2009-06-17, 20:11
Medlem
Morticians avatar
....tror ni det blir bra om jag gör enligt nedan?

istället för att grilla de på grillen så tänkte jag koka de imorgonbitti cirka 1,5 timme ungefär som man kokar julskinka, tänkte krydda vattnet med salt,peppar lagerblad och buljong det här för att det ska ta smak och bli ordentligt möra
sedan låter jag de ligga i vattnet när det är dags att grilla tar jag upp de och torkar av de och penslar på en glace och kör de 5 till 10 min på varje sida innan jag styckar upp de. Tror ni det kommer att bli gott vad tror ni om tider och kryddning? Har ni några andra tips?
Citera
2009-06-17, 20:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
....tror ni det blir bra om jag gör enligt nedan?

istället för att grilla de på grillen så tänkte jag koka de imorgonbitti cirka 1,5 timme ungefär som man kokar julskinka, tänkte krydda vattnet med salt,peppar lagerblad och buljong det här för att det ska ta smak och bli ordentligt möra
sedan låter jag de ligga i vattnet när det är dags att grilla tar jag upp de och torkar av de och penslar på en glace och kör de 5 till 10 min på varje sida innan jag styckar upp de. Tror ni det kommer att bli gott vad tror ni om tider och kryddning? Har ni några andra tips?
Ser väl OK ut. Lagerbladet är meningslöst dock.

Har du tryckkokare?

~Paul~
Citera
2009-06-17, 20:36
Medlem
Morticians avatar
ingen tryckkokare tyvärr. Varför är lagerbladen meningslösa?
Vad tror ni om att ha lite kummin i vattnet?
Citera
2009-06-17, 20:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
ingen tryckkokare tyvärr. Varför är lagerbladen meningslösa?
Vad tror ni om att ha lite kummin i vattnet?
Egentligen är allt förutom salt och socker meningslöst eftersom glazen tar i samband med grillning över allt smak. Dessutom bidrar den kraftiga rökaromen till detta också. Alla kryddor drunknar därmed i en blandning av glaze och rök.

~Paul~
Citera
2009-06-17, 22:17
Medlem
Indirekt grillning i klotgrill med hickoryspån.
Alltså ingen glöd under revbenspjällen, glöden placeras på sidorna.
Garanterar ett bra resultat...
Citera
2009-06-17, 22:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westcoastgbg
Det är riktigt. Jag tror att frågeställaren mer eller mindre har uttryckt att han tänker köra på det sättet.

~Paul~

PS Välkommen till forumet och framför allt den här sektionen, som måste vara den bästa?
Citera
2009-06-18, 08:39
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westcoastgbg

Jo som jag skrev så tänkte jag avsluta i grillen- Men tjockskurna revbenspjäll behöver ganska lång tid på sig för att bli möra därför tänkte jag förkoka de så jag inte behöver grilla så länge. Jag vill ha de så mjälla och möra att de nästan faller isär. Jag fick också för mig att koka de är ett sätt att få bra smak på de om man kryddar vattnet rätt. Men som sagt jag tänkte avsluta i Webern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in