Citat:
Ursprungligen postat av
Yeees
Det funkar fint! Du går bara via internetbanken i din webbläsare och öppnar fasträntekonto den vägen, funkar ej i appen. Behöver ingen kontakt med kundtjänst alls för att göra det, bara fylla i standardfrågor var pengarna kommer ifrån (lön, pension osv) samt några fler frågor som är enkla.
Tar några min, och done!
Nu har jag ett fasträntekonto hos Swedbank, och det var som du sa smidigt att öppna. De hann sänka räntan lite under de dagar det tog mig att flytta pengarna till dem, men det verkar ju svänga friskt där så är man medveten om det så är det inte mycket att säga om.
Penningtvättsfrågorna var standard som hos andra.
Det enda som jag märkte var annorlunda var att för att kunna lägga till ett konto att utbetala till så var man tvungen att göra nåt de kallade "utökad användning av Bank-ID". Man var tvungen att verifiera sig med en metod till. Det fanns några olika metoder att göra det. Jag valde att göra det med en ID-handling som har chip (pass eller nationellt ID-kort). Man fotade baksidan av id-kortet med Bank-ID appen och sen läste man av chippet med NFC i telefonen. Sen var det klart och jag kunde lägga till utbetalningskontot. Denna procedur behöver man bara göra en gång, så gör man det vid insättningen så slipper man fundera på det sen vid uttag.
Så allt som allt så var det mer smärtfritt att öppna konto där än jag hade förväntat mig.