2009-06-20, 20:19
Medlem
Jag läste i boken "Fransk universitetsgrammatik" ganska exakta siffror över antalet verb i franska språket. Boken nämner att franskan har ungefär

4000 verb som slutar på -er eller tillhör 1:a konjugationen
300 verb som slutar på -ir eller tillhör 2:a konjugationen
60 verb som slutar på -re eller tillhör 3:e konjugationen

150 oregelbundna verb

Tyvärr anger inte boken sin källa till den ovannämnda informationen. Jag skulle därför vilja fråga om någon vet

Vem kan ha åstadkommit beräkningarna?

Eller

Var är beräkningarna hämtade från?

Det bildas nya verb hela tiden ju men boken hävdar t.ex. att antalet oregelbundna verb inte blir fler utan att det speciellt är -er verben som blir fler och fler.

Därför hoppas jag att det i nödfall kanske finns någon ordbok över franska verb i vilken jag kan räkna själv om jag inte hittar källan jag efterfrågat.

Jag skulle kunna lägga till en fråga

Var böjs alla franska verb? Vilken bok böjer alla franska verb speciellt de oregelbunda verben?
Senast redigerad av Seuils 2009-06-20 kl. 20:24.
Citera
2009-06-20, 20:29
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seuils
Jag läste i boken "Fransk universitetsgrammatik" ganska exakta siffror över antalet verb i franska språket. Boken nämner att franskan har ungefär

4000 verb som slutar på -er eller tillhör 1:a konjugationen
300 verb som slutar på -ir eller tillhör 2:a konjugationen
60 verb som slutar på -re eller tillhör 3:e konjugationen

150 oregelbundna verb

Tyvärr anger inte boken sin källa till den ovannämnda informationen. Jag skulle därför vilja fråga om någon vet

Vem kan ha åstadkommit beräkningarna?

Eller

Var är beräkningarna hämtade från?

Det bildas nya verb hela tiden ju men boken hävdar t.ex. att antalet oregelbundna verb inte blir fler utan att det speciellt är -er verben som blir fler och fler.

Därför hoppas jag att det i nödfall kanske finns någon ordbok över franska verb i vilken jag kan räkna själv om jag inte hittar källan jag efterfrågat.

Var böjs alla franska verb? Vilken bok böjer alla franska verb speciellt de oregelbunda verben?

Det finns noll och ingen som helst anledning till att slosa papper pa att trycka en bok med samtliga verbs bojningar, det forstar du nog om du tanker till lite Daremot finns det gott om bocker dar alla (en majoritet av) oregelbundna verb bojs, bara att ga till en bokaffar eller till biblioteket och fraga efter det.

Du skulle kunna ga igenom en ordbok och rakna antalet verb?
Citera
2009-06-20, 21:12
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Var böjs alla franska verb? Vilken bok böjer alla franska verb speciellt de oregelbunda verben?
Nästan inget vet jag om franska verb, men söka på »french conjugation« klarar jag.

http://www.google.se/search?q=french+conjugation
http://conjf.cactus2000.de/showverb.en.php?verb=etre
Citera
2009-06-20, 23:08
Avslutad
Vad gäller nybildade verb i franskan förhåller det sig såvitt jag vet precis som i italienskan: alla nybildningar hamnar i 1:a konjugationen -er (-are i italienskan).

Är man osäker på hur ett verb böjs så räcker det för det mesta att googla.
Citera
2009-06-21, 04:02
Medlem
Nanders avatar
Citat:

Det är Bescherelle du söker efter. En liten röd bok som innehåller böjningsformer för så gott som alla verb i franska språket, och som finns i de flesta fransmäns bokhyllor. Senaste upplagan innehåller 12.000 verb, fördelade på 88 grupper.

Helt otroligt användbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in