2016-05-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Bolaget heter Svenska Bolagsspar AB och registrerades för inlåning 13 April 2016. 3 veckor sedan mao.
http://www.fi.se/Register/Foretagsregistret/Foretagsregistret-Detaljerad-information/?idx=145120

Enligt allabolag.se så registrerades bolaget 1999. http://mobil.allabolag.se/viewcompany.php?orgnbr=5565677613

Vad menas med "registreras för inlåning"? Att dom sökt tillstånd för att låna/spara pengar?
Citera
2016-05-06, 14:13
Medlem
Dom verkar bo granne med VIA Spar Finans (Holländargatan 27) och Kronspar (Holländargatan 23). Har för mig att någon innan i tråden sågade dom.
Citera
2016-05-10, 13:24
Medlem
Marginalen ger just nu 1,50% på fasträntekonto med 1 års löptid. Med tanke på hur läget ser ut på räntemarknaden så känns det som en rätt bra deal. Närmaste aktör i övrigt är Svea med 1,15%. Hoist ligger på 1,00%.

Räntan ska ju upp men frågan är om en ettåring till 1,50% kan bli en så tokig placering?
Citera
2016-05-10, 14:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Marginalen ger just nu 1,50% på fasträntekonto med 1 års löptid. Med tanke på hur läget ser ut på räntemarknaden så känns det som en rätt bra deal. Närmaste aktör i övrigt är Svea med 1,15%. Hoist ligger på 1,00%.

Räntan ska ju upp men frågan är om en ettåring till 1,50% kan bli en så tokig placering?
Det här får jag upp på Sevenday.se. Om du vill halvårsplacera delar av beloppet är 1,10% inte så pjåkigt. (Reservation för att det också är ett riktat erbjudande.)

"Du kan öppna följande sparkonton:

SevenDay Sparkonto
0,70% Öppna ytterligare konto

SevenDay3
1,00% Öppna konto

SevenDay6
1,10% Öppna konto

SevenDay12
0,90% Öppna konto

SevenDay24
1,20% Öppna konto

SevenDay36
1,30% Öppna konto"
Citera
2016-05-10, 14:39
Medlem
Sparkonto på Norwegian bank eller Svea ekonomi?

God dag!

Jag tänkte öppna ett nytt sparkonto med sparränta. Jag är fullt medveten om hur kass sparräntan är osv men jag vägrar att ha pengarna på ett 0%-konto som storbankerna kan ha.

I nuläget har jag mina besparingar på SBAB-bank och räntan där ligger på ca 0,5-0,6%.

Jag surfade runt och drog en snabb sökning på sparräntor och såg snabbt att både Norwegian bank och Svea ekonomi låg lite över SBAB's-sparränta.

Min fråga är då om någon av er har erfarenhet av Norwegian-bank eller Svea ekonomi? Båda står bakom insättningsgaranti. Norwegian-bank har norsk insättningsgaranti som även gäller svenska medborgare om jag förstod det rätt.

Kom gärna med tips och tankar!

Mvh
Citera
2016-05-10, 15:17
Medlem
_killahs avatar
Jag använder Norweigan, både deras sparkonto och deras mastercard till flygresor.
Flyger 2 gånger / i veckan och får rabatt med deras kort.

Alltid varit nöjd och aldrig haft problem. Simpel och enkel "internetbank" med bra översikt, trevlig kundtjänst och bra erbjudanden (mot flygresor).

Rekommenderas av mig.

Svea har jag aldrig haft annat med o göra än o växla pengar.
Citera
2016-05-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Jag använder Norweigan, både deras sparkonto och deras mastercard till flygresor.
Flyger 2 gånger / i veckan och får rabatt med deras kort.

Alltid varit nöjd och aldrig haft problem. Simpel och enkel "internetbank" med bra översikt, trevlig kundtjänst och bra erbjudanden (mot flygresor).

Rekommenderas av mig.

Svea har jag aldrig haft annat med o göra än o växla pengar.

Alright!

Vet du vad skillnaden är mellan den norska insättningsgarantin mot den svenska?
Citera
2016-05-10, 19:55
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany

marginalen höll på att få sitt banktillstånd indraget för en tid sen, så jag har skippat dem, dömdes tydligen till 20 miljoner i böter i november förra året. Men får se när jag inte har pengarna låsta på sevenday längre nästa månadsskifte

Edit enligt marginalen stämmer inte ovanstående https://www.marginalen.se/foretag/aktuellt/fragor-och-svar-om-medias-bevakning-av-marginalen/
Senast redigerad av Enydrion 2016-05-10 kl. 20:00.
Citera
2016-05-10, 20:40
Medlem
Enydrions avatar
Har norwegian, och det funkar bra, svea lånade ut pengar till nevs, mot pant i deras tillverkade saab bilar, det var nog inte mycket till pant misstänker jag, så jag tog ut allt hos dem.

AK spar har samma ränta som svea, så satte in pengar där nyligen.
Senast redigerad av Enydrion 2016-05-10 kl. 20:42.
Citera
2016-05-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
marginalen höll på att få sitt banktillstånd indraget för en tid sen, så jag har skippat dem, dömdes tydligen till 20 miljoner i böter i november förra året. Men får se när jag inte har pengarna låsta på sevenday längre nästa månadsskifte

Edit enligt marginalen stämmer inte ovanstående https://www.marginalen.se/foretag/aktuellt/fragor-och-svar-om-medias-bevakning-av-marginalen/

Enligt Finansinspektionen stämmer det.
http://www.fi.se/Tillsyn/Sanktioner/Finansiella-foretag/Listan/Marginalen-varnas-och-far-straffavgift/
http://www.fi.se/upload/45_Sanktioner/10_Finansiella_foretag/2011/marginalen_bank_10-8891NYNY.pdf
Citera
2016-05-10, 20:59
Medlem
Mergoss avatar
Jag kör Santander buffersparkonto, 0.8% sparränkta. Rekommenderas varmt
Citera
2016-05-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matalskare
Alright!

Vet du vad skillnaden är mellan den norska insättningsgarantin mot den svenska?

Norska insättningsgarantin är dubbelt så hög som den svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in