Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-15, 22:56
Medlem
Hej!

Har en Acer Aspire One utan cd-romdrive som jag försöker byta version av windows på..från svenska till engelska...

Jag har laddat ned xp professional och bränt som iso och kopplat in en extern cd-drive.

När jag stoppar in skivan och vill boota med den så står det att den inte hittar någon hårddisk att installera windows på. men om jag sedan startar om datorn igen så kan jag komma in i windows som vanligt.

Någon som har något tips?
Senast redigerad av backflasha 2009-06-15 kl. 23:00.
Citera
2009-06-15, 22:57
Medlem
DeoGs avatar
Man kan inte göra filen till .exe eller något då? har inga andra lösningar.
Citera
2009-06-15, 23:04
Medlem
Svenglens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Hej!

Har en Acer Aspire One utan cd-romdrive som jag försöker byta version av windows på..från svenska till engelska...

Jag har laddat ned xp professional och bränt som iso och kopplat in en extern cd-drive.

När jag stoppar in skivan och vill boota med den så står det att den inte hittar någon hårddisk att installera windows på. men om jag sedan startar om datorn igen så kan jag komma in i windows som vanligt.

Någon som har något tips?

Har du ändrat i setup:en så att den ska boota från cd/dvd?
Citera
2009-06-15, 23:13
Medlem
Ja, det första som händer när jag startar datorn är att den säger "Press any key to run from cd" lr nåt sånt och sedan börjar installationen gå igenom en massa drivrutiner och så...så problemet äri nte att den inte hittar windows-cdn utan att den inte hittar någon hårddisk att installera windows på...skumt =/
Citera
2009-06-15, 23:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter som saknade drivrutiner till HDD vid inläsning av filer [ F6 ]
Citera
2009-06-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Låter som saknade drivrutiner till HDD vid inläsning av filer [ F6 ]

Ska testa det, men var hittar den drivisar ifrån då om jag trycker F6?
Citera
2009-06-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ska testa det, men var hittar den drivisar ifrån då om jag trycker F6?

Testade..men det har ingenting med SCSI eller 3e partens RAID att göra...det är en vanlig IDE-hårddisk jag har...
Citera
2009-06-15, 23:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan kanske vara något med extern cd-drive som orsakar detta.

Se om denna länk kan hjälpa dig -> http://www.ngine.de/article/id/8
Senast redigerad av CyrusGNetWork 2009-06-15 kl. 23:54.
Citera
2009-06-15, 23:49
Medlem
Citat:
Testade..men det har ingenting med SCSI eller 3e partens RAID att göra...det är en vanlig IDE-hårddisk jag har...

De där har troligen med Acer att göra.
Vet inte om du vet vad OEM är. Men i grova drag då man köper en dator med förinstallerat operativsystem så är det det OEM-OS, för att hålla nere priset på datorn, en vanlig sk Retail är dyrare.

På en OEM får hårdvarutillverkarna själva modifiera/ändra/lägga till saker i OEM-OS:Et vilket de oftast oxå gör, bland annat sina egna drivrutiner så deras komponenter de byggt datorn med skall fungera enkelt vid en ominstallation och man ska slippa ha en massa saker på disketter/cd osv.

Du har antagligen försökt installera från en vanlig OS-skiva där de drivrutinern som datorns komponenter behöver saknas.

Lösningen är att leta på nätet, ofta finns det på tillverkarens hemsida, alternativt ringa tillverkaren för råd, vilket de oftast nekar till eller skall ha betalt för.

Fast troligen är det just pga att du har en OEM-dator, och använt en icke avsedd skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in