2009-06-18, 23:22
Medlem
Nu under försommaren började vi släppa ut våra kattdamer som är ungefär ett år gamla. De vistas mestadels i vår trädgård och den ena katten som alltid varit mer social kommer springande när man ropar, kommer in och äter ofta och sover även inne osv.

Men den andra katten...har alltid varit skygg. Men hon har ändå kommit in och ätit förut. Men det senaste dygnet har hon betett sig underligt.

Hon springer antingen som vanligt runt i trädgården och ligger ofta på altanen och vilar och kommer springande till altandörren och står och jamar och kråmar sig (hon är kastrerad så hon är inte pilsk) när man tittar ut på henne. Men när man öppnar dörren sticker hon iväg ut i trädgården igen. Jag har försökt locka med både pluttinuttigt snack, samt mat och då slickar hon sig om nosen och följer efter matskålen ända fram till altandörren, men där tvärnitar hon, vänder och springer sin väg!!

Idag försökte jag fånga henne, men då högg hon rätt aggresivt mot mig (missade som tur var) så det gör jag inte om.

Nu har hon ju bara betett sig så här i ett dygn, men jag undrar om en katt kan klara sig utan mat och vattenskål en längre period på sommaren? Vi bor på landet, men det är många katter här så hur många möss kan det finnas egentligen? Och fåglar, är det så mättande?

Är ju fan orolig att hon svälter ihjäl och blir förvildad där ute i trädgården, men vad gör man?
Citera
2009-06-18, 23:26
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Om hon kommer kan hon då inte få äta maten ute under din uppsyn?
Så kan du ha koll på att hon verkligen äter och mår bra.
Citera
2009-06-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Om hon kommer kan hon då inte få äta maten ute under din uppsyn?
Så kan du ha koll på att hon verkligen äter och mår bra.

Jo, du har rätt. Jag kan ju testa att ställa skålen ute och stanna kvar och kolla ute eller innanför altandörren om hon äter. Fast jag vill ju inte att det blir en vana förstås, för det blir lite bökigt att tvingas vakta matskålen så vi inte får hela kvarterets katter här
Citera
2009-06-18, 23:36
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jo, du har rätt. Jag kan ju testa att ställa skålen ute och stanna kvar och kolla ute eller innanför altandörren om hon äter. Fast jag vill ju inte att det blir en vana förstås, för det blir lite bökigt att tvingas vakta matskålen så vi inte får hela kvarterets katter här

Se det som en tillfällig lösning på problemet.Flytta skålen närmre och närmre dörren tills hon vill gå in igen.

Hon verkar må bra annars förövrigt?
Är dom inne under natten eller bara när det är matdags?
Citera
2009-06-19, 05:26
Medlem
Per asperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
... blir förvildad där ute i trädgården, men vad gör man?

Världen behöver inte fler förvildade katter, slå ihjäl katten och sy en mössa av skinnet
Citera
2009-06-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Se det som en tillfällig lösning på problemet.Flytta skålen närmre och närmre dörren tills hon vill gå in igen.

Hon verkar må bra annars förövrigt?
Är dom inne under natten eller bara när det är matdags?

Igår kväll testade jag att ställa ut matskålen och hon rusade genast fram när jag gått in och åt glupskt i en halvtimme, så hon verkar inte vara sjuk

Imorse hade ett av barnen överrumplat henne då hon sov på altanen, kastat sig över henne och bar sonika in henne och stängde dörren. Så idag har hon sovit inne hittills.

Hon har hittills oftast velat sova inomhus, det är bara runt 2 grader här nattetid (inte för att jag vet hur känslig hon är för kyla, hon är långhårig, men inne har hon velat vara). Men nu plötsligt är det alltså utomhus som gäller, hon sover uppe på bordet på altanen.

Den andra katten är så vild nattetid så hon får sova utomhus, men regnar det föredrar hon garaget, hon vet att hon är bannlyst inne i huset (hon biter oss i tårna och lever rövare).

Får väl se hur det artar sig framöver när katterna släpps ut igen. Om damen behagar komma in igen
Citera
2009-06-19, 12:34
Medlem
Eliza CTs avatar
Fortsätt försöka få in henne helst till matdags. Annars kan ni få större problem efter att hon provat friheten hela sommaren.
Mvh
Citera
2009-06-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Fortsätt försöka få in henne helst till matdags. Annars kan ni få större problem efter att hon provat friheten hela sommaren.
Mvh

Menar du att hon bör sov inomhus nattetid eller bara att hon komme rin och äter 1-2 gånger per dag??
Citera
2009-06-19, 16:18
Medlem
Eliza CTs avatar
Går det att få in henne på kvällen tycker jag nog det varit bra. Den andra gör väl det? Äta inne ska hon alltid göra. Helst på ungefär samma tid - katter är rätt bra på att passa tider.
Samtidigt förstår jag att det kan vara spännande ute nattetid också (Nåja, FÖR spännande för en del: Räv och ugglor m.fl.)
Om hon nu i början av sommaren vänjer sej att sova inne så hoppades jag att hon blev lite mer lätthanterlig före hösten.
Tror utan tvekan hon kan bli mer förvildad och svår få in och ordning på till hösten. En skön sommarn kan hon ju ha ändå.
Glad Midsommar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in