• 2
  • 3
2004-04-05, 16:43
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Jag gör godast potatismos i hela världen!

Det ska inte mosas helt till gel som vissa amatörer håller på med. Det ska bara knosas med en slev så att små potatisbitar fortfarande finns kvar i det.

/Schaffer
Så du använder inte en sk. "pärstamp", dvs den för potatismosning specialframtagna köksredskapet? Jag tycker den är perfekt, förutsatt att man inte kör för länge utan att man får en blandning av mestadels mosad potatis men OCKSÅ en viss mängd mindre men okrossade potatisbitar.
Citera
2004-04-05, 16:45
Medlem
Hispervispers avatar
Varför finns inte potatismos på "korv" på samma sätt som man hittar risgrynsgröt, rotmot osv? Kan det finns produktionstekniska skäl till detta?
Citera
2004-04-05, 18:16
Bannlyst
Den som gör potatismos med bitar i skall inte bjuda mig, det säger jag bara! Jävla tv-kockar som fått folk att tro att det är så mos skall göras.

Några tips om man vill göra gott mos (ost, ägg och dylika produkter hör enligt mig icke hemma i ett potatismos):

Citat:
Börja med att koka potatisen tills den börjar falla sönder. En mjölig sort är det självklara valet.

Stöt potatisen med en för detta ändamål avsedd potatisstöt.

Häll i mjölk.

Använd smörgåsmargarin istället för smör (Minilätta med 28% fetthalt funkar alldeles utmärkt). Då blir det lite mindre onyttigt; alternativt kan du ha i en större klick margarin och göra moset ännu godare.

Salta.

Riv ner lite muskot (försiktigt bara; för mycket muskot och moset är oåterkallerligt förstört).

Tilsätt nymalen vitpeppar.

Sätt kastrullen på plattan igen, och använd eftervärmen till att värma moset igen (då slipper du värma mjölken, vilket bara är krångligt och ger mer disk) Vispa med ballong- eller elvisp tills moset är slätt. Inga klumpar här inte.

Beroende på vad du skall servera moset till så kan du tillsätta någon ört:

Fisk med hollandaisesås -- färsk, hackad dragon (återigen, var försiktig med mängden)

Stekt fisk -- dill

Köttbullar, järpar, pannbiff -- persilja
och så vidare. Och jag har rätt, så är det bara

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Varför finns inte potatismos på "korv" på samma sätt som man hittar risgrynsgröt, rotmot osv? Kan det finns produktionstekniska skäl till detta?
Om du provar att frysa potatismos någon gång så får du snart svaret. Det blir vattnigt och osmakligt. Det är det enda skäl jag kan komma på.
Citera
2004-04-05, 18:50
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg

Om du provar att frysa potatismos någon gång så får du snart svaret. Det blir vattnigt och osmakligt. Det är det enda skäl jag kan komma på.

Men de där korvarna med gröt osv är väl aldrig frysta utan bara kylvara så det borde inte vara ett problem att köra p-mos pss.

Att frysa potatis är inte "lätt", efter en fest så fick vi mycket potatissallad över och bara för att testa så provade vi att frysa en mindre del. Smakmässigt var det inte oätligt men konsistens i kombination med utseendet YÄÄK. Ungefär som pulvermos
Citera
2004-04-05, 18:57
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Den som gör potatismos med bitar i skall inte bjuda mig, det säger jag bara! Jävla tv-kockar som fått folk att tro att det är så mos skall göras.

Jag för min del tycker att alla TV-kockar alltid tjatar om att moset ska vispas länge för att få det rätta fluffet..
Nu var det inte det jag ville ha sagt dock. För att speeda upp processen brukar jag använda en vattenkokare att koka upp vattnet först. Så slipper man uppvärmningstiden i kastrullen. Har man sen delat ner potatisen i mindre ditar går det ruggigt fort
Citera
2004-04-05, 21:01
Medlem
StigAllans avatar
För bästa moskonsistens så använder jag först en potatispress, sedan perstampen för att mosa in tillbehören.
Då slipper man de förhatliga potatisbitar som inte har i ett mos att göra.
Citera
2004-04-05, 21:32
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
För bästa moskonsistens så använder jag först en potatispress, sedan perstampen för att mosa in tillbehören.
Då slipper man de förhatliga potatisbitar som inte har i ett mos att göra.
Pressad potatis med enbart lite smör och salt kan vara gott som alternativ till mos ibland.
Citera
2004-04-07, 00:20
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Så du använder inte en sk. "pärstamp", dvs den för potatismosning specialframtagna köksredskapet? Jag tycker den är perfekt, förutsatt att man inte kör för länge utan att man får en blandning av mestadels mosad potatis men OCKSÅ en viss mängd mindre men okrossade potatisbitar.
Jag äger en men jag använder den inte eftersom jag tycket moset blir allt för finmosat då. Cain_Gothenburg har avslöjat sig som en riktig amatör. Margarin är för fjollor... och amatörer.

/Schaffer
Citera
2004-04-07, 00:52
Medlem
Jag gillar ett som säljs på Pekås. Matkompaniet, 3 påsar för 12kr, skitgott!

De dära euroshoppermoser är faktist extremt vidrigt, passar inte till något
Citera
2004-04-07, 07:03
Medlem
Felix..

Felix Köksmästarmos Provencale, pulvermos är riktigt gott, görs med enbart mjölk. Finns även i smakerna Toscana och naturell.

www.findus.se
Citera
2004-04-08, 00:07
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
har litet kök = inga fler maskiner
är klumpig = slinter med hasnkar på
är ekonomisk = köper inga burkpotätet
har en man som jobbar natt = har maten klar när han går upp

men är han ledig skalar han, jag är faktiskt rätt bra på att laga mat

Det jag menar med handskar är samma sak som undersökningshandskar innom sjukvården, alltså inga klumpiga skurhandskar!!!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in