2009-06-21, 16:20
Medlem
Pastor Franzs avatar
Jag pratade med en ganska fanatisk pingstvän för ett tag sen och han hävdade att det endast finns 6 skrifter som omnämner (bevisar hans existens) Julius Ceasar, medans det finns typ 3000 skrifter som bevisar Jesus existens. Stämmer detta?
Citera
2009-06-22, 10:25
Medlem
Ahruons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Jag pratade med en ganska fanatisk pingstvän för ett tag sen och han hävdade att det endast finns 6 skrifter som omnämner (bevisar hans existens) Julius Ceasar, medans det finns typ 3000 skrifter som bevisar Jesus existens. Stämmer detta?

Nej det stämmer verkligen inte. Källmaterialet kring Caesar är gediget, inte minst pga. av hans egna texter - Commentarii de bello Gallico, Ciceros verk, liksom biografier av Suetonius och Plutarchos. Sen finns det mängder med andra dokument om Caesar. Att neka hans existens har jag aldrig hört någon göra. Din vän verkar väldigt korkad.

När det gäller källorna om Jesus finns vissa problem. Det råder dock ingen tvekan om att personen har funnits. De nytestamentliga böckerna är i särklass den bästa källan om hans liv. Sedan omnämnd av både judiske historieskrivare och av romerska författarna Suetonius, Tacitus och Plinius d.y. Detta visar dock inte mer än att Jesus och hans rörelse var bekanta utanför de kristnas egna led.

Problemet är att de bästa källorna inte i första hand har velat bevara historiska verklighet utan ger oss en tolkad bild av Jesus, en tolkning präglad av övertygelsen att han är Guds son.
Senast redigerad av Ahruon 2009-06-22 kl. 10:27.
Citera
2009-06-22, 12:30
Medlem
Davy.Joness avatar
Som Ahruon sa, det finns väldigt många källor som visar att Jesus har funnits, det finns egentligen inga seriösa historiker idag som tvivlar på detta. Om han var guds son däremot och utförde mirakel, det kommer dom nog fightas om ett tag till.

Men din kompis verkar ovanligt blåst om han hävdar att det skulle finnas bara 6 skrifter som "bevisar" Julius Ceasar, för det finns antagligen fler skrifter som bevisar att Ceasar funnits än källor på att din kompis gör det.

Nej säg åt din kompis: Tänk om - tänk rätt.

Edit: Måste bara tillägga att det var nåt av det dummaste jag hört på länge..
Citera
2009-06-22, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Som Ahruon sa, det finns väldigt många källor som visar att Jesus har funnits, det finns egentligen inga seriösa historiker idag som tvivlar på detta. Om han var guds son däremot och utförde mirakel, det kommer dom nog fightas om ett tag till.

Men din kompis verkar ovanligt blåst om han hävdar att det skulle finnas bara 6 skrifter som "bevisar" Julius Ceasar, för det finns antagligen fler skrifter som bevisar att Ceasar funnits än källor på att din kompis gör det.

Nej säg åt din kompis: Tänk om - tänk rätt.

Edit: Måste bara tillägga att det var nåt av det dummaste jag hört på länge..

De egenskaper som Jesus tillskrevs/ gjorde hade Grekiska gudar och tex udda redan haft / gjort !

Sedan är/var namnet Jesus mycket vanligt i de trakterna !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in