2009-06-18, 03:59
Medlem
Generalprillas avatar
Tjena.

Tänkte höra om det går att regga en Honda X8R-X till en lätt mc.
Moppen är bland de sista riktiga 30 mopparna alltså ingen 25 eller eu45 moppe.
Denna har då svenskt typintyg och inget eu-typintyg.

Typ man sätter dit 70cc cylinder och större förgasare m.m.

Kan man bara åka in till besiktningen eller måste man regga den som ombyggt/amatörbyggt fordon med SFRO besiktning som följd?

Skulle va tacksam för svar skulle bli ett kul vinteprojekt om det gick.
Citera
2009-06-18, 04:14
Bannlyst
det är möjligt att det går... är inte säker. MEN det största problemet är att: en moped, är i grunden (sett ur konstruktions-vinkel då) inte är säker att framföras på vägen i höga hastigheter.. saker du behöver ändra på är Ram, däck/fälgar, bromsar, alla lager...... och hela motorn, vev, koppling, och allt annat som "kan tänkas gå i sönder" av högre hastigheter..
Citera
2009-06-18, 04:21
Medlem
Generalprillas avatar
jo kanske skulle va kul om nån besiktningsman el dylikt skulle kunna skriva här.

Ramen är nog inget hinder är helgjuten aluminium. Bromsar är skivor både fram och bak. Däcken är isåfall att byta till med märkning med högre hastighet.
Fälgarna är av gjuten lättmetall. Vev och dylikt är kraftigt på dessa modeller rejsas ofta med dom i scooterrejsing.
Och så är det ju inte motorn som märker hur snabbt man kör utan hur den är "drevad" dvs hur mycket den varvar.
Har varit trimmad så den går i 70 kmh de senaste 3000 milen.
Citera
2009-06-18, 04:22
Bannlyst
men du vet hur sverige är.. sveriges lagar e lika tramsiga som svampbob fyrkant när man käkat svamp
Citera
2009-06-18, 04:34
Medlem
actionbents avatar
Jag tror det är rätt kört men ring SBP tekniska avd. så får du ett riktigt svar istället för allas gissningar.
Citera
2009-06-18, 12:05
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Ja, ring sbp och hör, skriv gärna ner vad dom säger om det i tråden
Citera
2009-06-18, 14:40
Medlem
det hade nog gått bättre ifall det varit en nyare eu45 crossmoped för dom blir ofta tagna för att vara en lätt off-road mc/sm. Så var det iaf för min Rieju RRX och den hade ju ganska stabil ram med skivbromsar bak och fram. Sen hade den ju inga problem med att ligga i 90-100 knyck utan att gå sönder som dom där jävla scootrarna med 10 tums hjul gör
Citera
2009-06-18, 18:46
Medlem
Einhaerjars avatar
Tror inte att det går...

På tiden då jag körde moppe, dvs runt 8-9 år sen så fanns det en gilera som man kunde regga som MC, men jag fattar inte varför man vill regga en moppe som MC.

Köp en riktig hoj istället, roligare.

Edit: nu när jag tänker efter så var det nog en derbi man kunde regga.

Såg ut som en sporthoj fast 20ggr mindre.
Senast redigerad av Einhaerjar 2009-06-18 kl. 18:49.
Citera
2009-06-19, 03:01
Medlem
Generalprillas avatar
vill ju regga moppen för då kan man jävlas med alla moppepojkar i femtonårsåldern och polisen som tror det e en moppe.

Jag ska för övrigt köpa en 25kw mc annars.
Citera
2009-06-19, 05:56
Medlem
Jean Claudes avatar
Förr var det genomförbart att regga en moped som motorcykel så länge den uppfyllde kraven. På "äldre" mopeder som yamaha fs-1, dt-50, honda mb-5, mt-5 etc så var det oftast inga problem trots att bromsarna var brutalt mycket sämre än de sämsta som det klagas lite på här i tråden.

EU-mopeder går för tillfället inte att registrera som motorcyklar. Det gick ett tag, för något år sedan men det togs bort igen.

Så, som det ser ut nu går det alltså inte att registrera en moped, vilken typ det än gäller, som motorcykel. I Sverige, vet inte hur det ser ut i andra länder men det känns långsökt.
Citera
2009-06-20, 12:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Förr var det genomförbart att regga en moped som motorcykel så länge den uppfyllde kraven. På "äldre" mopeder som yamaha fs-1, dt-50, honda mb-5, mt-5 etc så var det oftast inga problem trots att bromsarna var brutalt mycket sämre än de sämsta som det klagas lite på här i tråden.

EU-mopeder går för tillfället inte att registrera som motorcyklar. Det gick ett tag, för något år sedan men det togs bort igen.

Så, som det ser ut nu går det alltså inte att registrera en moped, vilken typ det än gäller, som motorcykel. I Sverige, vet inte hur det ser ut i andra länder men det känns långsökt.

Det är inte lättare i andra länder om de inte har passande moped eller lätta mc-klasser.

I Sverige kan man i allafall bygga om mopeden och besiktiga en via SFRO men den måste då klara det regelverk som gäller för 125cc lätta motorcyklar. SFRO hanterar tydligen inte idag mbyggnationer till EU-mopeder eller hembyggda mopeder.
Citera
2009-06-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalprilla
nä det e jag inte e för fan snart 20

Dags att växa upp då. Skaffa dig en vanlig motorcykel eller skaffa tungt mc kort nu när du säger att du närmar dig 20. Mopeder är till för nysvenskar, alkisar och fjungossar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in