• 3
  • 4
2009-06-20, 22:24
Medlem
Utgårdalokes avatar
Mycket möjligt att det förhåller sig på detta sätt. En anledning till att mytomanin är så pass utbredd bland kulturfolken skulle kunna vara att vi svenskar lär dem att ljuga från dag. Det ljugs om ålder, ursprung, hotbild och gud vet vad för beslutsfattarna hos migrationsverket. När lögnerna väl avslöjas är det ingen som blir förbannat och kastar ut lögnaren. Istället försöker vi svenskar finna skäl till att blatten ljugit oss rätt upp i ansiktet. En sådan bortförklaring som är konstruerade av naiva svenskar är den om hur blatten på grund av sitt ursprung är rädd för all kontakt med myndighetspersoner. Denna rädsla skulle grunda sig i dålig behandling från myndigheternas sida i hemlandet. Men varför fly till ett nytt land med suspekt rättsväsende och statsbildning? Varför fly till Sverige om du även är rädd för våra myndigheter? Hade det inte varit bättre och mer rationellt att fly till ett land i vilket du kände att du kunde lita på överheten? När blatten upptäcker att lögnerna accepteras, bortförklaras av svenskarna själva och dessutom genererar massor av fördelar, är det förmodligen bara att köra vidare.

Därtill skall vi påminna oss om att många av våra nya landsmän kommer från kulturer där det inte anses fult att ljuga. I zigenarkulturen är det kutym och fint att ljuga för gaje. Även araber och andra muslimer uppmanas av sin profet att ljuga för de otrogna. När det gäller invandrare från Egypten är det sedan läng klarlagt att dessa lider av en ytterst svår mytomani. Det ljugs från det att solen går upp tills den går ner. Allt enligt flickan med en negerkung till pappa.
Citera
2009-06-20, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Sa du menar att alla hogskoleutbildade svenskar som inte studerat t ex medicin pa KS eller ekonomi pa Handels per definition inte ar valutbildade eftersom att skolornas utbildningar inte haller "internationell standard"? En civilingenjor fran Blekinge TH ar enligt dig alltsa allt annat an en civilingenjor, och ljuger om de pastar det? Eller ar det nagonting som jag missforstar?

Skillnaden mellan t ex USA och Sverige ar val dessutom att i Sverige sa kravs omutbildning pa en niva som inte USA ens kommer i narheten utav, samt att som valutbildad sa kan man med storsta sannolikhet redan engelska? Pa nagot satt kanns det som att arbetsmojligheterna ar battre for en valutbildad arab som kan engelska i t ex USA an i Sverige av flera anledningar

Ja, - jag menar att arabvärlden och deras utbildningsväsende tom är mer efterblivet än länderna söder om sahara. - FN skriver det i en rapport.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/dys...arlden-1.93507

"Det korresponderar väl med UNDP:s egenkomponerade "mänskliga frihetsindex", där arabvärlden hamnar i särklass sist av världens regioner, långt efter Afrika söder om Sahara och södra Asien."

"Ändå har arabregimerna satsat mer på utbildning än andra länder i tredje världen. UNDP-rapporten är dock kritisk mot utbildningens innehåll, framför allt vid de allt fler religiösa gymnasieskolorna och universiteten. Resultatet är hundratusentals arbetslösa och missnöjda "akademiker" som flockas i storstäderna utan en chans till anställning på arbetsplatser som kräver gediget yrkeskunnande.

Flertalet arabländer har därtill försummat investeringar i forskning och utveckling (FoU), med undantag för den militära sektorn. Som andel av bruttonationalprodukten spenderade arabvärlden i genomsnitt blott 0,4 procent, jämfört med exempelvis 1,26 för Kuba, 2,35 för Israel samt 2,9 procent för Japan.

Resultatet av bristfällig utbildning och forskning är att arabländerna hamnat dramatiskt på efterkälken i förhållande till många andra u-landsekonomier. 1960 var bruttonationalprodukten per capita i arabvärlden markant högre än den var hos de asiatiska "tigrarna" Sydkorea, Taiwan och Singapore. I dag har producerar en arabisk arbetare i snitt blott hälften av vad en sydkoreansk arbetare gör. Enbart Sydkorea med drygt 50 miljoner invånare har högre BNP än samtliga arabländer med nära 300 miljoner invånare - trots arabvärldens väldiga oljeresurser!"

-----------------------------------------------------------------------

"De 22 arabländerna med nära 300 miljoner människor utgör nämligen den region i världen där nätsurfandet är allra minst utbrett, till och med mindre än i Afrika söder om Sahara. Och långtifrån alla araber är i stånd att läsa UNDP-rapporten, på nätet eller i tryck. Hela 43 procent av arabvärldens vuxna befolkning är analfabeter, drygt dubbelt så stor andel som det globala genomsnittet och betydligt mer än u-landsgenomsnittet på 29 procent. Över huvud taget är läsandet föga utbrett, åtminstone om man bortser från Koranen och andra religiösa texter. Årligen översätts blott drygt 300 utländska böcker i hela arabvärlden, vilket exempelvis kan jämföras med den femdubbla siffran enbart i Grekland. "

--------------------------------------------------------------------
Mer här
http://israeliskt.com/index.php?id=5
Senast redigerad av Kafir 2009-06-20 kl. 22:38.
Citera
2009-06-20, 22:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Vem skulle du helst köpa en bil av? En svensk eller en blatte?

Spelar det nagon roll om svensken ar en tjackad luffare som vill kranga en bil for halften av vardet och blatten jobbar pa bilfirma som forsoker lura pa en extra ljudsystem?
Citera
2009-06-20, 22:33
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Spelar det nagon roll om svensken ar en tjackad luffare som vill kranga en bil for halften av vardet och blatten jobbar pa bilfirma som forsoker lura pa en extra ljudsystem?
Självklart gör det det. Givetvis menar jag medelblatte vs medelsvensson på privata blocketannonser.
Citera
2009-06-20, 22:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Ja, - jag menar att arabvärlden och deras utbildningsväsende tom är mer efterblivet än länderna söder om sahara. - FN skriver det i en rapport.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/dys...arlden-1.93507

"Det korresponderar väl med UNDP:s egenkomponerade "mänskliga frihetsindex", där arabvärlden hamnar i särklass sist av världens regioner, långt efter Afrika söder om Sahara och södra Asien."

"Ändå har arabregimerna satsat mer på utbildning än andra länder i tredje världen. UNDP-rapporten är dock kritisk mot utbildningens innehåll, framför allt vid de allt fler religiösa gymnasieskolorna och universiteten. Resultatet är hundratusentals arbetslösa och missnöjda "akademiker" som flockas i storstäderna utan en chans till anställning på arbetsplatser som kräver gediget yrkeskunnande.

Flertalet arabländer har därtill försummat investeringar i forskning och utveckling (FoU), med undantag för den militära sektorn. Som andel av bruttonationalprodukten spenderade arabvärlden i genomsnitt blott 0,4 procent, jämfört med exempelvis 1,26 för Kuba, 2,35 för Israel samt 2,9 procent för Japan.

Resultatet av bristfällig utbildning och forskning är att arabländerna hamnat dramatiskt på efterkälken i förhållande till många andra u-landsekonomier. 1960 var bruttonationalprodukten per capita i arabvärlden markant högre än den var hos de asiatiska "tigrarna" Sydkorea, Taiwan och Singapore. I dag har producerar en arabisk arbetare i snitt blott hälften av vad en sydkoreansk arbetare gör. Enbart Sydkorea med drygt 50 miljoner invånare har högre BNP än samtliga arabländer med nära 300 miljoner invånare - trots arabvärldens väldiga oljeresurser!"

Det var ju ratt intressant, men du menar alltsa att nagon som utbildat sig pa BTH fortfarande kan kalla sig civilingenjor?
Citera
2009-06-20, 23:04
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Självklart gör det det. Givetvis menar jag medelblatte vs medelsvensson på privata blocketannonser.

Det finns ratt mycket psykologiskt som spelar in i ett sant val som inte alls behover betyda att man har "inneboende fordomar" eller pa nagot som helst satt ska tolkas pa satt som du forsoker fa det till.

Nar det galler tillit till manniskor sa dras man till likheter. Utseende, rorelsemonster, late (volym pa rosten, vilken hastighet man talar, uttryck och ordval) och sa vidare. (Detta vet for ovrigt de flesta duktiga saljare redan om och andrar alltsa rorelsemonster, tal och sa vidare sa langt det gar for att salja mer.)

Sa pa en Blocket-annons kommer de allra flesta svenskfodda valja den annonsen med mest korrekt svenska och namn som ligger narmast till de namn man har i umgangeskretsen. Det handlar alltsa om undermedvetna val, och det ar ingenting man ska behova skammas for, och det ar absolut inget bevis for att "alla vet att invandrare ljuger"...
Citera
2009-06-20, 23:08
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Det finns ratt mycket psykologiskt som spelar in i ett sant val som inte alls behover betyda att man har "inneboende fordomar" eller pa nagot som helst satt ska tolkas pa satt som du forsoker fa det till.

Nar det galler tillit till manniskor sa dras man till likheter. Utseende, rorelsemonster, late (volym pa rosten, vilken hastighet man talar, uttryck och ordval) och sa vidare. (Detta vet for ovrigt de flesta duktiga saljare redan om och andrar alltsa rorelsemonster, tal och sa vidare sa langt det gar for att salja mer.)

Sa pa en Blocket-annons kommer de allra flesta svenskfodda valja den annonsen med mest korrekt svenska och namn som ligger narmast till de namn man har i umgangeskretsen. Det handlar alltsa om undermedvetna val, och det ar ingenting man ska behova skammas for, och det ar absolut inget bevis for att "alla vet att invandrare ljuger"...
Mycket möjligt. Jag vet bara att av de bilar jag tittat på så har de blatteägda haft en sak gemensamt: att de inte haft mycket gemensamt med annonsfotot mer än möjligtvis fabrikatet på bilen.
Däremot så stöter jag mer sällan på lögner och fuskfoton bland svenskar. Detta alldeles oavsett kroppsspråk och sånt som man inte vet innan man träffat säljaren/köparen. Sen så får du gärna sitta och runkanalysera det hela men jag vet ju vart jag helst köper (eller för den delen säljer) min nästa bil.
Citera
2009-06-21, 01:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Mycket möjligt. Jag vet bara att av de bilar jag tittat på så har de blatteägda haft en sak gemensamt: att de inte haft mycket gemensamt med annonsfotot mer än möjligtvis fabrikatet på bilen.
Däremot så stöter jag mer sällan på lögner och fuskfoton bland svenskar. Detta alldeles oavsett kroppsspråk och sånt som man inte vet innan man träffat säljaren/köparen. Sen så får du gärna sitta och runkanalysera det hela men jag vet ju vart jag helst köper (eller för den delen säljer) min nästa bil.

Vilket ar en helt annan sak an att fraga nagon vem de helst skulle kopa en bil av. Har man empiri att luta sig mot sa ar det ju sjalvklart att man tenderar att se det som verklighet, aven om det speglar verkligheten ur en objektiv synvinkel eller inte.

Det ar anledningen till att jag t ex alltid satter ner handerna i fickorna for att halla koll pa mina grejer och ofta till och med flyttar pa mig nar det kommer zigenare i narheten av mig. Inte for att jag tror att det ar logiskt pa nagot som helst satt att alla romer ar ficktjuvar, men risken att en rom ar det anser jag vara betydligt storre an att "vem som helst" annars skulle vara det med tanke pa mina erfarenheter. Du hajar vad jag menar?

Jag trodde helt enkelt att du skulle forsoka bevisa att "alla misstror en blatte" genom din fraga eftersom att jag varit med om att folk med liknande fragor forsoker fa en att erkanna att man inte litar pa muslimer eftersom att "man vet innerst inne" att de inte gar att lita pa. Runkanalys eller inte sa ar det sant och dessutom ratt intressant att veta - nu vet du t ex hur du skulle kunna klamma ut nagra extra hundralappar nasta gang du ska kranga en bil eller kanske pruta ner priset nasta gang du ska kopa en - harma koparen/saljaren
Citera
2009-06-21, 11:09
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Av de 5 mytomaner jag känner (eller är flyktigt bekant med) är det ingen som skulle tas för utlänning, även om två av dem har baltiskt påbrå. Lögnhalsar finns det överallt...
Citera
2009-06-21, 11:14
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Vilket ar en helt annan sak an att fraga nagon vem de helst skulle kopa en bil av. Har man empiri att luta sig mot sa ar det ju sjalvklart att man tenderar att se det som verklighet, aven om det speglar verkligheten ur en objektiv synvinkel eller inte.

Det ar anledningen till att jag t ex alltid satter ner handerna i fickorna for att halla koll pa mina grejer och ofta till och med flyttar pa mig nar det kommer zigenare i narheten av mig. Inte for att jag tror att det ar logiskt pa nagot som helst satt att alla romer ar ficktjuvar, men risken att en rom ar det anser jag vara betydligt storre an att "vem som helst" annars skulle vara det med tanke pa mina erfarenheter. Du hajar vad jag menar?

Jag trodde helt enkelt att du skulle forsoka bevisa att "alla misstror en blatte" genom din fraga eftersom att jag varit med om att folk med liknande fragor forsoker fa en att erkanna att man inte litar pa muslimer eftersom att "man vet innerst inne" att de inte gar att lita pa. Runkanalys eller inte sa ar det sant och dessutom ratt intressant att veta - nu vet du t ex hur du skulle kunna klamma ut nagra extra hundralappar nasta gang du ska kranga en bil eller kanske pruta ner priset nasta gang du ska kopa en - harma koparen/saljaren
Jag tror vi egentligen är överens - jag lever mitt liv och väljer att lita på de människor som det har visat sig att jag kan lita på, så slipper jag gå på onödiga minor.
Men det är intressant det där med kroppsspråk och liknande som du talar om, det ska jag kolla upp mer om.
Citera
2009-06-21, 11:34
Medlem
orkarNs avatar
OT/r & tillsägelse: Srbijaaa

/mod
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto