2009-06-20, 20:31
Medlem
Hej där.

Nu är jag väldigt sugen på att få en lite brunare hud.
Jag är inte kritvit men inte heller mörk, en normal färg helt enkelt, men med inslag av vitt på nedre delen av kroppen som mage och bröst.
Anledningen att jag kan uppfattas mörk är för mitt hår

Jag är även rädd för att skada huden totalt för några minuters solarie.
Eftersom jag har ett jobb där jag måste se bra ut så kan jag inte komma till jobbet helt brännskadad eller dyl.

Så mina frågor lyder följande:

- Jag vill ha lite mer färg bara, hur många minuter bör jag sola första gången?
- Kommer resultatet direkt eller måste man sola flera gånger för att få resultat?

- Rent säkerhetsmässigt vad ska jag tänka på och vad ska jag ta med mig?
- Finns det bemmanade stationer i stockholm där man även kan fråga om hjälp?

tack på förhand
Citera
2009-06-20, 20:38
Medlem
vemomintedus avatar
Nu ger jag nog inte det svaret du vill ha men det finns faktiskt riktigt bra brun utan solprodukter som inte skadar din hud över huvudtaget. En budget variant som är super bra är doves summer glow. den kör jag på och den får jag hur fint resultat som helst med.

I övrigt. om du ska sola och få lite färg så satsa på högst 15 minuter i solariet jag skulle nog säga 10 min. Du kommer få sola några fler gånger för att få den färg du vill ha.
Citera
2009-06-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
Nu ger jag nog inte det svaret du vill ha men det finns faktiskt riktigt bra brun utan solprodukter som inte skadar din hud över huvudtaget. En budget variant som är super bra är doves summer glow. den kör jag på och den får jag hur fint resultat som helst med.

I övrigt. om du ska sola och få lite färg så satsa på högst 15 minuter i solariet jag skulle nog säga 10 min. Du kommer få sola några fler gånger för att få den färg du vill ha.
hej tack för ditt svar.
Jag har provat en brun utan sol produkt som min tjej hade.
Jag tycker bara det är kladdigt och det tar sådan extrem tid att smeta in hela kroppen med. sen håller det ju inte om man ska bada och greja
Citera
2009-06-20, 20:44
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
hej tack för ditt svar.
Jag har provat en brun utan sol produkt som min tjej hade.
Jag tycker bara det är kladdigt och det tar sådan extrem tid att smeta in hela kroppen med. sen håller det ju inte om man ska bada och greja

Nej absolut inte. men varför slösa pengar på solarium när du ska ut i solen och bada? Spenderar man tid ute så får man en mycket mer fräsch bränna och naturlig på rätt ställen Och sen är det dessutom väldigt olika mellan olika brun utan sol produkter. jag har badat/duschat nu jätte mycket men jag har fortfarande kvar från min summer glow dos som jag smetade på för 2 veckor sedan
Citera
2009-06-20, 20:46
Medlem
Ja, det kommer ta ett par solningar men det måste ju vara bra mycket bättre att få en solbränna under en längre tid istället för att gå till jobbet en måndag och se ut som en neger direkt. Polarna kommer ju stå och asgarva åt en.

Nu vet jag inte hur pass starka rören är idag, dvs hur lång tid varje solning är, men kör man utan ansiktskanonen dom första 3-4 gångerna så är det nog ingen fara.

Direkt efter en solning ser man riktigt färgad och mosig ut. Det går tillbaka något efter nån timme.
Citera
2009-06-20, 22:56
Medlem
whaas avatar
i varenda solarium jag varit i sitter tydliga instruktioner och skyltar där man kan jämföra sin hud för att sedan kolla hur mycket man bör sola. Knata ner till solariet och läs på skyltarna, så får du garanterat ut det svaret du vill ha, då ingen här har sett din hudtyp.
Citera
2009-06-20, 23:19
Medlem
Enrundfyrkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Så mina frågor lyder följande:

- Jag vill ha lite mer färg bara, hur många minuter bör jag sola första gången?
- Kommer resultatet direkt eller måste man sola flera gånger för att få resultat?

- Rent säkerhetsmässigt vad ska jag tänka på och vad ska jag ta med mig?
- Finns det bemmanade stationer i stockholm där man även kan fråga om hjälp?

tack på förhand

Jag är själv ganska van vid att sola solarium. Din hudtyp har ganska stor betydelse. Blir du lätt röd på somrarna, bränner du dig ovanligt lätt? Själv har jag ganska lätt för att bli brun och jag brukar därför sola flera minuter mer än vad som rekommenderas första, andra, tredje-gången.
Beroende på hur starka rören är så brukar jag ligga cirka 4-10 minuter längre än vad som rekommenderas. Funkar utmärkt för mig och man ser resultat direkt. Finns även stå-upp-solarium där man endast solar 8 minuter vilket är ett bra alternativ för den som inte orkar ligga och pressa en hel dag på en svettig strand.
Första gången jag solade så fick jag en chock och ångrade mig direkt. Anledningen till detta var att alla ärr som du har på kroppen (själv har jag en del på ryggen pga acne) lyser upp och får en hemsk färg. Detta lägger sig väldigt snabbt och det är inget du behöver oroa dig för egentligen.

Man rekommenderas att använda såna svarta solariumglasögon men själv har jag aldrig haft tillgång till ett par och har klarat mig utmärkt utan. Men har du sånna, använd dem!

Din sista fråga har jag inget säkert svar på men det finns det garanterat. Sök på solarium stockholm på enrio eller googla det
Citera
2009-06-21, 10:45
Medlem
whaas avatar
118100 vet nog =P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in