Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-11-19, 15:08
  #1
Medlem
Det här kanske är fel forum att fråga i, men jag chansar.
Det finns en relativt nybyggd byggnad i glas, men en lutande vinkel på åtminstonde ena sidan.

Har för mig att det är PostGirot, men kan ha helt fel.
Denna byggnad ligger hursomhelst i Solna, har för mig (mycket spekulationer, tyvärr) att man kan se det på vänster sida ifall man åker pendel Centralen -> Karlberg.

Någon som vet mer om detta hus?
Länkar, bilder, lättaste sättet att ta sig dit osv?

Har en fotouppgift, tänkte kolla huset. Men kommer ju knappt ihåg var det ligger.

Tacksam om någon kan försöka svara, trots mina otroligt dåliga beskrivningar \:
Citera
2003-11-19, 18:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paranoia
Det här kanske är fel forum att fråga i, men jag chansar.
Det finns en relativt nybyggd byggnad i glas, men en lutande vinkel på åtminstonde ena sidan.

Har för mig att det är PostGirot, men kan ha helt fel.
Denna byggnad ligger hursomhelst i Solna, har för mig (mycket spekulationer, tyvärr) att man kan se det på vänster sida ifall man åker pendel Centralen -> Karlberg.

Någon som vet mer om detta hus?
Länkar, bilder, lättaste sättet att ta sig dit osv?

Har en fotouppgift, tänkte kolla huset. Men kommer ju knappt ihåg var det ligger.

Tacksam om någon kan försöka svara, trots mina otroligt dåliga beskrivningar \:

Menar du Tomteboda? Ja, vissa i personalen ska tydligen mått dåligt av det.
Tomteboda kan du nå med nån buss. Kommer tyvärr inte ihåg vilken. kolla www.sl.se
Citera
2003-11-19, 22:07
  #3
Medlem
Nja.. det är väl inte gamla Tomteboda, utan postens nya huvudkontor som ligger strax brevid själva postterminalen Tomteboda. Mer info finns här:
http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=4028

Adressen dit är Terminalvägen 14 men bygganden finns inte med på t.ex gula sidornas kartor ännu. Men det funkar säkert att åka till tomteboda med SL och knata därifrån

Hittade en karta på Solna kommuns hemsida..
http://kartor.solna.se/lw/
Söker du på terminalvägen på den sidan (till vänster på sidan) och sen klickar på Terminalvägen 14 så kan du se både Tomteboda och det nya huvudkontoret. (Men på den kartan ser det ut som om Terminalvägen 14 är vid gamla Tomteboda..) Rörigt?
Citera
2003-11-20, 14:18
  #4
Medlem
Von Bings avatar
Finlandsfärjan ser man varje gång från pendeln. Den där Söderström vet hur man ritar ett snyggt hus!
Citera
2003-11-20, 22:11
  #5
Medlem
sursomfans avatar
Intressant nog har Postens nye VD uttalat sig tveksamt om det nya kontoret kan försvaras. Jag vet postanställda som inte gillar det....Det ser inte så bra ut när krisorganisationer bygger onödiga skrytbyggen.
Citera
2003-11-20, 23:24
  #6
Medlem
Asterixs avatar
Skälen Posten hade att bygga nytt var för att lokalerna inne i stockhom blev för dyra, de ville samla administrationen och få ett ändamålsenligt huvudkontor. Budgeterad kostnadssänkning på 90 miljoner kronor per år. På rak arm tycker jag att det verkar logiskt. Hur det gick i praktiken är en annan femma. Är huset helt färdigt? Det skulle vara klart i oktober.

Lite budgeterade entreprenadkostnader:
el/tele - 110 miljoner kronor
glasfasad - nästan 110 miljoner kronor
stomme - 95 miljoner kronor
total entreprenadsumma - 900 miljoner kronor

Vet ni ifall dom höll budgeten.

(Källa: Byggindustrin nr. 17 2003)
Citera
2003-11-21, 14:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Jag vet postanställda som inte gillar det....
- Det var ett tiotal som fick svindel...
Citera
2003-11-23, 11:53
  #8
Medlem
Den trägnes avatar
Solna bör förgöras.
Citera
2003-11-30, 19:24
  #9
Medlem
Megons avatar
Det är som sagt postens nya huvudkontor, kåken kallas lite fyndigt för "thinktank". Under en riktigt varm och solig sommardag är kylbehovet för kåken likastort som att frysa rinken i Globen 10 ggr.
Citera
2003-12-01, 11:31
  #10
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megon
Det är som sagt postens nya huvudkontor, kåken kallas lite fyndigt för "thinktank". Under en riktigt varm och solig sommardag är kylbehovet för kåken likastort som att frysa rinken i Globen 10 ggr.
Jo, kan tänka mig det. Jag fattar inte hur dom tänker när dom ritar så stora glasfasader.
Citera
2003-12-01, 12:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbe
Nja.. det är väl inte gamla Tomteboda, utan postens nya huvudkontor som ligger strax brevid själva postterminalen Tomteboda. Mer info finns här:
http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=4028

Adressen dit är Terminalvägen 14 men bygganden finns inte med på t.ex gula sidornas kartor ännu. Men det funkar säkert att åka till tomteboda med SL och knata därifrån

Hittade en karta på Solna kommuns hemsida..
http://kartor.solna.se/lw/
Söker du på terminalvägen på den sidan (till vänster på sidan) och sen klickar på Terminalvägen 14 så kan du se både Tomteboda och det nya huvudkontoret. (Men på den kartan ser det ut som om Terminalvägen 14 är vid gamla Tomteboda..) Rörigt?
Underbart, tack så mycket

Blir att åka dit och fota i helgen
Citera
2009-01-19, 04:11
  #12
Medlem
Zwerchstands avatar
Kultur: allmänt —> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback