2026-09-07, 20:02
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Bor i Usa och har Amex cd 4.25% Låsta i 10 månader.

USD-inflationen är mycket högre. 3,4% jämfört med 0,7% i SEK.
Citera
2026-09-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
USD-inflationen är mycket högre. 3,4% jämfört med 0,7% i SEK.

OCH!!!!!

Inflationen är högre i Usa.

Jag får fortfarande 4.25% av de pengar jag lagt in. Maxbelopp på Amex cd x2.

När det handlar om så stora belopp som räntan ger mig så betyder inte inflationen så mycket.

När jag reser så spelar det ingen roll om dollarn står i 5 eller 10kr. Visst man får mer för en stark dollar, men när man har mer än man kan klara av så spelar det ingen roll.
Citera
2026-09-07, 22:23
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
OCH!!!!!

Inflationen är högre i Usa.

Jag får fortfarande 4.25% av de pengar jag lagt in. Maxbelopp på Amex cd x2.

När det handlar om så stora belopp som räntan ger mig så betyder inte inflationen så mycket.

När jag reser så spelar det ingen roll om dollarn står i 5 eller 10kr. Visst man får mer för en stark dollar, men när man har mer än man kan klara av så spelar det ingen roll.

Realräntan är högre på svenska högräntekonton även om den nominella räntan är högre på amerikanska.
Citera
2026-09-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Realräntan är högre på svenska högräntekonton även om den nominella räntan är högre på amerikanska.

Realräntan i sverige 1.05%

Usa 0.85%
Citera
2026-09-10, 23:39
Medlem
Brocc vill att jag ska ladda upp 90 dagars kontoutdrag från lönekontot för att öppna ett sparkonto. Aldrig varit med om det förut.
Citera
2026-09-11, 11:44
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitzu
Brocc vill att jag ska ladda upp 90 dagars kontoutdrag från lönekontot för att öppna ett sparkonto. Aldrig varit med om det förut.

Det där lät ju väldigt konstigt.

Jag har konto hos Brocc och har aldrig fått någon sådan fråga. Det är inte nåt sånt medgivande till Tink eller nån sån tjänst för att de ska kunna verifiera att uttagskontot är ditt?
Citera
2026-09-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Det där lät ju väldigt konstigt.

Jag har konto hos Brocc och har aldrig fått någon sådan fråga. Det är inte nåt sånt medgivande till Tink eller nån sån tjänst för att de ska kunna verifiera att uttagskontot är ditt?

Nej det stod inget om Tink på det steget.
Citera
2026-09-11, 18:08
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitzu
Nej det stod inget om Tink på det steget.

Om det inte är så att du missförstått nåt, så hade jag nog bett dem fara och flyga. Det är ju ett helt orimligt krav.
Citera
2026-09-12, 12:48
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Nu har Arktika sänkt bunden 6-månaders till 2,81. Bäst för tillfället i den kategorin är Brocc på 3,00% och Myntro med 2,95%.
Arktika sänker ännu mer. Men även PRA Spar har 2,95% på 6-månaders, saknas dock i Compricers lista.
Citera
2026-09-12, 13:36
Medlem
BorgeHs avatar
Förstår inte varför flera nischbanker sänker räntorna. Banker gör ju prognoser om att räntan skall gå upp i vinter?
https://www.lansforsakringar.se/alvsborg/privat/tips-guider/marknadssyn/ranteprognos/

Om styrräntan är oförändrad och vissa tror den ökar snart, varför sänker vissa banker sparräntan?
Citera
2026-09-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Förstår inte varför flera nischbanker sänker räntorna. Banker gör ju prognoser om att räntan skall gå upp i vinter?
https://www.lansforsakringar.se/alvsborg/privat/tips-guider/marknadssyn/ranteprognos/

Om styrräntan är oförändrad och vissa tror den ökar snart, varför sänker vissa banker sparräntan?

För att de fått in tillräckligt med kapitalbas?
Citera
2026-09-13, 14:47
Medlem
Tantradyss avatar
Marginalen har infört uttagsbegränsningar. Vill man ta ut mer än 100K måste kundtjänst kontaktas. Frågor besvaras om vad pengarna ska användas tlll etc... Varför? Tidigare har jag för mig att gränsen var åtminstone 200K.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in