2009-06-16, 00:00
Medlem
Pyramids avatar
Ett av de drag som utgör mig som person mest är att jag alltid är behärskad/lugn/fokuserad och alltid tänker före aktion. Detta innebär inte att jag är seg inför aktion, snarare tvärtom, jag brukar alltid vara först ut med lösningar inför radikala problem och liknande. Jag har en slags förmåga att snabbt i olika situationer kunna tänka mig olika alternativ som "löser" situationen, hur efterspelen för de olika alternativen blir och så vidare.

Alltså, detta är något som är jätte bra och som jag är mycket tacksam över, men ibland så är det också rejält jobbigt. Detta bidrar bland annat till att jag verkligen aldrig tar till nävarna, jag kan uppfattas som paranoid (inte mycket) eftersom jag alltid tänker på vad som "skulle kunna hända", detta behöver inte alltid vara riskabla saker utan annat också.

Om vi säger att det kommer ett gäng som börjar tjaffsa så lyckas jag alltid ta mig ur situationen verbalt, jag sväljer alltid min heder framför slagsmål.
Jag tycker helt enkelt inte att det är värt riskerna, jag kanske får myndighets problem, jag själv får skador, min "motståndare" får skador, skadestånd och gud vet vad. Därför slåss jag i princip aldrig.

Detta gör att jag många gånger får känna mig kränkt, även om jag själv egentligen har vunnit. Jag går på thaiboxning, har gått på boxning och provat en rad olika sporter. Totalt lite drygt 3 år med thai/boxning så jag skulle utan problem kunna sänka de flesta som jiddrar.

Mitt analyserande tankesätt gör också att jag ibland drar mig från diskussioner då jag när "motståndaren" talar redan tänker ut olika sätt som diskussionen kan sluta på och inser att ingen av oss tjänar på att fortsätta, och jag ger mig.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, det jag är ute efter med den här tråden är att höra lite spekulationer kring hur jag skulle kunna lära mig att tända till så att säga.. En gång gick det till och med så långt att jag lät en snubbe spotta på mig, och jag var ändå full, skulle förmodligen kunnat golva honom och hans kompisar själv men jag låter alltid bli eftersom det inte är värt det.
Men nu börjar jag undra om detta beteende kanske skadar min egna moral och att det kanske visst skulle vara värt att sätta högern över näsan på den där kaxige araben..
Citera
2009-06-16, 00:05
Medlem
dymcos avatar
Varför slåss utan att behöva det, men nästa gång någon jiddrar slå till honom bara och se vart du kommer. Då vet du hur du ska göra i fortsättningen (man lär sig på sina misstag). Dra först över näsan, alla gillar att se blod i en fight.
Citera
2009-06-16, 00:11
Bannlyst
Jag känner mycket väl igen ditt problem på många sätt, speciellt med att du lät en snubbe spotta på dig på fyllan utan någon reaktion från dig, jag fick själv en bricka potatismos i huvudet av en kille, jag reagerade inte med våld utan gick därifrån lugnt och sansat lite förvånad över att han köpt mos och sen slösa det på mig typ.

Du kanske ska ta och läsa igenom tråden jag skapade om i princip samma ämne, det finns en del hjälpsamma svar i den tråden!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=934900

Hoppas det hjälper! Det är dock väldigt svårt att ändra på sin personlighet.
Citera
2009-06-16, 00:14
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dymco
Varför slåss utan att behöva det, men nästa gång någon jiddrar slå till honom bara och se vart du kommer. Då vet du hur du ska göra i fortsättningen (man lär sig på sina misstag). Dra först över näsan, alla gillar att se blod i en fight.
Jag har sett blod, jag har slagits och jag vet hur det skulle fortsätta men du kanske har en poäng ändå.. Måste lära mig att ha en slags gräns och om någon överstiger den så skall det tända till..
Citera
2009-06-16, 00:16
Medlem
Som alla små moralknuttar kommer skriva, så är det ju trots allt bäst att lösa "jidder" den verbala vägen, men när någon spottar på dig eller du känner dig kränkt måste du ju ta till aktion.
Jag har lite tvärtemot ditt syndrom, jag analyserar också väldigt mycket och tänker många gånger igenom saker flera varv om och om innan jag agerar, men att tända till är verkligen inget problem. Det som går igenom huvudet på mig innan hjärtat börjar pumpa i sådana situationer är att jag blir så jävla frustrerad och irriterad på hur korkade människorna som står framför mig är. Om någon knuffar dig eller eller lägger någon dryg/hetsande kommentar, tänk bara på hur jävla tuff den killen tror att han själv är, och vad han tänker om dig ifall du bara drar svansen mellan benen. Det räcker oftast för mig för att gå igång, sen är det ju onödigt att sänka någon bara för en kommentar, men om du får en knuff i bröstet så ge honom en sne (om än mer sne än innan) näsa så lär han tänka efter nästa gång och du kommer känna det underbara adrenalinet och självbelåtenheten :-D
Förhoppningsvis.
Citera
2009-06-16, 00:52
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petta99
Jag känner mycket väl igen ditt problem på många sätt, speciellt med att du lät en snubbe spotta på dig på fyllan utan någon reaktion från dig, jag fick själv en bricka potatismos i huvudet av en kille, jag reagerade inte med våld utan gick därifrån lugnt och sansat lite förvånad över att han köpt mos och sen slösa det på mig typ.

Du kanske ska ta och läsa igenom tråden jag skapade om i princip samma ämne, det finns en del hjälpsamma svar i den tråden!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=934900

Hoppas det hjälper! Det är dock väldigt svårt att ändra på sin personlighet.
Läste igenom hela din tråd men tycker att vi skiljer oss vid en punkt..
Du verkar inte "våga" säga till medan jag "väljer" att inte göra något..
Jag har inga problem alls liknande dina, ingen trackar mig någonsin.

Något som slog mig var däremot att du liksom jag behöver "tända till" som det så fint heter. Det har jag inga problem med om någon försöker förolämpa mig eftersom jag lätt blir irriterad om någon försöker leka ball på min bekostnad, men just att ta till våld känns som ett så stort steg och det innebär så många risker att jag helt enkelt inte vågar släppa ut ilskan helt.

EDIT: Egentligen så blir jag inte så arg heller utan snarare fundersam och observant.. Just därför måste jag lära mig att "lacka ur" vid en speciell fysisk gräns..
Senast redigerad av Pyramid 2009-06-16 kl. 00:55.
Citera
2009-06-16, 01:09
Bannlyst
Lösningen skulle kunna stavas AAS, har träffat en del sånna.
Eller så skaffar du blatte-vänner från typ balkan, Turkiet eller Italien, de kommer lära dig ett och annat.
Citera
2009-06-16, 01:32
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scooby-doo
Lösningen skulle kunna stavas AAS, har träffat en del sånna.
Eller så skaffar du blatte-vänner från typ balkan, Turkiet eller Italien, de kommer lära dig ett och annat.
AAS kommer inte på fråga även om jag funderat på det i träningssammanhang.
Blattepolare har jag redan men jag avskyr deras hederstänk, även om det kan vara kul ibland..
Citera
2009-06-16, 01:43
Medlem
Som jag förstår det så är du en kille som tänker och funderar väldigt mycket, du tänker på konsekvenserna..

Om du slåss så kommer den egenskapen att bli din värsta fiende för du kommer känna sådan grym ångest, och tänka på vad du gjort...
Citera
2009-06-16, 02:20
Bannlyst
Fast egentligen, varför ska du behöva ändra på dig?
Det är andra som behöver ändra på sig, det finns för många idioter som bara agerar efter sina impulser och de får sedan grovt ångra sig.
Jag menar, självkontroll är ju en bra egenskap och sannolikheten är kanske(?) större att du kommer att få ångra dig mer om du nu slår araben.

Världen kan ju vara orättvis mot de som sköter sig också...
Citera
2009-06-16, 02:26
Medlem
15steps avatar
Man är inte cool om man inte slåss.
Citera
2009-06-16, 03:44
Medlem
singularitets avatar
Det är ett stort problem att folk slår först och frågar sen. Jag tycker att lagarna är bra, det är mycket viktigt att gärningsmannen/männen identifieras och får sitt straff. Att det dessutom bland vissa förekommer en kultur där det gäller att slå. Det är inte bra.

Jag känner igen mig i ditt ts resonemang. Jag slåss heller aldrig. Om man är på fyllan kan vissa brösta upp sig något rejält när dem inser att man backar och inte tänker slå. Dessa "kvinnotjusare" är kanske hjälten för stunden. Men det kan bli en dyr historia för dem i efterhand naturligtvis om dom mot förmodan skulle slå. Skulle det vara så är naturligtvis den som slår den stora förloraren, så länge man inte får synliga ärr osv. Och då spelar det ingen roll om man betett sig klumpigt mot dem. Jag tycker "lugn i alla tider" är ett bättre talesätt än "slå först fråga sen".

I själva verket är alkohol en riktigt usel drog. Jag har aldrig varit med om att någon slagit någon och inte alkohol varit med i bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in