2022-08-03, 22:32
Medlem
LFC96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
För den som vågar chansa lite, visst. Annars känns exempelvis Savelend som ett säkrare alternativ med likvärdig avkastning.

Nej SaveLend håller jag på att avsluta, dom var okej men numera totalt klappruttet, dessutom är dom långt ifrån ett sparkonto då du låser upp pengarna på flera år.
ViaSpar kändes isåfall bättre där med uttag inom 14 dagar.
Citera
2022-08-04, 10:44
Medlem
Enydrions avatar
Svea Bank

Ränteändring

Våra sparräntor är från och med 2022-08-03.

Sparkonto, rörlig ränta 1,15% +0,15 %-enheter
Fasträntekonto 1 år 1,30% +0,10 %-enheter
Fasträntekonto 2 år 1,50% +0,10 %-enheter
Fasträntekonto 3 år 1,70%
Flexkonto 0,00%
Sparkonto Företag 0,00%
Citera
2022-08-04, 13:10
Medlem
Erik Penser Bank höjer räntan på sina fasträntekonton. 3 mån och 6 mån är ser ut att vara högst av alla nu.

3 mån: 1,00 -> 1,55 %
6 mån: 1,10 -> 1,65 %
1 år: 1,35 -> 2,10 %
2 år: 1,65 -> 2,35 % (nog ej årseffektiv dock så blir väl snarare ~2,32 % eff.)

3 mån på 1,55 % känns som ett ok alternativ till rörligt på max 1,15 % nu, men jag orkar nog inte med att öppna ytterligare ett konto för det...
Citera
2022-08-04, 21:54
Medlem
Imagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Svea Bank

Ränteändring

Våra sparräntor är från och med 2022-08-03.

Sparkonto, rörlig ränta 1,15% +0,15 %-enheter
Fasträntekonto 1 år 1,30% +0,10 %-enheter
Fasträntekonto 2 år 1,50% +0,10 %-enheter
Fasträntekonto 3 år 1,70%
Flexkonto 0,00%
Sparkonto Företag 0,00%

Torde innebära att GCC Capital och Svea delar förstaplatsen på rörliga just nu.
Citera
2022-08-11, 16:14
Medlem
Tantradyss avatar
SHB har ju spottat upp sig gällande räntan på fastränteplaceringar. Någon som handlat där? Funkar det smidigt eller är det omständigt (räntenivåerna verkar ju flyta hela tiden - skulle möjligtvis kunna skapa osäkerhet beträffande vad man fått för ränta)?
Citera
2022-08-11, 17:06
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Det funkar fint! Du går bara via internetbanken i din webbläsare och öppnar fasträntekonto den vägen, funkar ej i appen. Behöver ingen kontakt med kundtjänst alls för att göra det, bara fylla i standardfrågor var pengarna kommer ifrån (lön, pension osv) samt några fler frågor som är enkla.

Tar några min, och done!

Nu har jag ett fasträntekonto hos Swedbank, och det var som du sa smidigt att öppna. De hann sänka räntan lite under de dagar det tog mig att flytta pengarna till dem, men det verkar ju svänga friskt där så är man medveten om det så är det inte mycket att säga om.
Penningtvättsfrågorna var standard som hos andra.

Det enda som jag märkte var annorlunda var att för att kunna lägga till ett konto att utbetala till så var man tvungen att göra nåt de kallade "utökad användning av Bank-ID". Man var tvungen att verifiera sig med en metod till. Det fanns några olika metoder att göra det. Jag valde att göra det med en ID-handling som har chip (pass eller nationellt ID-kort). Man fotade baksidan av id-kortet med Bank-ID appen och sen läste man av chippet med NFC i telefonen. Sen var det klart och jag kunde lägga till utbetalningskontot. Denna procedur behöver man bara göra en gång, så gör man det vid insättningen så slipper man fundera på det sen vid uttag.

Så allt som allt så var det mer smärtfritt att öppna konto där än jag hade förväntat mig.
Citera
2022-08-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
SHB har ju spottat upp sig gällande räntan på fastränteplaceringar. Någon som handlat där? Funkar det smidigt eller är det omständigt (räntenivåerna verkar ju flyta hela tiden - skulle möjligtvis kunna skapa osäkerhet beträffande vad man fått för ränta)?

Jag la in en summa på 2 års låsning hos SHB för 10-12 dagar sen. Inga problem att teckna konto, men de högre räntorna får man bara om man loggar in på datorn, i mobilappen finns inte de kontona tillgängliga.

Man fick 2,56% ränta då, såg häromdagen att man nu sänkt till runt 2,3%
Citera
2022-08-11, 19:44
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag la in en summa på 2 års låsning hos SHB för 10-12 dagar sen. Inga problem att teckna konto, men de högre räntorna får man bara om man loggar in på datorn, i mobilappen finns inte de kontona tillgängliga.

Man fick 2,56% ränta då, såg häromdagen att man nu sänkt till runt 2,3%

Tack för svar!
Citera
2022-08-11, 22:50
Medlem
Lite dumt att låsa pengarna under längre period nu när snart i septembet riksbanken höjer enligt experterna 0,75 punkter, detta innebär då att vi kommer att få ännu högre avkastning via sparkontot. Troligen början av nästa år 4-5% om man binder 3-5 år. inte alls omöjligt.
Citera
2022-08-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
Lite dumt att låsa pengarna under längre period nu när snart i septembet riksbanken höjer enligt experterna 0,75 punkter, detta innebär då att vi kommer att få ännu högre avkastning via sparkontot. Troligen början av nästa år 4-5% om man binder 3-5 år. inte alls omöjligt.

Smartare att låsa efter höjningen i September?

Öppnade igår konto hos Erik Penser i 3 månader 1.55%.. Beloppet är mindre än 100K.
Citera
2022-08-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfella
Smartare att låsa efter höjningen i September?

Öppnade igår konto hos Erik Penser i 3 månader 1.55%.. Beloppet är mindre än 100K.
Riksbankens höjning i september kommer främst påverka de rörliga sparräntorna såvida inte höjningen blir högre än förväntningarna, som verkar ligga på 0,75 %-enheter nu. Åtminstone storbankernas fasträntor styrs av marknadsräntorna (ex. SHB och Swedbank prissätter sina räntor dagligen efter dem) och där ligger det redan förväntat att en höjning kommer ske nu i september och sen ytterligare en höjning i år.

Ska höjningen påverka fasträntorna med längre löptider mer än marginellt så ska det till att Riksbanken överraskar och höjer mer än förväntningarna eller signalerar att kommande höjningar kommer bli högre och fler än vad marknaden förväntar sig.
Citera
2022-08-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Riksbankens höjning i september kommer främst påverka de rörliga sparräntorna såvida inte höjningen blir högre än förväntningarna, som verkar ligga på 0,75 %-enheter nu. Åtminstone storbankernas fasträntor styrs av marknadsräntorna (ex. SHB och Swedbank prissätter sina räntor dagligen efter dem) och där ligger det redan förväntat att en höjning kommer ske nu i september och sen ytterligare en höjning i år.

Ska höjningen påverka fasträntorna med längre löptider mer än marginellt så ska det till att Riksbanken överraskar och höjer mer än förväntningarna eller signalerar att kommande höjningar kommer bli högre och fler än vad marknaden förväntar sig.
Riksbanken har ordinarie möten sept och nov. Kan bli fler om behovet finns. Marknadens prognos är höjninga både sept och nov och styrränta kring 2% vid årsskiftet.
Kreditinstitut och mindre banker som erbjuder sparkonton både bundet och obundet följer inte marknadsräntorna slaviskt. Utan attraktiv ränta har de svårt att locka kapital då insättare går till andra som erbjuder bättre. Och med högre styrräntor förväntar sig insättare högre sparräntor, både bundet och obundet.
Jag hade inte bundit mer än 3 eller 6 månader just nu, mycket talar för att sparräntorna kommer då upp rejält från dagens nivåer till våren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in