2014-09-11, 18:46
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopin1
Jag ringde och talade med kundservice på Hoist idag och dem sade också att 'Fast' kontot har fast räntesats och vill man ha 3,10 % 36 mån bör man röra på påkarna och sätta in sina pengar på diverse konto innan den 22 september. Vad tror ni personligen om Hoist och deras erbjudanden? Kan man hitta ett bättre erbjudande eller är Hoist, som sidan Compricer visar, det bästa alternativet för tillfället?

Merci.

Med utgångspunkt av Riksbankens ränteprognos tror jag att det kommer att dröja innan vi kommer att se några räntehöjningar, om ingen oväntad händelse sker. Men jag hade nog satt mina pengar på 2 års kontot istället, om du ser på den effektiva räntan så skiljer bara 0,166 i ränta för att du låser pengarna i ett extra år. Då får man helt enkelt hoppas på att du hittar ränta som är bättre än 2,274% för år tre.
Senast redigerad av ifconfig 2014-09-11 kl. 19:00.
Citera
2014-09-11, 23:25
Medlem
Chopin1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifconfig
Med utgångspunkt av Riksbankens ränteprognos tror jag att det kommer att dröja innan vi kommer att se några räntehöjningar, om ingen oväntad händelse sker. Men jag hade nog satt mina pengar på 2 års kontot istället, om du ser på den effektiva räntan så skiljer bara 0,166 i ränta för att du låser pengarna i ett extra år. Då får man helt enkelt hoppas på att du hittar ränta som är bättre än 2,274% för år tre.

Fast om man nu vill spara i totalt 36 månader till den ränta som man erbjuds för den perioden, 3,10 % i detta fall, är det väl smartare att ha pengarna på kontot dem tre åren istället för att efter två år sätta in dem på ett annat konto i ett år för då får man enbart ränteerbjudande för det året, vilket troligtvis kommer att vara lägre än 3,10 %, oavsett vilken bank det nu gäller. Tänker jag fel nu eller?
Citera
2014-09-12, 07:16
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopin1
Fast om man nu vill spara i totalt 36 månader till den ränta som man erbjuds för den perioden, 3,10 % i detta fall, är det väl smartare att ha pengarna på kontot dem tre åren istället för att efter två år sätta in dem på ett annat konto i ett år för då får man enbart ränteerbjudande för det året, vilket troligtvis kommer att vara lägre än 3,10 %, oavsett vilken bank det nu gäller. Tänker jag fel nu eller?

Nu råkade jag läsa på fel rad, mitt inlägg gäller för insättningar efter räntesänkningen. Den effektiva räntan för treårsperioden före räntesänkningen är 3,010%

Läs mer här: http://hoistspar.se/borja-spara/jamfor-produkter-hoist/
Citera
2014-09-12, 09:34
Medlem
Citat:

Riksbanken egna ränteprognoser är inte så mycket mer tillförlitliga än någon annans...
Citera
2014-09-12, 09:41
Medlem
Citat:

När jag räknar får jag det till att det krävs en bruttoränta på ca 3,66% år tre för att komma upp i samma belopp efter skatt som vid fallet med 36 månaders bundet. Det känns långsökt att bästa räntan obundet/12 mån bundet är så hög i oktober 2016.
Borde därmed vara bättre med 36 månaders bundet.

Utbetalas netto efter 36 mån 1,0651 * pengarna (3,1*3*0,7) eller 0,7*1,0301^3
Utbetalas netto efter 24 mån 1,0385 * pengarna (2,75*2*0,7)
1,0385 * x = 1,0651
x = 1,0256
Räntesats som krävs 2,56/0,7 = 3,66%
Citera
2014-09-12, 19:32
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Riksbanken egna ränteprognoser är inte så mycket mer tillförlitliga än någon annans...

Säkert bättre än min

Citat:
Ursprungligen postat av B0553
När jag räknar får jag det till att det krävs en bruttoränta på ca 3,66% år tre för att komma upp i samma belopp efter skatt som vid fallet med 36 månaders bundet. Det känns långsökt att bästa räntan obundet/12 mån bundet är så hög i oktober 2016.
Borde därmed vara bättre med 36 månaders bundet.

Utbetalas netto efter 36 mån 1,0651 * pengarna (3,1*3*0,7) eller 0,7*1,0301^3
Utbetalas netto efter 24 mån 1,0385 * pengarna (2,75*2*0,7)
1,0385 * x = 1,0651
x = 1,0256
Räntesats som krävs 2,56/0,7 = 3,66%

Jag påtalade i inlägget ovan att jag råkade läsa på fel rad och utgick ifrån räntan efter sänkningen. Med din beräkning på räntan efter sänkningen är skillnaden inte så stor. Frågan är om inlåsningen är värd det efter sänkningen.
Senast redigerad av ifconfig 2014-09-12 kl. 19:39.
Citera
2014-09-12, 23:17
Medlem
Citat:
Säkert bättre än min

Jag påtalade i inlägget ovan att jag råkade läsa på fel rad och utgick ifrån räntan efter sänkningen. Med din beräkning på räntan efter sänkningen är skillnaden inte så stor. Frågan är om inlåsningen är värd det efter sänkningen.
Det såg jag onekligen att du skrev

Jag tänkte bestämma mig för 24 eller 36 och agera innan sänkningen.
Jag har redovisat hur jag räknat baserat på det och tar alltså gärna emot synpunkter på uträkningen och slutsatsen.
Citera
2014-09-19, 19:13
Medlem
Madiskens avatar
GE money bank sänker räntan till 1,75% från 1 oktober

Hejdå.
Citera
2014-09-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madisken
GE money bank sänker räntan till 1,75% från 1 oktober

Hejdå.
Suck
Har nog aldrig skyfflat runt kulorna så mycket som i år.
Glad att bara ha ett minimum av kapitalet obundet nu. Trodde det skulle ligga bra hos GE, men nu får jag väl kolla runt. Det värsta är att detta nog är inledningen på en ny sänkningsomgång hos samtliga.
Citera
2014-09-19, 19:38
Medlem
Madiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0553
Suck
Har nog aldrig skyfflat runt kulorna så mycket som i år.
Glad att bara ha ett minimum av kapitalet obundet nu. Trodde det skulle ligga bra hos GE, men nu får jag väl kolla runt. Det värsta är att detta nog är inledningen på en ny sänkningsomgång hos samtliga.

Inledningen?
Tycker mig att sänkningen har pågått länge nu och att GE var en av de sista att skjunka oacceptabelt... Mina stålar får ligga på hoist denna gång, får se hur det går.
Citera
2014-09-23, 20:48
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madisken
Inledningen?
Tycker mig att sänkningen har pågått länge nu och att GE var en av de sista att skjunka oacceptabelt... Mina stålar får ligga på hoist denna gång, får se hur det går.

Har haft mina pengar hos Hoist i 2 år nu och jag ångrar inte att jag valt att inte flytta runt, tycker Hoist håller ganska hög ränta med tanke på fria uttag och en internetbank som är riktigt bra (går att skapa flera konton).
Citera
2014-09-24, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Har haft mina pengar hos Hoist i 2 år nu och jag ångrar inte att jag valt att inte flytta runt, tycker Hoist håller ganska hög ränta med tanke på fria uttag och en internetbank som är riktigt bra (går att skapa flera konton).

Om jag bara kunde välja en aktör, och baserade valet på villkor, teknisk lösning och historisk ränta, så skulle mitt val också bli Hoist.

Från 1a oktober ser Norwegian för tillfället ut att komma att ligga bäst till för obundet. Jag tror dock, som jag skrev i tidigare inlägg, att det är en ny sänkningsrunda på gång med GE och Hoist i spetsen. Om så är fallet skulle det inte överraska mig om Hoist ligger åtminstone topp tre när sänkningarna gått varvet runt.
Man kanske skulle anamma din strategi välja Hoist och lägga mindre energi på detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in