2003-11-18, 18:55
Medlem
Jag har en svag tanke om att jag har diskuterat det här förr på FB, men jag vet inte. So here it goes.

Varför tilltalar vi varandra så respektlös i Sverige?
I Storbrittanien har man respekt för de andra och säger "Hello mr. Smith" eller "I've worked with mrs. Johnson for 5 years". Här säger vi "Hej Johan" och "jag har jobbat med Emma i 5 år". Visst kan man tilltala nära vänner och familjemedlemmar så, men i Sverige tilltalar vi i princip alla så förutom Konungen (tur det).

Värst var när Aftonbladet hade på sin löpsedel skrivit "Maggan sparkas av Göran". Maggan är då Margareta Winberg och Göran är våran statsminister. Tycka vad man vill om dem, men man tilltalar inte ett statsråd som "Maggan".

Jag blev upplyst av min svensklärare efter att jag i en uppsats skrev "Herr", att i det jämlika och upplysta Sverige så skriver vi inte så, det räknas isåfall som nedlåtande... Det är ju helt sjukt! Har sossarnas degenringspropaganda gått så långt?

Kan man återgälda detta, eller är det förstört?
Citera
2003-11-18, 19:06
Medlem
Litargias avatar
Tror att det för skulle kännas lika onaturligt idag att använda tilltal som Herr Johansson eller Fröken Andersson som det låter när man blir niad av Mc Donalds-personal
– skyll det sedan på Bror Rexhed, folkhemmet, eller vad du vill.

Däremot tycker jag att man ska presentera sig med för- och efternamn, åtminstone inom arbetet.
Citera
2003-11-19, 00:09
Medlem
Mysharrys avatar
Kalla varandra för efternamn gör man ju i lumpen, det räcker väl. (Du kommer också få nog av det när du har gjort den.) Det är ju nästan i klass med detta jävla niande som sprider sig bland ouppfostrade ungdomar som vill verka bildade. Det visar bara hur lite de vet om vår sociala historia. Jag brukar huta åt dem som vågar sig på det mot mig.
Dessutom heter det fortfarande Storbritannien.
Citera
2003-11-19, 00:24
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
Kalla varandra för efternamn gör man ju i lumpen, det räcker väl. (Du kommer också få nog av det när du har gjort den.) Det är ju nästan i klass med detta jävla niande som sprider sig bland ouppfostrade ungdomar som vill verka bildade. Det visar bara hur lite de vet om vår sociala historia. Jag brukar huta åt dem som vågar sig på det mot mig.
Dessutom heter det fortfarande Storbritannien.

"detta jävla niande som sprider sig bland ouppfostrade ungdomar som vill verka bildade."
Det stämmer väldigt väl.
Jag kan ju säga att bratsen som lyckats komma in på jurisprogrammet här nere i Lund, kan vara jävligt dryga med sin låtsasstockholmska.
Ord och fraser som "dock", "jag må tillägga", "voro ej", "ser jag som en icke tillfredställande tolkning", "så Ni anser alltså..." (till läraren) fullkomligt haglar. Man kan inte ens prata "one-on-one" utan att det ska konstlas till med adelskonversation.

Westling, tror som Mysharry att allt blir bra i lumpen. Där får man, förrutom att man blir kallad vid efternamn, kanske en fin titel framför (Korpral, Furir osv...).
Citera
2003-11-19, 08:12
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
"detta jävla niande som sprider sig bland ouppfostrade ungdomar som vill verka bildade."
Det stämmer väldigt väl.
Jag kan ju säga att bratsen som lyckats komma in på jurisprogrammet här nere i Lund, kan vara jävligt dryga med sin låtsasstockholmska.
Ord och fraser som "dock", "jag må tillägga", "voro ej", "ser jag som en icke tillfredställande tolkning", "så Ni anser alltså..." (till läraren) fullkomligt haglar. Man kan inte ens prata "one-on-one" utan att det ska konstlas till med adelskonversation.

Jaså du går på Juridicum? Ser det fortfarande ut som en Finlandsfärja? Kan tänka mig att du får nog av sådana där fasoner där... Har jobbat som dörrvakt i Lund och killar med ståkrage, timberlandkängor, Canadian Geek-jacka och vaxad ekonom-man är de som alltid kommer in sist, det kan jag säga. Hur mycket rika brats de än är så brukar de nämligen tjafsa om inträdet är 40:- och försöka komma in gratis, medan fulla och fattiga humaniorastudenter betalar och håller käft. Teknologer vill ju bara supa, så de betalar de med.

Anyway, ett tillägg: Tydligen så anser riktigt gamla människor att "Ni"-tilltalet är lite grann nedlåtande, som om man vill ta avstånd från vederbörande. Därför så anser de som verkligen varit med på den tiden då man sa "Ni" att det inte är så bra att det håller på att komma tillbaka.

Om du tycker att de engelsktalande delarna av världen är "finare" och bättre på tilltal Westling, så tycker jag att du ska prova de tysktalande. En person med doktorsexamen tilltalas på engelska i allmänhet med "Dr." i engelska, medan man i Tyskland går så långt som att tilltala vederbörande "Herr Doktor", alltså ännu bättre!
Citera
2003-11-19, 09:32
Medlem
kaleids avatar
Jag har dagligen kontakt med folk i ett tjugotal länder och kan bara säga att jag är otroligt tacksam över att vår svenska mentalitet har spridit sig - eller rättare sagt, mitt företags svenska kultur har spridit sig till våra dotterbolag. Alla på mitt företag som jag träffat eller snackat med några gånger tilltalar jag med förnamn, oavsett om de är lokalvårdare eller direktörer, och jag har aldrig upplevt att någon har ett problem med det.
Citera
2003-11-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Det stämmer väldigt väl.

Westling, tror som Mysharry att allt blir bra i lumpen. Där får man, förrutom att man blir kallad vid efternamn, kanske en fin titel framför (Korpral, Furir osv...).

- Det är väl bra att juridikstuderande lär sig att tala fint? Hur ska de annars tala i rättsalen? "Hörru domarn, min kille är oskyldig. Och jag skiter i vad du tycker. Jag har rätt"
Citera
2003-11-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Jaså du går på Juridicum? Ser det fortfarande ut som en Finlandsfärja? Kan tänka mig att du får nog av sådana där fasoner där... Har jobbat som dörrvakt i Lund och killar med ståkrage, timberlandkängor, Canadian Geek-jacka och vaxad ekonom-man är de som alltid kommer in sist, det kan jag säga. Hur mycket rika brats de än är så brukar de nämligen tjafsa om inträdet är 40:- och försöka komma in gratis, medan fulla och fattiga humaniorastudenter betalar och håller käft. Teknologer vill ju bara supa, så de betalar de med.
- Vilket idiotiskt bettende av dig. Du skulle aldrig klara mer än en vecka som vakt på Stureplan.
Vilka tror du spenderar mest pengar? Fattiga studenter som betalar inträdet samt en öl? Eller bratsen som drar in helrör och skumpa?!
Eftersom bratsen snart ska lägga ner flera tusen på skumpa o helrör så kanske de inte känner för att betala inträde. Det brukar gå till så. Så, ett tips: Lägg ner sossementaliteten och prioritera de kunder som lägger ner mest pengar.

Citat:
Anyway, ett tillägg: Tydligen så anser riktigt gamla människor att "Ni"-tilltalet är lite grann nedlåtande, som om man vill ta avstånd från vederbörande. Därför så anser de som verkligen varit med på den tiden då man sa "Ni" att det inte är så bra att det håller på att komma tillbaka.
- Kanske för att i detta sosseland så är det så förvrängt att man uppfattar det som nedlåtande för att alla ska vara jämlika...

Citat:
Om du tycker att de engelsktalande delarna av världen är "finare" och bättre på tilltal Westling, så tycker jag att du ska prova de tysktalande. En person med doktorsexamen tilltalas på engelska i allmänhet med "Dr." i engelska, medan man i Tyskland går så långt som att tilltala vederbörande "Herr Doktor", alltså ännu bättre!
- Oj oj. Våra germanska bröder är alltså ännu bättre. Därmed har jag bytt inspirationskälla.
Citera
2003-11-19, 14:26
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Kanske för att i detta sosseland så är det så förvrängt att man uppfattar det som nedlåtande för att alla ska vara jämlika...

Jag vet att det är slöseri med energi att bli irriterad på dig, men nog får du ta reda på något enda litet innan du kommer med dina tvärsäkra uttalanden.
Du har absolut noll koll och försöker dölja det genom att raljera. Skärp dig.
Citera
2003-11-19, 14:33
Medlem
ratboness avatar
Min engelska chef har väldigt svårt att förstå att det inte finns en svensk motsvarighet till Mr, Mrs, Ms el Miss eller att man kan börja ett brev utan massa fjäskande trams som Dear Sirs och dylikt.

Vad som är värre, Herr Westling, är när engelska fraser smyger sig in i texter, som t.ex. "so here it goes"...
Citera
2003-11-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
Jag vet att det är slöseri med energi att bli irriterad på dig, men nog får du ta reda på något enda litet innan du kommer med dina tvärsäkra uttalanden.
Du har absolut noll koll och försöker dölja det genom att raljera. Skärp dig.
- Vad vet du om det?
Varför skulle annars Sverige inte tala med efternamn, utan med "jämlika" förnamn?
Citera
2003-11-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
Min engelska chef har väldigt svårt att förstå att det inte finns en svensk motsvarighet till Mr, Mrs, Ms el Miss eller att man kan börja ett brev utan massa fjäskande trams som Dear Sirs och dylikt.

Vad som är värre, Herr Westling, är när engelska fraser smyger sig in i texter, som t.ex. "so here it goes"...

Hehe.

Sorry! The administrator has specified that users can only post one message every 30 seconds.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in