2009-08-06, 17:21
Bannlyst
arbetar på ett välkänt svenskt företag

Jag börjar dagen med att hämta ut lite fax jag skickat till mig själv kvällen innan,på så sätt ser det ut som om jag faktiskt uppfyller en funktion.

Sen läser jag 30-40 jobb epost. Det tar ca 1h

resterande tiden sitter jag och slösurfar, pluggar på arbetstid och att prata i telefonen.

De tips jag har att dela med mig är:

1) boka upp dig själv på möten, se till att detta syns i ditt outlook/exchange etc..

2) Se till att eposta många medarbetare utomlands, och kräv svar.

3) rapportera flitigt till chefen, helst på ett utskrivet a4 (då hamnar den bara i högen)

4) vistas aldrig vid fikarummen eller liknande, för där sitter bara surkärringarna och spionerar
Citera
2009-08-06, 17:23
Medlem
en grej för dom som gör sitt arbete fort/eller dom som inte gör nått är o införskaffa sig en sån här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343423
och fylla med diverse saker man är intresserad av, tex serier, filmer och ta emd till jobbet och glo på: )
Citera
2009-08-06, 18:13
Medlem
xid0ns avatar
Jobbar som programmerare just nu, idag kom jag dit 07:15, läser lite på Metro osv, kollar emailen. Drar upp kodningsverktygen och sedan började jag koda lite vad jag ville (jepp det är kul att koda). Runt 14:00 kommer först information om vad jag skulle göra och då började jag och slutade runt 17:00.
Citera
2009-08-06, 20:14
Medlem
HAhaas avatar
Hahaha man blir lite avundsjuk när man läser allt det här faktiskt. Men tycker det låter rätt trist i längden att bara sitta och slöa.. Visst jag tar att också lugnt ibland på jobbet, men det syns tydligt om jag latar mig så några timmars lunch går aldrig för sig. Trivs bra med att ha lagom att göra hela tiden så man blir sysselsatt, tycker tiden går betydligt snabbare då.
Citera
2009-08-06, 21:05
Medlem
xid0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
Hahaha man blir lite avundsjuk när man läser allt det här faktiskt. Men tycker det låter rätt trist i längden att bara sitta och slöa.. Visst jag tar att också lugnt ibland på jobbet, men det syns tydligt om jag latar mig så några timmars lunch går aldrig för sig. Trivs bra med att ha lagom att göra hela tiden så man blir sysselsatt, tycker tiden går betydligt snabbare då.

Det håller jag med om faktiskt, bättre att ha något att göra.
Citera
2009-08-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
Trivs bra med att ha lagom att göra hela tiden så man blir sysselsatt, tycker tiden går betydligt snabbare då.

Men då är det väl bättre att man sysselsätter sig med något intressant? Jag lyssnar på radiodokumentärer, ljudböcker osv. Då kan man utan vidare slå ihjäl några timmar och faktiskt se ut som man är fokuserat på något viktigt. Upprätt sittställning, sporadiskt knappande på tangentbordet och stirrandes in i skärmen men fullt fokuserad på dokumentären om tvättstugor i förorten, den spännande upplösningen på deckaren eller kanske något intressant stycke i Jägarförbundets utbildningpaket "Nya jägarskolan" gör min arbetsdag oändligt mycket mer meningsfull än de arbetsuppgifter chefen (inte) förser mig med.
Citera
2009-08-07, 00:28
Medlem
afugglass avatar
Kontoret jag jobbar på är egentligen inte slappt men det blir ju vad man gör det till. Jag jobbar inom telefonsupport och jag har lärt mig exakt hur programmen som håller koll på samtalen funkar, hur man ska lura dom och hur man gör för att svara så lite som möjligt. Sitter just nu på den perfekta platsen med vy över hela rummet så jag kan se vilka som kommer mot mig och vilka som passerar. Det jobbigaste är när det kommer nya till jobb då man måste ta tag i utbildningen med dom, först och främst kommer dom och frågar så in åt helvetes mycket så man får inte en lugn stund vilket är jävligt irriterande när man sitter och försöker nå maxscore på något flashspel.

På helgerna är man 2-3 pers på plats och då tar man med sin bärbara och sitter och spelar lite CoD eller kollar på någon skön film och nöjessurfar, det ringer kanske max 1-2 gånger under helgpassen vilket är rätt skönt. En gång gjorde jag en jävla chansning och stack på fotboll under arbetstid och var borta nästan 3 timmar och när jag kom tillbaka hade det inte ringt något. Dessvärre är Facebook och Aftonbladet spärrade på jobb men det går ju alltid att lösa det. En vanlig dag på jobb brukar se ut något likt detta;

1) Glider in runt 09.00
2) Hämtar dricka och dukar upp med frukost
3) Kolla tidningar, äta frukost och läsa lite på diverse medier.
4) 11.00 tar jag oftast min första omgång på toan för dagen, brukar bli en 10-20 där inne om jag känner för det.
5) Svarar på samtal till runt 13.00 och tar sedan lunch i 1 timme.
6) Tar samtal fram till 15.00 och har sedan paus i 30 minuter.
7) Går hem vid 17.30 alternativt 18.00.

Jag har även utvecklat en mycket avancerad teknik där jag drar ut på samtalen som fan speciellt om jag sitter och spelar eller snackar på msn, tjänar in rätt bra på detta.

Har fått en hel del sköna tips i denna tråd, man ska lära sig av de bästa som det säger på jobb.
Senast redigerad av afugglas 2009-08-07 kl. 00:30.
Citera
2009-08-07, 00:51
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Oj oj, inom handels är det inte så lätt att slappa.. Eller är det bara jag som är dålig? Upplys mig!

Mina trick om jag vill komma undan är väl annars att låtsas prata i telefon, gå jäkligt fort med papper/kartonger eller prata med någon kompis och få det att låta som att man pratar om någon vara när någon annan kund går förbi.
På kvällar och helger brukar det dock vara lugnt som fan, då brukar det bli att kolla igenom medierna på datorn, läsa någon veckotidning, tradera och lite facebook. Ganska trevligt när det är helg och 100% ob.
Härligt att höra att fler jobbbajsar! Älskar att sitta på helgen och veta att jag får 230 spänn i timmen för att skita.. När man har suttit i 20 minuter=drygt 70 kr. Aldrig fel.
Citera
2009-08-07, 07:41
Medlem
Nja inte riktigt leka, hade det som arbetsuppgift hehe.. Jag arbetar för en så kallad myndighet som kontrollant och utredare. Det har visat sig att jag tydligen har talang för det jag gör. Dagens skörd blir oftast gjord fram till lunch för att sedan övergå till samtal med andra myndigheter. Det bästa med dessa samtal är köplaceringen, tidigare hade vi inte något direktnummer, utan man fick alltid höra, du är placerad i kö, du har plats 79 och förstå att du inte kan "arbeta" under tiden. Mycket slösurfande för 3 samtal.

I år har det i och försig varit lågkonjektur vilket har resulterat med sjukt mycket jobb + att vi har fått direktnummer till dessa myndigheter
Citera
2009-08-07, 07:52
Medlem
orengs avatar
Jag testar csi på kontorstid...

kolla: http://elofblog.blogspot.com/2009/08/20090806.html
Citera
2009-08-07, 10:22
Medlem
dasRubens avatar
Kul tråd, påminner mycket om "fler med slappa jobb?"-tråden, https://www.flashback.org/showthread.php?t=851884 där jag själv givetvis delat med mig av erfarenheter från min egen karriär inom låtsasjobbarkåren.

Många här verkar inte förstå hur cheferna inte märker något, men det är svårt för dem att hålla så bra koll om det inte är ett uppenbart mål typ "packa 1000 brödlimpor i kartonger". Vissa saker är svårare att mäta, och de tror ju också att man arbetar på det vedertagna sättet (som man lärs upp) när man i själva verket ofta kan effektivisera sitt arbete bortom chefens våta fantasier. Ju längre man arbetar desto mer kommer man på hur man ska minimera och snabba på arbetet, medan man självklart vidhåller för chefen att man har mycket att göra. Kan ta ett exempel från ett eget jobb jag hade en gång.

Jobbade 1½ år på ett lager inom flygmatsbranschen. Först var det verkligen arbete nonstop, men sedan kom man på så otroligt många knep som kunde förkorta arbetstiden med flera timmar. En arbetsuppgift kunde vara att räkna ut hur många beställningar av en vara som skulle ut genom en kvot av antalet passagerare för en resa. Så satt man och laddade ner passagerarlistor i oändlighet, räknade ut och skrev lappar. Några lunchraster lades ner på att skapa ett exceldokument som automatiskt räknade ut + skrev ut alla lappar och 2 timmars arbete reducerades till två knapptryck: Enter och Ctrl+P. Hur svårt kan det vara? Men man måste komma ihåg att chefer i många yrken har extremt dålig, respektive ingen insyn i de anställdas arbete. Självklart fattade han ingenting, jag bara satte igång datorn och gick runt och plockade på lagret så tror de att man arbetar. Relativt få kvinnor jobbade på lagret, så de dagar då inga kvinnor jobbade gick man in i deras omklädningsrum och lade sig på bänken och sov helt ostört. Hörde man att de ropade på en/ringde en säger man bara: "Jag var på toa".

Men att ens vistas på lager i arbetsskor och vara tvungen att stå upp på jobbet känns främmande nu, då man jobbar med att svara i telefon när det nästan aldrig ringer. På mitt nuvarande jobb behöver man knappast ens dölja att man tar med hårddisk och kollar på film + surfar fritt. Börjar dock efter 7 månader blir lite less och har anmält mig till internetstudier vilket passar detta jobbet perfekt. Har också försökt att utnyttja dötiden till något så positivt som möjligt, allmänbilda sig på wikipedia, sluka böcker, se alla filmer man "bör" ha sett, och annat nyttigt blandgodis. Men i längden är det nog inget att satsa på. Man kanske skulle bli seriös någon gång också.
Citera
2009-08-07, 11:32
Medlem
Dogdylans avatar
Jag hade ett grymt soft jobb på ett kontor en hösttermin, som kontorsassistent, då jag tog en termin off från studierna. Det var ett vikariat för den fast anställda kontorassisenten. Jag hade fått ett par stora uppgifter som skulle ta två månader, jag skulle blandannat omstrukturera ett arkiv. Jag gjorde alla dessa stora arbetsuppgifter på en månad. Jag är väldigt effektiv om jag vill. Han var en slapp jävel, skall tilläggas.

Min dag de följande månaderna, då de stora arbetsuppgifterna var färdiga.

08:00 Gick in på mitt lilla kontor och åt frukost, Rensade kaffemaskinen (Görs automatiskt genom att trycka på en knapp och tar två min) Surfar Youtube

09:00 Folk börjar droppa in, den andra kontorsassistenten kommer. Vi får post. Jag satte henne på det. (Jag skulle agera som hennes chef, tydligen) Tittar på South Park via nätet den timmen. Jag säger åt henne att hon ska kopiera resten av dagen. Dvs. hjälpa sekreterarna

10:00 Beställer kontorsmateriel (tar 10 min) Läser tidningen resten av timmen

11:00 Springer ned till arkivet och arkiverar (dvs. sitter i en fältstol och läser tidningen) Jobbar kanske 10 min där nere

12:00 Går på Lunch

13:00 Går ned i Arkivet igen och sover middag.

14:00 Chefen vill att jag skall hämta en kostym åt honom, tar 20 min

15:00 Skickar i väg några paket, tar 20 min

16:00 Kopierar papper/scannar in dokument. Nu börjar det verkliga jobbet!

17:00 Min kontorsassistent kollega går hem, Jag får en massa extra jobb, paket som ska skickas iväg, leveranser som skall tas emot och mer scanning.

18:00 Går hem

Det var således bara de två sista timmarna jag jobbade "heltid". Resten av tiden så kunde man slappa eller jobba i drönar takt. Det fanns en mängd administrativ personal på det kontoret. De enda som jobbade hårt var sekreterarna och statistikerna. Resten slappade. Jag spenderade mycket tid med receptionisterna. Det fick jag grymt mycket skit för av avdelningens personalchef, det såg inte bra ut sa han. Dock så var hans chefs, chefs, chefs osv. Dvs. Vice VD, min polares morsa.

Men jag sa som det var, det finns ingenting att göra. Ni måste ge mig fler arbetsuppgifter. Det kunde han inte. Ekonomichefen fick ta hand om mig, jag fick göra litet enklare arbetsuppgifter för henne - men även det tog 10 min per uppgift. Hon tyckte jag jobbade för fort, men bra. Personalchefen sa en underbar sak till mig när jag slutade: Det viktigaste är att det ser ut som du jobbar snarare än att du jobbar. Hans tips var: Håll dig på kontoret, när vi behöver dig så anropar vi dig. Jag provade det en dag, utan att gå runt och fråga. Den dagen gjorde jag ingenting, förutom de två sista timmarna då.

När mitt vikariat var slut så fick tjejen sparken (AMS-fall) och jag mer lades på kontorassistentens bord - de insåg att han inte hade så mycket att göra när allt kom omkring. Några år senare så rök en stor del av personalen - omorganisering och man såg till att bli av med onödig byråkati/hjälp-personal. Nu får statistikerna scanna in sina egna dokument.
Senast redigerad av Dogdylan 2009-08-07 kl. 11:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in