Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-18, 21:18
Medlem
rangels avatar
Tja.

Har lite meck med partioneringar som jag inte förstår.
Först hade jag XP på datorn och allt var frid och fröjd. Hade bara C: och inget annat.
Sen bestämde jag mig för att testa Ubuntu och bara Ubuntu och vid installationen av det så partionerar Ubuntu hårddisken i 2 delar. Allt är fortfarande frid och fröjd.
Men sen tröttnar jag och vill ha tillbaka XP. Så då drar jag in XP-skivan i burken och installerar det på C:. Hurra, vad bra det gick, inga problem vad jag kan se...men så slår det mig att jag bara har 5gb utrymme och den andra partionen kan jag inte använda/ser inte. Så då har jag 233gb outnyttjat någonstans i bakgrunden.
Jag kommer på att man kan mecka lite i setupen inför installationen av XP och drar in XP skivan och startar om datorn och trycker lite på tangenterna och formaterar de outnyttjade 233gb. Men då blir det E: partion och jag vet inte riktigt vad som händer och det slutar med att den jäveln inte bara formaterar utan installera Windows igen. Fast nu på E:...så det slutar med att jag har två XP installationer på burken. Men för helvete.
Tankar EASEUS Partition Master för att ta bort en partion, men det går ju inte eftersom C: är system och E: Boot (min teori om varför det inte går iallafall). Jaha, så nu vill jag ta bort dessa två partioner...men då kan hela datorn gå åt helvete tydligen då min dator tydligen kan bli unbootable...så hur gör jag nu för att få ihop C: och E:?

Och jag vill installera om XP då ljudet har lagt ner av någon anledning.

Mvh
Senast redigerad av rangel 2009-06-18 kl. 21:20.
Citera
2009-06-18, 22:06
Medlem
balbas avatar
Förstod inte riktigt men är det inte bara trycka in xp-skivan och ta bort båda partionerna och sen skapa nya partioner?
Citera
2009-06-19, 00:00
Medlem
cannaBes avatar
Om du vill ändå ska installera om XP så är det väldigt enkelt att lösa problemet. När du kommer så långt in i installationen att du får välja vilken hårddisk du vill installera Windows på så använder du bara knappen D för att ta bort partitionen som är markerad. Gör så med både C: och E: tills du bara har "Oallokerat utrymme" då trycker du på C för att skapa en ny partition. Ett tips är att du gör en som är ungefär på 50gb, som då ska vara C: Denna lägger du Windows och program på. För att göra en på 50gb skriver du 50000 och trycker Enter. Då kommer du tillbaks till skärmen där du ser dina partitioner och då kommer det ligga en som är runt 50gb som heter C: och en massa oallokerat utrymme som du kan använda för att skapa andra partitioner. Tänk på att den partitionen du skapar först kommer att heta C:
Citera
2009-06-19, 12:23
Medlem
rangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Om du vill ändå ska installera om XP så är det väldigt enkelt att lösa problemet. När du kommer så långt in i installationen att du får välja vilken hårddisk du vill installera Windows på så använder du bara knappen D för att ta bort partitionen som är markerad. Gör så med både C: och E: tills du bara har "Oallokerat utrymme" då trycker du på C för att skapa en ny partition. Ett tips är att du gör en som är ungefär på 50gb, som då ska vara C: Denna lägger du Windows och program på. För att göra en på 50gb skriver du 50000 och trycker Enter. Då kommer du tillbaks till skärmen där du ser dina partitioner och då kommer det ligga en som är runt 50gb som heter C: och en massa oallokerat utrymme som du kan använda för att skapa andra partitioner. Tänk på att den partitionen du skapar först kommer att heta C:
Där satt den! Tackar! Nojade över varningsmeddelanden som kom upp men det gick ju galant. Skickar en Piggelin på posten!
Citera
2009-06-19, 14:33
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rangel
Där satt den! Tackar! Nojade över varningsmeddelanden som kom upp men det gick ju galant. Skickar en Piggelin på posten!
Tar hellre en Nogger eller 88:an
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in