2003-11-20, 07:37
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peculiar
Den enda anledningen till att HMF är förbjudet här på Flashback är att svensk lagstiftning förbjuder det.

Just precis, hatpropaganda ( som detta INTE är) kan få FB nerstängt igen.

Jag vill även fråga vilket syfte det fyller att citera någon uråldrig rabbi i en tråd och sedan låsa den?

Jag tror nog att straydawg är helt ute och cyklar med sin slutsats, men hans inlägg blir inte HMF för det.

Det kvittar om judar är en etnisk grupp eller inte, för inlägget är inte HMF i vilket fall.
Citera
2003-11-20, 08:05
Bannlyst
Citat:
I den här klistrade (!) tråden kan man läsa mer om hur "kunnig" IDF är om den svenska lagstiftningen.
Ja, där redogörs det för vad folkrättsjurister har att säga om folkgrupper.
Synd att vi inte kan få ta del av och se hur "kunnig" du är i ämnet, eftersom du inte skrivit eller redovisat en enda rad där.

Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Just precis, hatpropaganda ( som detta INTE är) kan få FB nerstängt igen.
Och att hävda/påstå att det är "fint" att "industriellt avliva" judar med med rubriksättningen "judisk frälsning" -speciellt när inget talar för att judar själva har någon egenuttallad vilja eller mål till detta, (snarare tvärtom enligt alla kända premisser) är inte att hetsa mot den folkgruppen menar du då?

Citat:
Det kvittar om judar är en etnisk grupp eller inte, för inlägget är inte HMF i vilket fall.
Bara för att du skriver det? Ooooo, Jätteövertygande
Citera
2003-11-20, 08:12
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IDF
Synd att vi inte kan få ta del av och se hur "kunnig" du är i ämnet, eftersom du inte skrivit eller redovisat en enda rad där.

Och att hävda/påstå att det är "fint" att "industriellt avliva" judar med med rubriksättningen "judisk frälsning" -speciellt när inget talar för att judar själva har någon egenuttallad vilja eller mål till detta, (snarare tvärtom enligt alla kända premisser) är inte att hetsa mot den folkgruppen menar du då?

Bara för att du skriver det? Ooooo, Jätteövertygande

Brott mot reglerna: Håll en vettig ton när du diskuterar. Kommer att rapporteras till moderator.

Läs lagen (som jag postat ovan), om det inte är ett hot eller missaktning är det inte HMF. För att klarställa läget vill jag därför fråga dig, IDF:

Är inlägget:

a) Ett hot mot judar,

eller,

b) uttrycker det missaktning mot judar?

Om du svarar nej på både a och b, så kan det ju inte vara HMF. Enligt min åsikt är det varken a eller b och hade inte varit det oavsett om det hade stått judar, negrer, homosexuella eller araber. Välj ett alternativ och svara på det, så vi vet hur du tänker, för i nuläget känns det faktiskt oklart.

EDIT: För att ytterligare klargöra vad jag menar, vill jag säga följande:

Att hetsa mot en folkgrupp beskrivs i lagtexten som att hota eller uttrycka missaktning mot folkgruppen ifråga. Det räcker alltså inte att säga att man "hetsar" eftersom man måste uttrycka missaktning eller hota en folkgrupp. Jag anser inte (som jag skrivit tidigare) att inlägget ifråga gör något av det. Därav mitt påstående att det kvittar vilken etnisk grupp det handlar om. Därför vill jag att du, IDF, förklarar hur detta kan vara "hets" genom att definiera vad osm uttrycker missaktning eller är ett hot. Jag berör alltså inte den del av lagtexten som definierar vad som är en folkgrupp, ej heller den del som berör spridningen och hur spridningen ska gå till för att det ska räknas som kriminellt.

Nu hoppas jag att det inte blir fler missförstånd.
Citera
2003-11-20, 08:50
Medlem
Dr_Ntabas avatar
I ett forum får man vara beredd på att 'oliktänkande' ger uttryck för sina tankar/ideer.
När man som Moderator möts av inlägg som Straydawg's, är det då inte på sin plats att upplysa personen om att det kan tolkas som HMF. Vi har ju fått förmågan att prata/skriva och lyssna/läsa för att utbyta åsikter och erfarenheter med varandra. IDF verkar ju vara en skärpt person som borde ta disskusionen i ursprungstråden i stället för att varna och tiga ihjäl sådana åsikter.

Sen för förstår jag inte resonemenget med att mening 1 inte har någon logisk anknytning till mening 2! IDF resonerar även om att ingen ingen frågeställning framförs utan bara en slutsats! Allt detta är väl ovidkommande om man skall avgöra om detta är HMF?

IDF har också konstaterat att detta är Straydawg's första inlägg, och bör därför omedelbart avstängas. Hade det varit skillnad om det varit hans 201:a inlägg.
Är det kanske som så att IDF's ilska gör honom lite mer intolerant.

Ta disskusionen, upplys personen som ev ägnar sig åt HMF, blir det ingen bättring då skall han varnas.
Citera
2003-11-20, 09:43
Bannlyst
Citat:
Brott mot reglerna: Håll en vettig ton när du diskuterar. Kommer att rapporteras till moderator.
Ett uppriktigt lycka till önskar jag dig med förhoppningen om att han inte varnar dig för trams.

Citat:
Om du svarar nej på både a och b, så kan det ju inte vara HMF.
Och om jag svarar ja på nån av antingen a eller b, kan det då vara HMF?

Citat:
Enligt min åsikt är det varken a eller b och hade inte varit det oavsett om det hade stått judar, negrer, homosexuella eller araber.
Och sen när blev Homosexuella en internationellt erkänd etniskt folkgrupp?

Citat:
Välj ett alternativ och svara på det, så vi vet hur du tänker, för i nuläget känns det faktiskt oklart.
Jag har redan redogjort det flera gånger i denna tråd.

Citat:
Att hetsa mot en folkgrupp beskrivs i lagtexten som att hota eller uttrycka missaktning mot folkgruppen ifråga. Det räcker alltså inte att säga att man "hetsar" eftersom man måste uttrycka missaktning eller hota en folkgrupp. .

Så du menar på fullt allvar att det inte är att "utrycka missakting" genom att påstå att judar oavsett politisk/ideologisk/religös uppfattning skulle tycka att det var "fint" med "industrialiserad avlivning" av dem själva och deras familjer? Eller att ett sådant uttallande inte skulle kunna uppfattas som ett hot?

Citat:
Jag anser inte (som jag skrivit tidigare) att inlägget ifråga gör något av det. Därav mitt påstående att det kvittar vilken etnisk grupp det handlar om.
Din åsikt är inte rådande i frågan.
Om nån påstår att samtliga negrer, vita, indianer, asiater, samer, eller annan folkgrupp gärna ser sin egen utplåning med obsoleta hänvisningar så är det inte HMF enligt dig?

Citat:
Därför vill jag att du, IDF, förklarar hur detta kan vara "hets" genom att definiera vad osm uttrycker missaktning eller är ett hot.
Därför att den judiska tron -själva fundamentala grundprincipen- går ut på att leva -tvärtemot vad som påstås.

Om det däremot -eftersom nån tyckte att man rakt av kunde byta mot andra religioner- hade stått eutanisi för martyrer -muslimska kandidater hade det varit en helt annan sak -till skillnad från vad som tidigare försökts göra gällande, då:

1. Med tanke på att muslimer inte är en enticitet eller folkgrupp.
2 Med tanke på systemet inom shahida
3. Med tanke på hur att muslimer faktistk defacto begår självmordbombsterror, ofta.
4. Med tanke på hur sådant uppmuntras och predikas dagligen i mosker av religösa muslimer och politiska ledare.
5. Med tanke på de rapporter som beskriver hur de anhöriga till sådana händelser firar sådana saker med ära och glädje.

Att styrka ett sådan frågeställning går även att göra genom att hänvisa till muslimska källor eller oberoende forskningsinstitut eller daglig media. Det går inte (mig veterligen) däremot vad gäller den judiska etniciteten.

Vidare skulle det inte utgöra HMF -snarare historieåtergivning- om man bytte Muslimer mot bärsärker i form av nordiska Vikingar eller Japanska kamikaze-piloter i ett sådant resonemang, där kännetecknande för vissa i dessa grupper har varit att glorifiera sin egen kommande hjältemodiga död i självmordsattacker för ett eftertraktat och eftersökt evigt efterliv i respektive paradis.

Nu, för att styrka det jag just skrivit om Judiska religionens syn på livet, kommer jag att citera den gamle Rabbinen igen.

Begrepett Adam, människa är näst efter begreppet Gud det högsta och heligaste, grunden för all fromhet, etik och humanitet. Respekten för människolivet utgör huvudpunkten i den äldsta lagsamlingen, de såkallade noakidiska buden, som är äldre än budorden.

Det är vad en "gammal" Rabbin har att säga om den judiska tron för de troende ang livet.

Jo, han har följande att säga också om det skrivna ordet, såsom "straydawg" framförde det.

"Det finns skadliga, farliga ord, som förvrider och förvränger verkligheten, som förvirrar bländar och hetsar människor mot människor, som förgiftar luften med lögn och förtal. Vi står alla mitt i en världsomspännande hat -och hetspropaganda, som likt giftgas sprider förödelse och död omkring sig. Vi judar känner mer än andra folk den livsförstörande makt, som dylika ord utgör. Vi har under vår flertusenåriga historia på vår egen folkropp upplevt det ödesdigra ordspråket "Död och liv äro tungans (språkets) makt"
Citera
2003-11-20, 09:57
Medlem
Krokodildon:

Det finns hundratals inlägg där det "yttrycks missaktning" mot folkgrupper, såsom judar. Däremot brukar gränsen gå vid ren hets mot en folkgrupp, såsom mordhot och dylikt. Meningen "Vad finare kan man då inte göra för en jude än att döda honom?" talar ju onekligen om mord på judar på ett positivt sätt.

Diskussionen om vem som är en folkgrupp är väl inte speciellt relevant i det här fallet.
Citera
2003-11-20, 10:11
Krokodildons avatar
Citat:
Och om jag svarar ja på nån av antingen a eller b, kan det då vara HMF?
Ja.
Citat:
Och sen när blev Homosexuella en internationellt erkänd etniskt folkgrupp?
HMF har ingenting med internationella erkännaden att göra. Det är en svensk lag och i Sverige har vi bestämt att homosexuella ska räknas in under den lagen. Det är upp till en svensk domstol ,inte en internationell, att avgöra vad som är folkgrupp och inte. Din fråga är därför fullständigt irrelevant och jag underlåter därför att svara på huruvida homosexuella är erkända som en folkgrupp internationellt. http://www.riksdagen.se/debatt/200203/utskott/KU/KU7/KU7.ASP här kan du läsa mer om lagen som i sverige gör homosexuella till en erkänd folkgrupp som går in under HMF-lagen.
Citat:
Jag har redan redogjort det flera gånger i denna tråd.
Det tycker inte jag, antingen är du luddig ditt uttryck eller så är jag och alla andra i tråden som ifrågasätter dig korkade. Jag ber dig därför för andra gången att svara a eller b på frågan. Är det så svårt?
Citat:
Så du menar på fullt allvar att det inte är att "utrycka missakting" genom att påstå att judar oavsett politisk/ideologisk/religös uppfattning skulle tycka att det var "fint" med "industrialiserad avlivning" av dem själva och deras familjer? Eller att ett sådant uttallande inte skulle kunna uppfattas som ett hot?
Jag uppfattar inte Straydawgs inlägg som HMF, och det är väl det som vi diskuterar här, och inte huruvida nånting är "fint" eller inte. Jag uppfattar inte hans inlägg som ett hot.
Citat:
Din åsikt är inte rådande i frågan.
Om nån påstår att samtliga negrer, vita, indianer, asiater, samer, eller annan folkgrupp gärna ser sin egen utplåning med obsoleta hänvisningar så är det inte HMF enligt dig?

Huruvida min åsikt är rådande i frågan eller ej kan ju du knappast svara på eftersom du inte ens vet vilka folkgrupper som räknas in under lagen, eller inom vilken domstol (svensk) det döms.

Citat:
"Det finns skadliga, farliga ord, som förvrider och förvränger verkligheten, som förvirrar bländar och hetsar människor mot människor, som förgiftar luften med lögn och förtal. Vi står alla mitt i en världsomspännande hat -och hetspropaganda, som likt giftgas sprider förödelse och död omkring sig. Vi judar känner mer än andra folk den livsförstörande makt, som dylika ord utgör. Vi har under vår flertusenåriga historia på vår egen folkropp upplevt det ödesdigra ordspråket "Död och liv äro tungans (språkets) makt"

Det här är inte relevant. Jag föreslår att du varnas för trams också.

Scepter >> Du har ryckt uttalandet ur sitt sammanhang. Jag tycker inte att Straydawg har rätt eller att det är lovvärt, men att felaktigt gömma sig bakom en lag är helt fel. Stå för att ni är sionister och censurerar antisionism, om det nu är er uppfattning. Jag anser inte att Straydawgs inlägg uttrycker missaktning eller är ett hot. Alltså är det inte HMF. Alltså är varningen felaktig.

Om det nu finns hundratals inlägg som uttrycker missaktning mot folkgrupper föreslår jag att ni moderatorer börjar göra ert jobb så att FB slipper åtal.

EDIT: Dessutom tycker jag att det är anmärkningsvärt att moderatorer inte ens känner till vad lagen om hets mot folkgrupp innebär. Det borde ju vara ett grundkrav för att moderera. Om man fortsätter med så pass okunniga moderatorer är det ju bara en tidsfråga innan Flashback återigen blir åtalat och tvingas stänga. Det är ju inskrivet i reglerna att den lagen gäller även här, har inte moderatorerna då tagit sig tiden att sätta isg in i vad reglerna innebär, hur ska de då kunna sköta sitt jobb? Det är varje medborgares skyldighet att känna till vilka lagar som gäller, det är aldrig ett skäl till strafflindring att säga att man inte kände till att något var förbjudet. De som inte känner till lagen har alltså inte ens uppfyllt sina medborgerliga plikter.
Citera
2003-11-20, 10:40
Bannlyst
Citat:
Jag anser inte att Straydawgs inlägg uttrycker missaktning eller är ett hot. Alltså är det inte HMF. Alltså är varningen felaktig.

Tack för det lysande logiskt uppbyggda resonemanget,
(,är säker på att Admin tar med det i sitt beslut),
det besvarade alla övriga frågetecken.
Citera
2003-11-20, 10:44
Krokodildons avatar
Citat:

Tack för det lysande logiskt uppbyggda resonemanget,
(,är säker på att Admin tar med det i sitt beslut),
det besvarade alla övriga frågetecken.

OK, då ska jag omformulera mig då, så att du begriper. Du kan tydligen inte fatta att "min åsikt" är underförstådd i de båda senare meningarna. Jag formulerar om så att du kan förstå:

...alltså anser jag inte att det är HMF. Alltså anser jag att varningen är felaktig.

Men tänk efter, hur kan jag uttrycka något annat än min egen åsikt eftersom jag är inte är moderator? Jag kan inte bestämma vad som är rätt och fel, däremot kan jag kritisera och ifrågasätta beslut. Du däremot verkar ha svårt för att försvara dem.

Jag är fullt medveten om att det inte är jag som beslutar om vem som ska varnas för vad. Därmed trodde jag att du förstod att det var udnerförstått att jag uttryckte min åsikt och inte försökte sätta mig till doms över straydawg.

Jag noterar även att du inte ens kan försvara dina egna beslut och uppmaningar, vilket gör att jag återigen uttrycker min åsikt att du är olämplig som moderator.

Jag noterar även att du håller en nedlåtande ton som inte är i enlighet med regel 16 i Flashbacks policy.
Citera
2003-11-20, 14:07
Medlem
Peculiars avatar
Citat:

Men försök fatt! I den svenska lagens ögon är judar, kristna och muslimer folkgrupper. Svensk lagstiftning står över folkrätten som främst erbjuder ett regelverk för mellanstatliga förehavanden. När du drar in dina idiotier om folkrätten lämnar du lagstiftningstolkningen och går in på polemikens område. Det får du självklart göra, men då måste du lära dig att skilja på din roll som moderator och jude.
Citera
2003-11-20, 14:25
Medlem
Peculiars avatar
Om Straydawgs inlägg är HMF är även följande exempel det:

Att ha en religiös identitet innebär tron på ett efterliv. När en kristen dör kommer han till en bättre plats, han kommer till paradiset. Det är en fin tanke.

Vad finare kan man då inte göra för en kristen än att döda honom? Man gör honom eller henne en tjänst, man skänker paradiset genom gåvan av 9 mm.

Jag ser inte det här som någon slags grymhet. Grymhet är att orsaka onödigt lidande. Det är inte det det handlar om här. 9 mm gör inte ont. Det blir bara svart, man flyter mot ljuset och är snart med Gud.

Så vilket är det bästa sättet att skänka paradiset till de kristna?

1. Man letar upp dem en och en och ger dem 9 mm.
2. Man organiserar speciella paradisskvadroner som utför arbetet genom sammanfösning och sedan industriell avlivning.
3. Man atombombar Vatikanen.
4. Jag är mesig och tycker att det är fel att döda.

Kanske dags för Admin och moderatorer att komma överens om gemensam policy gällande HMF?
Citera
2003-11-20, 14:46
Krokodildons avatar
Ja, verkligen. Och att utbilda folk i vad hets mot folkgrupp är, för just nu verkar det vara så att det är vad som helst negativt man säger om judar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in