2009-06-20, 18:24
Medlem
Hallå, på min bärbara dator med Vista 32-bit så "låser" sig alltid verktygsfältet vid uppstart. Alltså när jag kommer till inloggningsskärmen efter att ha startat datorn och loggat in, så kan jag inte använda verktygsfältet. Om jag försöker trycka på någon genväg eller minimerat fönster får jag samma ljud som spelas upp då man försöker trycka någonstans utanför ett "påtvingat pop-up-fönster" i Vista ("ding"... ). Det sjuka är att själva Windowsknappen (Startknappen?) fungerar som vanligt. För att kunna komma åt verktygsfältet måste jag logga ut och in igen, då detta problem bara händer första gången vid uppstart.
Är det någon som vet vad detta skulle kunna bero på? Felet har funnits ett bra tag, men inte alltid. Det har kommit efter en tids användande. Kanske något program som orsakar det?
Citera
2009-06-21, 12:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Svårt att säga var problemet kan ligga, men datorn är ren ifrån infekterade filer?
Citera
2009-06-21, 18:10
Medlem
Det hoppas jag, jag har iaf inte hittat något virus..
Citera
2009-06-21, 18:29
Medlem
Iomed att det är vid uppstart kolla vilka program Windows startar med genom att skriva msconfig i kör, ta sedan fliken Autostart.
Citera
2009-06-22, 10:50
Medlem
Det enda speciella där är crack-dongeln till mitt Cubase, annars så är det bara till synes "snälla" program. Kanske denna kan påverka någonting? Annars så måste jag säga att det verkar som problemet händer oftare om man inte låter datorn jobba någonting innan man loggar in, så om man väntar en stund blir risken för felet mindre...
Citera
2009-06-22, 10:55
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Har du kollat i Vistas loggbok? Det första du kan kolla under är Applikationer och System. Därefter kan du gräva ner dig rejält djupt och logga precis allt som händer under och efter uppstart ifall det behövs.
Citera
2009-06-22, 13:34
Medlem
cannaBes avatar
Ganska troligt att det har med ett 3:e parts program att göra. Prova en "Clean boot" och se om problemet försvinner.

1. Tryck Windowsknapp + R
2. Klicka på fliken Tjänster och sätt en bock i rutan vid "Dölj alla Microsofttjänster".
3. Klicka på knappen Inaktivera alla
4. Klicka på fliken Autostart.
5. Klicka på knappen Inaktivera.
6. Klicka OK.
7. Välj att starta om datorn.
8. Kolla om problemet är borta.

Gå tillbaks till "Normal uppstart" :

2. Bocka i Normal start och tryck på OK

Om problemet försvinner efter att du följt de första stegen så vet du att det är ett 3:e parts program som orsakar problemet, då kan du köra uteslutningsmetoden för att hitta just det programmet som krånglar.
Citera
2009-06-22, 16:27
Medlem
cannaBes avatar
Eh, gick lite fort i förra inlägget.

Gå tillbaks till "Normal uppstart" :

2. Skriv msconfig och tryck Enter
3. Bocka i Normal start och tryck på OK

there.
Citera
2009-06-23, 17:24
Medlem
Det verkar inte ske om jag bara startar med Windowsprogrammen iaf.. Då gäller det bara att ta reda på vilket som orsakar det antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in