Citat:
Ursprungligen postat av powderdog
Problem nr 1: vilken flex ska jag köpa? Jag väger just nu 82kg men ska deffa ner mig till 77kg. Jag har ingen erfarenhet av skate eller longboard, så jag kommer inte köra så hårt. När jag väl lärt mig kommer jag mest cruisa och carva ner för mindre backar.
Flex 1, du kommer väga mer änn 77 med kläder/ryggsäck ibland/skydd?/skor osv. Brädorna blir sedan naturligt mer flexiga med tiden. Ska dock säga att dervish flex 1 är väldigt mycket mer flexig än andra brädor. (Kör själv flex 2 o väger 73kg)
Citat:
Problem 2: Setup till brädan.
Vilka truckar rekomenderar ni, och varför? själv har jag funderat på gullwing chargers, gullwing bombers (vad är skillnaden?).
Chargers är lutade 50 grader, bombers 35 grader. Bombers sägs ge mer stabilitet downhill. Gullwing truckar är dock kända för att ha svagare axlar än vissa andra märken, dvs det finns en risk att den blir sned ifall du kör in med hjulet i en trottoarkant osv. Om du prompt vill ha gullwing truckar se till att ta 10" versionerna

(Kör själv randal 180 och paris truckar, rekommenderar båda mer än gullwing)
Citat:
När det kommer till hjul så skullle jag kunna gissa på att mjuka greppvänliga hjul skulle passa mig?
Så där hade jag tänkt mig Abec11 BigZigs 75mm 83a.
Du har helt rätt förutom att 83a är hårda hjul

De är mer till för sliding.
BigZigs 77a eller 80a är lite bättre för ditt ändamål
Citat:
Kullager: Abec11 Biltin Abec 7, eller vad rekomenderar ni?
Så länge det är Abec 5 och uppåt så är det inga problem, kör på dem! Det är bra grejer.
Citat:
Så den bräda jag tänkt köpa kommer sammanfattningsvis se ut så här:
Deck: Loaded dervish
Truckar: Gullwing chargers/bombers
Hjul: Abec11 BigZigs 75mm 83a
Kullager: Abec11 Biltin Abec 7
Är detta en bra setup för mig att börja på?
/David
Ja det skulle det vara, men som sagt, överväg mjukare hjul (77-80a) samt andra truckar (Randal/Paris) och se till att truckarna är minst 180mm. (Vill dock inte avskräcka dig från gullwing, de är generellt sätt ganska bra)
Lycka till!