Den som gör potatismos med bitar i skall inte bjuda mig, det säger jag bara! Jävla tv-kockar som fått folk att tro att det är så mos skall göras.
Några tips om man vill göra gott mos (ost, ägg och dylika produkter hör enligt mig icke hemma i ett potatismos):
Citat:
Börja med att koka potatisen tills den börjar falla sönder. En mjölig sort är det självklara valet.
Stöt potatisen med en för detta ändamål avsedd potatisstöt.
Häll i mjölk.
Använd smörgåsmargarin istället för smör (Minilätta med 28% fetthalt funkar alldeles utmärkt). Då blir det lite mindre onyttigt; alternativt kan du ha i en större klick margarin och göra moset ännu godare.
Salta.
Riv ner lite muskot (försiktigt bara; för mycket muskot och moset är oåterkallerligt förstört).
Tilsätt nymalen vitpeppar.
Sätt kastrullen på plattan igen, och använd eftervärmen till att värma moset igen (då slipper du värma mjölken, vilket bara är krångligt och ger mer disk) Vispa med ballong- eller elvisp tills moset är slätt. Inga klumpar här inte.
Beroende på vad du skall servera moset till så kan du tillsätta någon ört:
Fisk med hollandaisesås -- färsk, hackad dragon (återigen, var försiktig med mängden)
Stekt fisk -- dill
Köttbullar, järpar, pannbiff -- persilja
och så vidare. Och jag har rätt, så är det bara
EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Varför finns inte potatismos på "korv" på samma sätt som man hittar risgrynsgröt, rotmot osv? Kan det finns produktionstekniska skäl till detta?
Om du provar att frysa potatismos någon gång så får du snart svaret. Det blir vattnigt och osmakligt. Det är det enda skäl jag kan komma på.