Jag hade ett grymt soft jobb på ett kontor en hösttermin, som kontorsassistent, då jag tog en termin off från studierna. Det var ett vikariat för den fast anställda kontorassisenten. Jag hade fått ett par stora uppgifter som skulle ta två månader, jag skulle blandannat omstrukturera ett arkiv. Jag gjorde alla dessa stora arbetsuppgifter på en månad. Jag är väldigt effektiv om jag vill. Han var en slapp jävel, skall tilläggas.
Min dag de följande månaderna, då de stora arbetsuppgifterna var färdiga.
08:00 Gick in på mitt lilla kontor och åt frukost, Rensade kaffemaskinen (Görs automatiskt genom att trycka på en knapp och tar två min) Surfar Youtube
09:00 Folk börjar droppa in, den andra kontorsassistenten kommer. Vi får post. Jag satte henne på det. (Jag skulle agera som hennes chef, tydligen) Tittar på South Park via nätet den timmen. Jag säger åt henne att hon ska kopiera resten av dagen. Dvs. hjälpa sekreterarna
10:00 Beställer kontorsmateriel (tar 10 min) Läser tidningen resten av timmen
11:00 Springer ned till arkivet och arkiverar (dvs. sitter i en fältstol och läser tidningen) Jobbar kanske 10 min där nere
12:00 Går på Lunch
13:00 Går ned i Arkivet igen och sover middag.
14:00 Chefen vill att jag skall hämta en kostym åt honom, tar 20 min
15:00 Skickar i väg några paket, tar 20 min
16:00 Kopierar papper/scannar in dokument. Nu börjar det verkliga jobbet!
17:00 Min kontorsassistent kollega går hem, Jag får en massa extra jobb, paket som ska skickas iväg, leveranser som skall tas emot och mer scanning.
18:00 Går hem
Det var således bara de två sista timmarna jag jobbade "heltid". Resten av tiden så kunde man slappa eller jobba i drönar takt. Det fanns en mängd administrativ personal på det kontoret. De enda som jobbade hårt var sekreterarna och statistikerna. Resten slappade. Jag spenderade mycket tid med receptionisterna. Det fick jag grymt mycket skit för av avdelningens personalchef, det såg inte bra ut sa han. Dock så var hans chefs, chefs, chefs osv. Dvs. Vice VD, min polares morsa.
Men jag sa som det var, det finns ingenting att göra. Ni måste ge mig fler arbetsuppgifter. Det kunde han inte. Ekonomichefen fick ta hand om mig, jag fick göra litet enklare arbetsuppgifter för henne - men även det tog 10 min per uppgift. Hon tyckte jag jobbade för fort, men bra. Personalchefen sa en underbar sak till mig när jag slutade: Det viktigaste är att det ser ut som du jobbar snarare än att du jobbar. Hans tips var: Håll dig på kontoret, när vi behöver dig så anropar vi dig.

Jag provade det en dag, utan att gå runt och fråga. Den dagen gjorde jag ingenting, förutom de två sista timmarna då.
När mitt vikariat var slut så fick tjejen sparken (AMS-fall) och jag mer lades på kontorassistentens bord - de insåg att han inte hade så mycket att göra när allt kom omkring. Några år senare så rök en stor del av personalen - omorganisering och man såg till att bli av med onödig byråkati/hjälp-personal. Nu får statistikerna scanna in sina egna dokument.