2009-06-17, 15:09
Medlem
Hej!

Jag ska nu köpa min första bräda, testade min broders i helgen och är fast. Jag har bestämt mig för en Dervish från Loaded, jag har egentligen två problem som jag behöver lösa innan jag köper brädan-och jag hoppas att ni kan hjälpa mig lösa dessa problem så att jag kan beställa den omgående. Det är ju sjuuuuuukt jul att köra longboard!

Problem nr 1: vilken flex ska jag köpa? Jag väger just nu 82kg men ska deffa ner mig till 77kg. Jag har ingen erfarenhet av skate eller longboard, så jag kommer inte köra så hårt. När jag väl lärt mig kommer jag mest cruisa och carva ner för mindre backar.

Problem 2: Setup till brädan.

Vilka truckar rekomenderar ni, och varför? själv har jag funderat på gullwing chargers, gullwing bombers (vad är skillnaden?).

När det kommer till hjul så skullle jag kunna gissa på att mjuka greppvänliga hjul skulle passa mig?
Så där hade jag tänkt mig Abec11 BigZigs 75mm 83a.

Kullager: Abec11 Biltin Abec 7, eller vad rekomenderar ni?

Så den bräda jag tänkt köpa kommer sammanfattningsvis se ut så här:

Deck: Loaded dervish
Truckar: Gullwing chargers/bombers
Hjul: Abec11 BigZigs 75mm 83a
Kullager: Abec11 Biltin Abec 7

Är detta en bra setup för mig att börja på?

Tack så mkt på förhand!

/David
Citera
2009-06-17, 15:43
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powderdog
Hej!

Jag ska nu köpa min första bräda, testade min broders i helgen och är fast. Jag har bestämt mig för en Dervish från Loaded, jag har egentligen två problem som jag behöver lösa innan jag köper brädan-och jag hoppas att ni kan hjälpa mig lösa dessa problem så att jag kan beställa den omgående. Det är ju sjuuuuuukt jul att köra longboard!

Problem nr 1: vilken flex ska jag köpa? Jag väger just nu 82kg men ska deffa ner mig till 77kg. Jag har ingen erfarenhet av skate eller longboard, så jag kommer inte köra så hårt. När jag väl lärt mig kommer jag mest cruisa och carva ner för mindre backar.

Vilka truckar rekomenderar ni, och varför? själv har jag funderat på gullwing chargers, gullwing bombers (vad är skillnaden?).

När det kommer till hjul så skullle jag kunna gissa på att mjuka greppvänliga hjul skulle passa mig?

Tack så mkt på förhand!

/David

Dom hjulen är underbara! Jag kör på 77a just nu faktiskt. Dock är 83a lite väl hårt enligt mig, om du ska slida lite emellanåt så är 83a bra som fan för både cruise och slide men hjulen Bigzigs är verkligen inte optimala slidinghjul, hugger för mycket i sliden och är för greppiga.

Ska du inte slida, välj mjukare bigzigs!

Truckarna vet jag inget om men jag antar att "bombers" är lite stabilare eftersom jag antar att dom syftar på att "bomba" backar i hög fart. Charger är ganska omtyckta annars, jag skulle tagit dom.

Kullagrena är bara så underbara Kör bara på biltin's nu!
Citera
2009-06-17, 15:57
Medlem
Patiences avatar
Citat:

Flex 1, du kommer väga mer änn 77 med kläder/ryggsäck ibland/skydd?/skor osv. Brädorna blir sedan naturligt mer flexiga med tiden. Ska dock säga att dervish flex 1 är väldigt mycket mer flexig än andra brädor. (Kör själv flex 2 o väger 73kg)

Citat:

Chargers är lutade 50 grader, bombers 35 grader. Bombers sägs ge mer stabilitet downhill. Gullwing truckar är dock kända för att ha svagare axlar än vissa andra märken, dvs det finns en risk att den blir sned ifall du kör in med hjulet i en trottoarkant osv. Om du prompt vill ha gullwing truckar se till att ta 10" versionerna (Kör själv randal 180 och paris truckar, rekommenderar båda mer än gullwing)

Citat:

Du har helt rätt förutom att 83a är hårda hjul De är mer till för sliding.

BigZigs 77a eller 80a är lite bättre för ditt ändamål

Citat:

Så länge det är Abec 5 och uppåt så är det inga problem, kör på dem! Det är bra grejer.

Citat:

/David

Ja det skulle det vara, men som sagt, överväg mjukare hjul (77-80a) samt andra truckar (Randal/Paris) och se till att truckarna är minst 180mm. (Vill dock inte avskräcka dig från gullwing, de är generellt sätt ganska bra)

Lycka till!
Senast redigerad av Patience 2009-06-17 kl. 16:02.
Citera
2009-06-17, 22:23
Medlem
Då byter jag till 77a.

Får ta en titt på randal truckarna då. läste att colton himself föredrog gullwing charger framför randall II på dervishen.

Nu säger dock min käre bror att han inte tycker att Dervishen är en bra nybörjar bräda, vad säger ni om detta?
Citera
2009-06-17, 22:30
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Då byter jag till 77a.

Får ta en titt på randal truckarna då. läste att colton himself föredrog gullwing charger framför randall II på dervishen.

Nu säger dock min käre bror att han inte tycker att Dervishen är en bra nybörjar bräda, vad säger ni om detta?

Nybörjarbräda och nybörjarbräda.. Dervish används ju mest för att cruisa med och den fungerar sjukt bra till det, varför ska man köpa sig en som är lite lättare att börja åka på som inte är lika skön?

Dervish är en populär bräda för "nybörjare" dessutom.
Citera
2009-06-18, 00:07
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Nybörjarbräda och nybörjarbräda.. Dervish används ju mest för att cruisa med och den fungerar sjukt bra till det, varför ska man köpa sig en som är lite lättare att börja åka på som inte är lika skön?

Dervish är en populär bräda för "nybörjare" dessutom.

Håller med.

Dessutom, du kommer utvecklas sjukt fort. Vari ligger poängen att köpa en "lättare" men sämre bräda när du ändå skulle vara "redo" för dervishen efter ett par veckor?

Jag är också av läran att det är bättre att börja med en "svårare" bräda eftersom du övar upp en bättre balans från början. Startar du med en bräda du behöver mindre balans på blir det bara ovant att byta upp till dervishen sen (och dyrare )

"Svårare" med dervishen innebär att den flexar mycket och svänger ganska vilt, något som kan vara lite skrämmande för helt gröna åkare samtidigt som det är underbart för de mer erfarna. Jag har till och med släppt på truckarna och köpt super-mjuka bushings till min för att kunna dra helt galna svängar. Någonting du kommer kunna göra efter xx antal timmar på brädan också (eller direkt om du har fallenhet).

Hoppas det inte verkar som att jag verkar som en "know-it-all" men min poäng var iaf att dervishen är en grym bräda även för nybörjare.

Grymt att det kommer fler åkare
Citera
2009-06-18, 18:07
Medlem
Bloodweisers avatar
Jag kör med chargers 10" till min dervish och... just nu bigzigs 80a. Jag skulle välja mjukare hjul om jag vore du, även om lime-varianten av dem funkar, så tycker jag runt 75-78 är mer allround - åtminstone här där dålig asfalt tillhör vardagen. Det är skicket på asfalten som avgör: sopig asfalt = mjuka hjul, bra asfalt = hårda hjul.

Vad gäller truckar, så är Randal en klar favorit. Longboard-originalet! G. Chargers enda fördel är att de har bättre original-bushings. Ett par blå/orangea Khirobarrels, lite brickor o grejer och Randal är kung igen.
Citera
2009-06-18, 18:36
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodweiser
Jag kör med chargers 10" till min dervish och... just nu bigzigs 80a. Jag skulle välja mjukare hjul om jag vore du, även om lime-varianten av dem funkar, så tycker jag runt 75-78 är mer allround - åtminstone här där dålig asfalt tillhör vardagen. Det är skicket på asfalten som avgör: sopig asfalt = mjuka hjul, bra asfalt = hårda hjul.

Vad gäller truckar, så är Randal en klar favorit. Longboard-originalet! G. Chargers enda fördel är att de har bättre original-bushings. Ett par blå/orangea Khirobarrels, lite brickor o grejer och Randal är kung igen.

Håller med.

Dock så har jag märkt att khiro's barrel bushings inte riktigt lirar med randal truckarna, det blev ett litet glapp mellan bushing och metallen vilket inte var så trevligt när jag pressade brädan.
(Läste att man kunde fixa det genom att köpa 4 par bushings (8st) och endast använda bottom bushingsarna på alla fyra sidor men jag köpte khiro's tall cones istället som är specifikt designade till bl.a. randal truckarna)

Håller dock med om hårdheterna, efter att jag bytte från khiro barrel bushings till khiro's tall cone bushings så kom brädan till liv. Har oranga fram och blåa bak samt truckarna riktigt lösa och det är en helt annan upplevelse jämfört med stock eller originalbushingsen.
Citera
2009-06-18, 18:43
Medlem
Bloodweisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patience
Håller med.

Dock så har jag märkt att khiro's barrel bushings inte riktigt lirar med randal truckarna, det blev ett litet glapp mellan bushing och metallen vilket inte var så trevligt när jag pressade brädan.
(Läste att man kunde fixa det genom att köpa 4 par bushings (8st) och endast använda bottom bushingsarna på alla fyra sidor men jag köpte khiro's tall cones istället som är specifikt designade till bl.a. randal truckarna)

Håller dock med om hårdheterna, efter att jag bytte från khiro barrel bushings till khiro's tall cone bushings så kom brädan till liv. Har oranga fram och blåa bak samt truckarna riktigt lösa och det är en helt annan upplevelse jämfört med stock eller originalbushingsen.

Aha. tall cones har jag inte testat. Jag kör barrels uppbygda med flat washers och använder bara bottendelarna. Jag väntar med spänning på Abec11:as reflex-bushings
Senast redigerad av Bloodweiser 2009-06-18 kl. 18:53.
Citera
2009-06-18, 20:15
Medlem
gött, då blir det en dervish ska bli sjukt kul att börja åka!

tack för hjälpen!
Citera
2009-06-25, 20:12
Medlem
fieldys avatar
Jag skulle välja Paris istället för Randal.
Jag har Googlat lite och fått en känsla av att fler föredrar Paris framför Randal, när det gäller cruising och carving. Att Paris dessutom är lite billigare beror på att de tillverkas i Asien, till skillnad mot Randal som tillverkas i USA.

Jag vet inte om jag fått måndags-ex av mina Randal II, men axeln på truckarna är alldeles för smal. Det gör att mina kullager (Bones Swiss) glappar något sjukt mycket. På tre av de 4 hjulen har det hjälp att dra åt hjulen lite mer än man ska göra normalt med spacers. Det sista hjulet "klickar" så fort jag svänger och kullagren rör sig mot axeln. Skitirriterande!

För övrigt tycker jag Dervish'en är en helt underbar nybörjarbräda. Det finns inget svårare än att lära sig åka på en billig bräda. Med billig menar jag både kvalitet, pris och känsla.
Köp flera uppsättningar av bushings istället. Börja med relativt hårda bushings och åtskruvade truckar och lär dig åka så. Då slipper du bli överkaskad av allt för snäva svängar. När du blivit varm i skorna kan du byta till mjuka bushings och verkligen känna av brädans kraft
Själv kör jag med Khiro Double Barrels... röda mot brädan och oranga mot marken.
Citera
2009-06-25, 21:45
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fieldy
Jag skulle välja Paris istället för Randal.
Jag har Googlat lite och fått en känsla av att fler föredrar Paris framför Randal, när det gäller cruising och carving. Att Paris dessutom är lite billigare beror på att de tillverkas i Asien, till skillnad mot Randal som tillverkas i USA.

Jag vet inte om jag fått måndags-ex av mina Randal II, men axeln på truckarna är alldeles för smal. Det gör att mina kullager (Bones Swiss) glappar något sjukt mycket. På tre av de 4 hjulen har det hjälp att dra åt hjulen lite mer än man ska göra normalt med spacers. Det sista hjulet "klickar" så fort jag svänger och kullagren rör sig mot axeln. Skitirriterande!

För övrigt tycker jag Dervish'en är en helt underbar nybörjarbräda. Det finns inget svårare än att lära sig åka på en billig bräda. Med billig menar jag både kvalitet, pris och känsla.
Köp flera uppsättningar av bushings istället. Börja med relativt hårda bushings och åtskruvade truckar och lär dig åka så. Då slipper du bli överkaskad av allt för snäva svängar. När du blivit varm i skorna kan du byta till mjuka bushings och verkligen känna av brädans kraft
Själv kör jag med Khiro Double Barrels... röda mot brädan och oranga mot marken.

Sån där jävla kines skit vill jag fan inte ha under min bräda i alla fall!

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in