ett jävla tag sen) och doktorn sa att man brukar kunna röra tungan, det funkade för mig.

Så tryck tungan mot gommen ett par gånger.
Citera
2009-06-23, 13:23
Bannlyst
Inatt så fick jag sömnparalys vid uppvakningstillstånd, det har aldrig hänt innan... Innan har jag bara fått det vid när jag vart på väg och somna och aldrig när jag vart på väg att vakna. På nåt sjukt sätt är jag sugen på fler sömnparalyser nu:S
Citera
2009-06-30, 20:16
Medlem
proses avatar
det där med andningen känner jag igen, får det mest på söndagar efter jag har supit fredag och lördag, rätt slut i kroppen..

i söndags när jag skulle somna så kände och hörde jag hur jag började andas tungt och långsamt, sen hur jag som drogs in i en paralys.. men hann avbryta den. Tog ett tag innan jag kunde somna om men gick bra, tills jag skulle vakna på morgonen.. då fick jag en kort men ofarlig paralys, stirrade in i hyllan brevid sängen och tänkte "fan va jobbigt, sömnparalys", försöker slappna av (inte få panik) och blinka med ögonen, vaknade rätt snabbt.

fast är ju fortfarande obehagligt på något sätt! fastän man vet vad det är...

(slappna av och försöka somna om igen brukar också funka, men brukar vakna då)
Senast redigerad av prose 2009-06-30 kl. 20:18.
Citera
2010-04-02, 14:26
Medlem
KhoaNguyenDangs avatar
Hmm, det är inte så himla svårt att komma ur en sömnparalys. Allt du behöver göra är att slappna av. Det är ju helt ofarligt. Om man spänner sig kan man påverka förlamningstiden att öka. En sömnparalys brukar ske i ca. 15 sekunder. Men om det förtsätter i ungefär 1-2 minuter kan du försöka att röra på dina fingrar och tån. Man blir ju inte helt förlamad, utan man kan faktiskt röra på vissa kroppsdelar som fingrarna. När du har vaknat ur sömnparalys kan du gå till toaletten eller köket för att dricka ett glas vatten eller te (utan koffein). Gå till balkongen, andas in och ut. Glöm bort allt det otrevliga, och sov igen.
Om du är för rädd, kan du alltid köpa medicin som minskar REM-sömn, för att undvika sömnförlamningar i framtiden.
Lycka till
Citera
2012-01-19, 21:19
Medlem
fatrailofpixels avatar
Jag har inte speciellt ofta sömnparalys (kanske 1-2 gånger i halvåret) men jag får det alltid i uppvakningstillstånd och aldrig med hallucinationer som vissa av er får, det verkar riktigt obehagligt!

Iallafall, jag har haft detta till och från sedan jag var liten så jag är van vid det och vet att jag "vaknar till" inom löpet av några minuter men det är ändå så jävla obehagligt att ligga där paralyserad. Ibland känns det som att jag inte har kontroll över andningen heller och får då känslan av att jag kvävs.

Min kropp vill ofta somna in igen när jag är i en paralys så jag kan känna hur jag håller på att slumra in under hela tiden, vilket jag sällan vill eftersom man vill kunna röra på sig igen och få tillbaka kontrollen. Men mitt tricks sedan barnsben har alltid varit att börja vicka på tårna (det är iallafall det enda jag brukar kunna röra på). Då följer snart resten av kroppen med. Benen, armarna, och ja, tillslut hela du.

Vet inte vad det är som framkallar paralyserna eller om det är nåt som bara händer helt spontant. Långvarig stress brukar va boven i de flesta kroppsliga draman. Lycka till!
Citera
2012-03-09, 14:28
Medlem
Bump

Räkna till 5 och på 5 så rycker du med alla muskler du har så spontant och hårt som möjligt, men försök INTE skrika för om det inte funkar får du en jävla panik!

Efter ett tag så blev nästan en reflex när jag sov om det tex. hände något obehagligt i en dröm.
Citera
2013-02-25, 17:36
Medlem
Jag har under många år, och fortfarande, väldigt lätt att få hypnagoga hallucinationer på kvällen när jag ska sova.

Detta är inte så kul längre utan mer en oro. Att höra röster är ganska vanligt för mig men på senaste tid har jag hört dom (hänt två gånger) otroligt nära örat. Precis som att personen varit där i verkligheten.
Ibland, om jag fokuserar mycket noga, så kan jag också få ganska kraftiga syn hallucinationer.

T.ex. så prövade jag förra veckan att lägga en kudde över ögonen så det blev kolsvart och fokuserade på vad mina fosfener hade att bjuda på. Då var den ungefär som att jag såg natthimlen med stjärnor och i mitten en mycket liten ljus punkt som vid fokus hade raka kanter. Denna lilla fyrkant var mycket stark/hög kontrast och sen blev jag rädd för det kändes som att jag skulle sugas ut i rymden (dissociativt) så jag tog bort kudden, började tänka på annat och sedan somnade jag.

Är det något fel på mig eller är detta vanligt?
Jag har också otroligt lätt att få open eye visions när jag vart vaken för länge (speciellt om ja kombinerar lite sömn med alkohol).
För några månader sedan började hela världen snurra för mig och jag glömde bort hur jag skulle svälja drickan jag hade i munnen. Då hade jag vart vaken i två och en halv dag, inga droger inblandade.

Edit: Jag tror att ifall jag fokuserar riktigt hårt på mina hypnagoga syn hallucinationer och verkligen försöker sätta mig in i ett konstigt (vet inte vad ja ska kalla det) tillstånd så kommer jag uppleva dissociativa hallucinationer och detta gör mig orolig för det är inget jag vill.
Senast redigerad av SweCrime 2013-02-25 kl. 17:41.
Citera
2013-02-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Är det något fel på mig eller är detta vanligt?
det är normalt att få hallucinationer och sömnparalyser om man har sovit dåligt. försök kanske sova mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in