Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-06, 00:10
Medlem
fredrik188s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxen
Jag installerade först Microsoft.Windows.7.Ultimate.x86.SWEDiSH-CRBS vilken inte ville aktivera sig. Sen använda jag Windows Activator LE v8.1 för att rensa bort den förinstallerade loadern. Efter detta använde jag 7 Loader 1.6.8 och det hela blev aktiverat

Kontigt tankade ner samma release och jag har aktiverat mitt O.o

aja har du några tips om vad det är för nåt man måste tanka ner och om det finns drivisar till dom flesta sakerna eller ?

eller andra allmänna tips?
2009-10-06, 17:28
Medlem
Jag testade med 7Loader_Release_5-Orbit30 för att aktivera. Där jag kör non-slic metoden. Men när jag startar om datorn får jag meddelandet: "BOOTMGR is compressed, press ctrl + alt + delete to reboot". så jag behöver formatera om. Vad gör jag för fel?
2009-10-06, 17:39
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasten
Jag testade med 7Loader_Release_5-Orbit30 för att aktivera. Där jag kör non-slic metoden. Men när jag startar om datorn får jag meddelandet: "BOOTMGR is compressed, press ctrl + alt + delete to reboot". så jag behöver formatera om. Vad gör jag för fel?

Följande tråd på mydigitallife-forumet kanske kan ge dig en hint om vad problemet är:
http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=8675

Som synes så behöver du heller inte formatera om datorn när felet inträffar.
Det räcker med att du kör Repair från Windows 7 DVD:n.
2009-10-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Följande tråd på mydigitallife-forumet kanske kan ge dig en hint om vad problemet är:
http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=8675

Som synes så behöver du heller inte formatera om datorn när felet inträffar.
Det räcker med att du kör Repair från Windows 7 DVD:n.
Hmm. Jag vet inte riktigt om det är jag som är trög. Men om jag förstått rätt så ska man ha systemet på en annan partition än loadern?

Jag får nog ta och prova med Windows.7.Loader.eXtreme.Edition.3-Napalum om de tipsar i tråden

Det sjuka är att jag lyckades direkt med min egna dator. Men farsans dator får jag problem med hela tiden. Någon aning varför? :s
Senast redigerad av Kvasten 2009-10-06 kl. 17:48.
2009-10-06, 17:56
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Hmm. Jag vet inte riktigt om det är jag som är trög. Men om jag förstått rätt så ska man ha systemet på en annan partition än loadern?

Jag får nog ta och prova med Windows.7.Loader.eXtreme.Edition.3-Napalum om de tipsar i tråden

Det sjuka är att jag lyckades direkt med min egna dator. Men farsans dator får jag problem med hela tiden. Någon aning varför? :s

Problemet verkar vara att din systempartition inte är default boot-enhet.
Du har mao bootmgr på en annan partition än din Windows 7-partition, och det är därför som felet uppstår.

För att 7Loader ska fungera så måste bootmgr antingen ligga på en System Reserved-partition som ibland skapas vid installationen, eller så ska den ligga på samma partition som ditt system ligger på - dvs i vanliga fall C-partitionen.
2009-10-06, 17:58
Medlem
Citat:
Problemet verkar vara att din systempartition inte är default boot-enhet.
Du har mao bootmgr på en annan partition än din Windows 7-partition, och det är därför som felet uppstår.

För att 7Loader ska fungera så måste bootmgr antingen ligga på en System Reserved-partition som ibland skapas vid installationen, eller så ska den ligga på samma partition som ditt system ligger på - dvs i vanliga fall C-partitionen.
Du menar med andra ord att den dolda Z: partitionen ska jag inte ha? Jag ska fixa det på samma partition som windows? Detta ska testas senare

tack för hjälpen!

jag laddade ner Windows.7.Loader.eXtreme.Edition.3-Napalum nu.

Ska man använda Loader, key & certificate eller OEM information?
2009-10-06, 18:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Du menar med andra ord att den dolda Z: partitionen ska jag inte ha? Jag ska fixa det på samma partition som windows? Detta ska testas senare

tack för hjälpen!

Njae, det var inte riktigt det jag menade.

Om du har en dold partition som heter "System Reserved" och som är på 100 Mb. så skall du ha kvar den.
Om du däremot INTE har en sådan partition så ska bootmgr ligga på samma partition som Windows 7.

Citat:
jag laddade ner Windows.7.Loader.eXtreme.Edition.3-Napalum nu.

Ska man använda Loader, key & certificate eller OEM information?

Du skall använda "Loader".
OEM är SLIC/BIOS-metoden.

EDIT:

Rättelse - Som steg 1 så skall du installera "Loader". Sedan skall du välja "Key & Certificate" som steg 2.
Viktigt är att du i steg 1 kontrollerar så att Loadern har hittat din bootpartition.
Den skall auto-detekteras av programmet tydligen.

Steg 3 - OEM Information - behöver du inte bry dig om.
Allt det gör är att lägga till en bild på en OEM-tillverkare i System-informationen i Kontrollpanelen.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-10-06 kl. 18:13.
2009-10-06, 18:13
Medlem
Citat:
Njae, det var inte riktigt det jag menade.

Om du har en dold partition som heter "System Reserved" och som är på 100 Mb. så skall du ha kvar den.
Om du däremot INTE har en sådan partition så ska bootmgr ligga på samma partition som Windows 7.

Du skall använda "Loader".
OEM är SLIC/BIOS-metoden.

EDIT:

Rättelse - Som steg 1 så skall du installera "Loader". Sedan skall du välja "Key & Certificate" som steg 2.
Viktigt är att du i steg 1 kontrollerar så att Loadern har hittat din bootpartition.
Den skall auto-detekteras av programmet tydligen.
OKej. Men jag ska väll inte använda vista boot loadern som den står på orginalt?
Spelar det någon roll vilken SLIC man väljer?

Sorry för alla frågor. Men jag har hållt på med detta i säkert en månad utan något resultat.
2009-10-06, 18:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
OKej. Men jag ska väll inte använda vista boot loadern som den står på orginalt?
Spelar det någon roll vilken SLIC man väljer?

Sorry för alla frågor. Men jag har hållt på med detta i säkert en månad utan något resultat.

Steg-för-steg:

"Loader"-menyn (Steg 1 - Val av Loader och SLIC-info)

1] Kontrollera så att Boot-device är vald.
2] Boot loader: Vistaloader 2.1.2+gAnti Drop
3] SLIC: HP_HPQEMSLIC-MPC-HPQ
4] "Install".

"Key & Certificate"-menyn... (Steg 2 - Val av certifikat)

1] Certificate: COMPAQ-HP
2] "Install".

"Key & Certificate"-menyn... (Steg 3 - Val av produktnyckel)

1] Key: Ultimate OEM:SLP(OEM) - Översta Alternativet (Nyckeln skall börja med 22TKD...)
2] "Install".
2009-10-06, 18:44
Medlem
Citat:
Steg-för-steg:

"Loader"-menyn (Steg 1 - Val av Loader och SLIC-info)

1] Kontrollera så att Boot-device är vald.
2] Boot loader: Vistaloader 2.1.2+gAnti Drop
3] SLIC: HP_HPQEMSLIC-MPC-HPQ
4] "Install".

"Key & Certificate"-menyn... (Steg 2 - Val av certifikat)

1] Certificate: COMPAQ-HP
2] "Install".

"Key & Certificate"-menyn... (Steg 3 - Val av produktnyckel)

1] Key: Ultimate OEM:SLP(OEM) - Översta Alternativet (Nyckeln skall börja med 22TKD...)
2] "Install".
Du är tamigfan en ängel! Tack så hemskt mycket! Ska testa det sen och se om det funkar
2009-10-06, 18:52
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Du är tamigfan en ängel! Tack så hemskt mycket! Ska testa det sen och se om det funkar

OM detta mot förmodan inte skulle funka så vette fan vad som är fel med din installation.
2009-10-06, 19:34
Medlem
Citat:
OM detta mot förmodan inte skulle funka så vette fan vad som är fel med din installation.
Programmet började arbeta av sig självt när jag startade upp det. ingen aning om varför. Men sen ville den starta om datorn och då fick jag samma felmeddelande igen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in