2009-06-17, 15:47
Medlem
Ri-Fas avatar
Vet inte om det är en felpost men så här lyder frågan i alla fall; Jag bor i en 3a på nedre plan med en liten uteplats på baksidan, grannarna på andra sidan "häcken" har två stora "buskträd" med oerhört tät växtlighet och detta stör mig något så grymt mycket då jag inte har några soltimmar alls nu. Jag har pratat med grannarna och de vill inte hugga ner träden, inte ens ansa dem så att jag får lite solljus, kan jag göra något åt saken? hur ska man gå till väga för att få detta avklarat? håller på att bli tokig på detta, snart åker yxan fram ändå!
Citera
2009-06-17, 15:48
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Vet inte om det är en felpost men så här lyder frågan i alla fall; Jag bor i en 3a på nedre plan med en liten uteplats på baksidan, grannarna på andra sidan "häcken" har två stora "buskträd" med oerhört tät växtlighet och detta stör mig något så grymt mycket då jag inte har några soltimmar alls nu. Jag har pratat med grannarna och de vill inte hugga ner träden, inte ens ansa dem så att jag får lite solljus, kan jag göra något åt saken? hur ska man gå till väga för att få detta avklarat? håller på att bli tokig på detta, snart åker yxan fram ändå!
Du har full rätt att klippa de grenar som sticker över på din sida.
Citera
2009-06-17, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Precis, är det på din mark så är det bara att klippa.. Du behöver inte ens fråga grannen för det är din rätt att kunna göra så..
Citera
2009-06-17, 15:53
Medlem
Ri-Fas avatar
Citat:

Har du någon källa på det? i så fall ryker det direkt, ska fan filma när de kommer ut och är tokiga
Citera
2009-06-17, 15:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Har du någon källa på det? i så fall ryker det direkt, ska fan filma när de kommer ut och är tokiga
Källa och källa:
Pratade dels med kommunen samt en bekant till farsan som är advokat.
De sade samma sak. Vill minnas att det också stod i tidningen Vi i villa för några månader sedan.
Senast redigerad av Carl Serung 2009-06-17 kl. 15:58.
Citera
2009-06-17, 15:55
Medlem
Ri-Fas avatar
Citat:
Källa och källa:
Pratade dels med kommunen samt en bekant till farsan som är advokat.
De sade samma sak. Vill minnas att det också stod i tidningen Vi i villa för några månader sedan.

kanon! det får räcka kan man göra något åt att de snor allt soljus också? dvs mer eller mindre tvinga dem att ta ner dem?

EDIT: Vad händer om detta resulterar i att trädet dör?
Citera
2009-06-17, 15:58
Medlem
GuseN^s avatar
Tänd eld på skiten mitt i natten alternativt döda dem med något gift.
Citera
2009-06-17, 15:58
Medlem
Carl Serungs avatar
Hittade detta:

"Se till att använda rätt utrustning när du jobbar med trädfällningen. Hjälm med visir och hörselskydd, skyddsbyxor, handskar och skyddsskor är bra att ha. Se till att du har någon med dig som kan slå larm om något går fel. Den du har med dig måste dock befinna sig på ett ordentligt avstånd - mer än dubbla trädlängden rekommenderas.
Såga med respekt. Ibland räcker det med att beskära ett träd och ta bort enstaka grenar för att uppnå den effekt man vill ha. Stå stadigt när du sågar och såga nära kroppen. Se upp för grenar när du kvistar och se till att du får en bra arbetshöjd. För att inte riskera grannsämjan är det bra att ha koll på vart tomtgränsen går. Du har nämligen inte rätt att såga ner träd på grannens tomt utan tillstånd. Däremot får du rensa bort de grenar som växer in på din tomt"
Citera
2009-06-17, 16:05
Medlem
häll på roundup som bönderna använder, starkt som fan o det dödar allt
Citera
2009-06-17, 16:29
Medlem
Ri-Fas avatar
Tack för alla svar roundup, kollade lite på det och det verkar som att det bara fungerar på ogräs, då detta är nästan 10m höga träd så lär de bli endra väldigt dyrt eller svårt att döda
Citera
2009-06-17, 16:34
Medlem
lapparnas avatar
Filma och lägg upp här! Tack
Citera
2009-06-17, 17:15
Medlem
eldstals avatar
Slå i ett par kopparspik lite överallt i stammen, det kommer ta ett tag men dom kommer ruttna.

So ive heard
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in