Nu under försommaren började vi släppa ut våra kattdamer som är ungefär ett år gamla. De vistas mestadels i vår trädgård och den ena katten som alltid varit mer social kommer springande när man ropar, kommer in och äter ofta och sover även inne osv.
Men den andra katten...har alltid varit skygg. Men hon har ändå kommit in och ätit förut. Men det senaste dygnet har hon betett sig underligt.
Hon springer antingen som vanligt runt i trädgården och ligger ofta på altanen och vilar och kommer springande till altandörren och står och jamar och kråmar sig (hon är kastrerad så hon är inte pilsk) när man tittar ut på henne. Men när man öppnar dörren sticker hon iväg ut i trädgården igen. Jag har försökt locka med både pluttinuttigt snack, samt mat och då slickar hon sig om nosen och följer efter matskålen ända fram till altandörren, men där tvärnitar hon, vänder och springer sin väg!!
Idag försökte jag fånga henne, men då högg hon rätt aggresivt mot mig (missade som tur var) så det gör jag inte om.
Nu har hon ju bara betett sig så här i ett dygn, men jag undrar om en katt kan klara sig utan mat och vattenskål en längre period på sommaren? Vi bor på landet, men det är många katter här så hur många möss kan det finnas egentligen? Och fåglar, är det så mättande?
Är ju fan orolig att hon svälter ihjäl och blir förvildad där ute i trädgården, men vad gör man?