2009-06-16, 18:53
Medlem
McHovers avatar
Hello FB. Jag har precis införskaffat mig en ny dator, eller ja den är gammal men ny för mig. Den är helt tom, inget operativsystem eller något. På den vill jag installera Ubuntu från en USB sticka. Jag vill alltså boota från USB stickan. Men hur gör jag för att få det att funka? Jag har hittat nån instruktion med hjälp av google men jag måste erkänna att jag inte fattar vad man ska göra.
Citera
2009-06-16, 19:12
Medlem
korqs avatar
Ladda hem unetbootin, lägg in din ISO via det.. (den skapar grub osv på stickan) sen sätter du in den och väljer att du ska boota från den.
Citera
2009-06-16, 19:37
Medlem
McHovers avatar
Jag tackar allra ödmjukast! Guiderna var hur långa som helst, och allt som behövdes var det här lilla programmet. Stort tack!
Citera
2009-06-16, 20:11
Medlem
haha, så enkelt att det är skrattretande

EDIT: alltså; en applåd till linux/gnu
Senast redigerad av serein 2009-06-16 kl. 20:23.
Citera
2010-08-21, 13:42
Medlem
Cirtap9s avatar
Hej hej!
Jag har följt samma enkla steg med Unetbooting, men jag har ett litet problem.
Operativsystemet (Ubuntu 10.04) startar, men när jag väl startar om datorn så verkar det inte vara något operativsystem installerat.
Alltså, ubuntu startar upp efter att jag har boot:at från usb och är fullt användbart, men när jag startar om burken är allt tomt. VAD HÄNDER?

EDIT: OJOJ, klantigt. Nu funkar det!
Senast redigerad av Cirtap9 2010-08-21 kl. 13:52.
Citera
2010-08-21, 14:48
Avslutad
Istället för unetbootin (som jag själv har haft problem med) så kan man använda http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/ som även Ubuntu.com tipsar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in