2009-06-16, 22:20
Medlem
Hej allesammans!

Jag har drabbats av en överväxt av Candidassvamp i mage/tarm och jag skulle vilja veta om det är någon som haft Candidas och då kan hjälpa mig lite på travem med hur jag sklla tänka, så jag går åt rätt håll liksom.

Jag mår bättre nu sedan jag börjat på Candidadieten och uteslutit Laktos & gluten (vilket jag aldrig någonsin haft problem med innan jag käkade penicilin mot halsflussen jag fick för ca 1 mån sedan)

Jag har inte fått några direkt externa symptom (som svamp i underlivet, återkommande sjukdommar...än) men jag har en beläggning på tungan och har gjort spottestet (spotta i ett glas med vatten och se om det börjar fälla trådar) och det är positivt för Candida.

Mina symptom är att jag är svag i kroppen (ingen motivation i muklerna, har styrka om jag vill men orkar inte) tjock i huvudet och har problem med koncentrationen. Detta blir extra påtagligt när jag dricker vatten då blir jag så pass påverkad att jag tappar kraft i musklerna (ibland så det värker), blir dimsynt och kan inte fokusera samt lomhörd/lock för öronen. Samma effekt får jag om jag äter grönsaker eller Ph-kalk.

Jag har läst en del på nätet där det står att Candidas gillar Basiska miljöer och
frodas i värme och lever på framför allt socker och jäst.

Nu kommer vi till frågorna...

Om det är någon som haft Candida och kommer ihåg hur något av detta påverkade dig och kanske hur du levde för att bli av med svampen.

1. Gluten/Laktosintollerans - Reagerar starkt på dessa; trött, svag, borta osv.

2. Inte törstig - Kan gå flera timmar utan vatten. varför? Kan det ha vet surheten i kroppen att göra. Vätekoncentrationen som när den sedan reagerar på syret som du andas in bildar vatten?

3. Var känslan som att leva i ett dunkel? Inga framtidsplaner, ingen motivation till att göra något annat än bara ta hand om dig själv.

4. Påverkar dåligt fett (mättat fett, stekt osv.) Candida tillväxten?

5. Fick du känningar av att äta grönsaker (speciellt Gurka, tomat, morot mm.)

6. Fick du känningar av att dricka vatten? Vill bara sitta ner och vila.

7. Hur påverkar motion och fysiskträning Candida utsvältningen? Svättas ut toxiner och salter, får mycker syre, aktiverar de annars tröga msklerna mm.

8. Blir kall om händer & fötter efter maten och när i fysisk aktivitet?

9. Påverkar skaldjur och rom candidatillväxten?

10. Dödar inte alkohol (ren sprit, absolut) svampen. eller tar den det andra med?

11. Dödar järn svampen?

12. Hur mycket Aspartam kan man äta per dag? En cola light typ och varför skall man inte äta aspartam egentligtn när diabetiker lever med det hela livet?

13. Alkoholfri öl har ca 4g kolhydrater/100g (ca 1,5g/flaska 33cl) kan man dricka en sån i veckan, eller pajar det mer än vad det ger?

14. Är Majs och potatis så pass snabba kolhydrater så det räknas som socker? eller hur funkar det.

15. Hur mycket kolhydrater per dag är rekomenderat att man intar i form av långsama. Typ Råris, Bovete, Quinoa osv?

16. Är nötter långsamma kolhyd? Ligger det mögelsporer på cashewnötter, valnötter, solrosfrön, mandlar, avocadukärnan i mitten på avocadon?

17. Är det några kryddor man skall vara försiktig med eller kan man salta på med örtsalt, kanel, basilika, allroundkrydda (aromat)?

18. Är Wok på kokosmjölk att föredra?

19. Skall man passa sig för några speciella E ämnen (E 202 osv)?

20. Citronsyra, modifierad stärkelse osv. hur mycket är OK?

21. Fick du några speciella känningar av Rotfrukter (morot, potatis), tomat, majs, paprika?

22. Blåbär och vinbär, är det förbjudet också?

23. Sushi - Kan man fuska och ta ca 4 bitar lax eller ägg sushi?

24. Hur påtaglig är effekten av Soya, Vinäger och Ättika?

25. Kan man äta en sås som det står i innehållsförtäckningen längst ner att den innehåller socker?

26. Hur påtaglig är effekten av penicilinet som finns i bl a. gris och nötköttet?

27. Bör jag hålla mig undan något av denna kost:
Oboy (sockerfri), Grönsaksbuljong, Margarin, soltorkad tomat, getost, Humous, fiskbullar, sardiner/sardeller, Makrill i tomatsås, musslor, Flälskesvär (chips), rispuffar.
eller något annat speciellt.

Gud det blev mycket!

Hoppas det har varit tydligt stälda frågor, jag väntar mer IVER på eran kunskap! Hit me!

Jag vill liksom bli av med Candidan men jag vill inte behöva skriva in mig på psyk sedan för matfobi. Jag vill leva så gott jag kan men ändå bli av med den snabbt.

Har fått ordinationer på att äta: Ultraclear Sustain (tarmreparerings pulvershake 3x/dag), Mega B-Sterss (vit. & min.) Omega 3,6 & 9 x2/dag, Aloe Vera saft x2/dag.

Skall börja med grapefruitkärneextrakt och vitlök.

Jag blir lite bättre dag för dag min jag vill vara säker

Tack på förhand!

//Mikael 23
Citera
2009-06-16, 23:17
Medlem
Snurrens avatar
Grapefruktkärneextrakt är bra, men drick det inte för koncentrerat bara, ca 13 droppar i ett fullt glas vatten räcker. Pau d'arcoté kan man dricka några koppar av per dag, det är också bra. Det låter som om du läst på info av Peter Wilhelmson, han kan det där, har du sett att han har skrivit en bok om just detta, den ges ut av Alpha Plus och finns i vissa hälsokostaffärer. Om inte den svarar på dina frågor får du gå till amerikansk litteratur, där har det skrivits mycket. Jag tvivlar på att du kommer få så mycket hjälp här, snarare kommer du att bli påhoppad av anti-alternativmedicinfascister. Jag tror jag vet precis vilka som kommer att skriva här.

Det är synd att inte fler svenskar är medvetna om det här hälsoproblemet, många skulle må bättre om medvetenheten höjdes några snäpp. Vill man ha snabb lindring för att sedan hålla problemen i schack med diet, så kan man försöka tigga sig till att få Diflucan utskrivet. 3-4 dagars behandling kan göra underverk, men sen får man ju tänka på vad man äter och dricker.
Citera
2009-06-16, 23:55
Medlem
Jag förstår att hälsokost-handeln och andra som säljer diverse alternativmediciner gillar att prata om candidos eftersom det tillskrivs så många diffusa symptom, så man kan intala folk att i stort sett alla sorters symptom dom kan tänkas känna av kan botas av universalmedicinen som utgörs av anti-candida behandlingar.

Om du har fått ett överskott av svamp i tarmen till följd av din antibiotikabehandling så är det väl bara att äta hälsosamt och normalt ett tag så löser det sig förmodligen automatiskt när bakteriefloran har normaliserats igen.
Citera
2009-06-17, 00:50
Medlem
2MissMes avatar
Har inget emot alternativmedicin, men kan du inte börja med ett besök hos läkare först? Har du svamp på tungan, vilket de kan testa om det inte är uppenbart direkt, finns ju effektiva medel mot det som säkert är billigare och enklare än det du försöker med nu. Om du har svamp på tungan betyder det inte heller att du måste ha svamp i tarmarna, så din svampsvältande diet kanske är helt meningslös. Vill du förebygga problem nästa gång du får antibiotika så använd magbakterier under behandlingstiden, t.ex. Proviva eller Bifiform. Det är ett bra stöd även efter en antibiotikabehandling för att återställa tarmfloran.
Citera
2009-06-17, 01:52
Medlem
Snurrens avatar
Här kan man testa om man har Candida:http://www.scandlab.com/candida.html Har någon av er luktat en candidainfekterad patient i munnen, eller på kroppen med för den delen. Jag har hört läkare berätta att de ryggat tilbaka när en sådan patient öppnar munnen, man luktar jäst och i värsta fall lite ruttet också.

Märkligt att amerikanska läkare kan sitta i TV och prata om dessa problem, men i ankdammen Sverige idiotförklaras man om man knystar att man har dessa problem. Hur kommer det sig att svensk sjukvård ligger så mycket efter andra länder i västvärlden inom vissa områden, kan det vara några brister i läkarutbildningen? Trots fåniga rollspel på KI så lär sig inte med.studarna att se ödmjukt på sina patienter och respektera deras kunskap i den mån de skaffat sig sådan inför ett läkarbesök.
Senast redigerad av Snurren 2009-06-17 kl. 02:01.
Citera
2009-06-17, 03:33
Medlem
Citat:
Märkligt att amerikanska läkare kan sitta i TV och prata om dessa problem, men i ankdammen Sverige idiotförklaras man om man knystar att man har dessa problem. Hur kommer det sig att svensk sjukvård ligger så mycket efter andra länder i västvärlden inom vissa områden, kan det vara några brister i läkarutbildningen? Trots fåniga rollspel på KI så lär sig inte med.studarna att se ödmjukt på sina patienter och respektera deras kunskap i den mån de skaffat sig sådan inför ett läkarbesök.
Den amerikanska sjukvården tar inte teorierna om att allt från trötthet till depression och smärttillstånd hos ett stort antal i övrigt friska människor orsakas av systemisk candida-infektion på allvar, och den använder inte heller dom metoder som lanseras av diverse "naturläkare" för att bota candida.

Precis som den svenska sjukvården anser den amerikanska att systemisk candida-infektion är något som drabbar patienter med kraftigt nedsatt immunförsvar.
Senast redigerad av hosebag 2009-06-17 kl. 03:37.
Citera
2009-06-17, 04:01
Medlem
Ett exempel, eftersom du tog upp den amerikanska sjukvården som någon sorts motsats till Sverige:
http://www.mayoclinic.com/health/candida-cleanse/AN01679

Du kanske vill ha fler, men det är ganska svårt att googla fram exempel från amerikansk sjukvård där allvarliga candida-infektioner ens omnämns som något annat än en opportunistisk sjukdom som endast drabbar AIDS patienter och andra med nedsatt immunförsvar.
Senast redigerad av hosebag 2009-06-17 kl. 04:34.
Citera
2009-06-17, 08:31
Avstängd
magis avatar
Du kan ju be om antisvamp piller typ terbinafin piller av din läkare och rensa kroppen på elaka svampinfektioner inifrån o ut.

Ta upp det med din läkare att du vill prova dessa piller i någon månad.

Magi
-
Citera
2009-06-17, 12:37
Medlem
Heller78s avatar
Snurren faller in i sitt vanliga mönster att raljera kring vad andra kommer att skriva om hennes kommentarer (givetvis för att försöka underminera all legitim kritik), klaga på sjukvården/läkarutbildningen och länka till det privata labbet för sjuttioelfte gången. Ja, och jag glömde att hon åter igen tar ett exempel som de flesta inte kan kontrollera, dvs hur man ser på candida i USA.

För den nyfikne så är candida ett exempel på normalflora, dvs en mikroorganism som lever i tarmsystemet och många andra ställen hos människor. Det betyder att sannolikheten att ett avföringsprov skickat till det privata labbet innehåller candida är rätt stor. Som både Dr Zlatan och hosebag påpekat är candida-överväxt främst ett problem hos immuninkompetenta
Citera
2009-06-17, 22:52
Medlem
Seriöst allesammans! Lägg ner att hacka på varan! NU! Har ni inget bättre för er än att vara bittra?

Jag är Jättetacksam för era svar som rör ämnet i fråga varesig det är vetenskapligt bevisat eller placebo, det skiter jag i. Finns det metoder så vill jag veta dem så kan jag själv få bestämma vad jag skall tro på.

Detta är ett diskusionsforum - Prata Med varandra inte Om varandra...fy fan va lågstadie klyshigt det lät :S

Ha de bra och TACK!
Citera
2009-06-18, 01:00
Medlem
Basies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avatar86
Seriöst allesammans! Lägg ner att hacka på varan! NU! Har ni inget bättre för er än att vara bittra?

Jag är Jättetacksam för era svar som rör ämnet i fråga varesig det är vetenskapligt bevisat eller placebo, det skiter jag i. Finns det metoder så vill jag veta dem så kan jag själv få bestämma vad jag skall tro på.

Detta är ett diskusionsforum - Prata Med varandra inte Om varandra...fy fan va lågstadie klyshigt det lät :S

Ha de bra och TACK!

Jag tycker att du ska söka läkarvård om du har besvär. Funkar inte det - då kan du börja fundera på alternativa metoder. Lycka till!
Citera
2009-09-30, 02:44
Medlem
Hur går det med candidan?

Är det här något för dig kanske? http://ortagubben.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=1315&cat=168
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in