2026-01-12, 21:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimeInvestigator
Tack! Jag bör alltså fokusera på att öka innehavet på den globala fonden som steg 1!

Jag försökte checka av många områden (europa, småbolag, försvar, sjukvård, guld och global) men ser att du inte tycker det ändå inte är helt diversifierat. Vad tycker du saknas eller bör bytas? ☺️

Gällande aktier så inser jag själv att jag är för okunnig och kommer till slut köra bara fonder. Hade jag berättat om mitt nybörjarmisstag (anledningen till den höga andelen i Intrum) så hade alla slagit sig för pannan! 😂
Alla gör nybörjarmisstag. Jag har också gjort massor av misstag. Lär dig och gå vidare.

Om jag var du skulle jag svälja Intrum-förlusten och sälja av allt. Lägg det i globalfonden i stället. Om du ska äga enskilda aktier så äg åtminstone 10-15 st. och inte bara två, det är alldeles för lite. Investor kan du behålla. Köp fonden Avanza Zero om du vill få en bra spridning på svenska kvalitetsbolag.
Citera
2026-01-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nu blir man ju nyfiken. Jag gissar att du...

1. tänkte köpa Investor men autocorrect skrev Intrum i stället
2. slant på kommatecknet och köpte 10 000 aktier i stället för 100,00
3. trodde att ordern inte gått fram så du upprepade den flera gånger

På rätt spår?

Hahaha, om någon av dina gissningar stämde, hade det varit lättare att erkänna.

Men okej, jag ska bjuda på mig själv. 😅
Jag skulle initialt köpa Intrum aktier för 50.000 från mitt KF-konto men det blev från mitt AF-kontot (som jag inte vill använda alls). Jag tänkte då att jag gör ett nytt köp på samma summa från KF-kontot och säljer av de andra direkt. Men…så väntade jag några dagar för att hitta ”det perfekta läget” - men så krashade det neråt.

Så nu står jag med nästan dubbelt så mycket än tänkt helt enkelt (sålde av bara en mindre del), och inser att detta eventuellt få bli läropengar. Framtiden får utvisa om detta är mitt livs sämsta eller bästa köp. Vi hörs om några år 😂 (mitt GAV är inte allt för dåligt, och dagens uppgång på +9,6% känns bra)
Citera
2026-01-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Alla gör nybörjarmisstag. Jag har också gjort massor av misstag. Lär dig och gå vidare.

Om jag var du skulle jag svälja Intrum-förlusten och sälja av allt. Lägg det i globalfonden i stället. Om du ska äga enskilda aktier så äg åtminstone 10-15 st. och inte bara två, det är alldeles för lite. Investor kan du behålla. Köp fonden Avanza Zero om du vill få en bra spridning på svenska kvalitetsbolag.

Tack för peppen! 😄 Det är som du säger, man får lära sig och gå vidare. Jag är ändå inne på att rida ut några år med Intrum för att se om det på något vis går från misstag till succé…😆 Men hör dig gällande aktier över lag.

Avanza zero läggs på listan att investera i. Tack!
Citera
2026-01-12, 22:36
Medlem
Citat:
Tack för peppen! 😄 Det är som du säger, man får lära sig och gå vidare. Jag är ändå inne på att rida ut några år med Intrum för att se om det på något vis går från misstag till succé…😆 Men hör dig gällande aktier över lag.

Avanza zero läggs på listan att investera i. Tack!

En fråga du (och alla andra investerare bör ställa) är vilken kompetens man är i besittning av och vilken analys man har gjort för att komma fram till att tjugofem procent av portföljen i ett enskilt bolag som Intrum är ett bra val. Att låta Intrum utgöra tjugofem procent av portföljen är ett tecken på att man anser det vara världens bästa aktie. Hur har man i så fall kommit fram till det? Sitter man på en kunskap som andra, kunnigare investerare, inte gör? Jag har personligen ingen koll alls på Intrum, kanske är det världens bästa aktie som man skall ligga överviktad i. Men hur kom du fram till att Intrum är världens bästa aktie?
Citera
2026-01-12, 23:03
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Hahaha, om någon av dina gissningar stämde, hade det varit lättare att erkänna.

Men okej, jag ska bjuda på mig själv. 😅
Jag skulle initialt köpa Intrum aktier för 50.000 från mitt KF-konto men det blev från mitt AF-kontot (som jag inte vill använda alls). Jag tänkte då att jag gör ett nytt köp på samma summa från KF-kontot och säljer av de andra direkt. Men…så väntade jag några dagar för att hitta ”det perfekta läget” - men så krashade det neråt.

Så nu står jag med nästan dubbelt så mycket än tänkt helt enkelt (sålde av bara en mindre del), och inser att detta eventuellt få bli läropengar. Framtiden får utvisa om detta är mitt livs sämsta eller bästa köp. Vi hörs om några år 😂 (mitt GAV är inte allt för dåligt, och dagens uppgång på +9,6% känns bra)

Äsch, det var väl inte så farligt. Jag gjorde samma misstag - att råka köpa på fel konto - vid flera tillfällen under 2025, och även jag väntade ibland på att hitta ett bättre läge för att sälja. Dock gick det inte lika illa som för dig, men det kunde ju inte du veta ...

Felet du gjorde var väl i första hand att även ett hälften så stort innehav i ett bolag som Intrum hade varit för mycket. Alldeles för stor risk.
Citera
2026-01-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En fråga du (och alla andra investerare bör ställa) är vilken kompetens man är i besittning av och vilken analys man har gjort för att komma fram till att tjugofem procent av portföljen i ett enskilt bolag som Intrum är ett bra val. Att låta Intrum utgöra tjugofem procent av portföljen är ett tecken på att man anser det vara världens bästa aktie. Hur har man i så fall kommit fram till det? Sitter man på en kunskap som andra, kunnigare investerare, inte gör? Jag har personligen ingen koll alls på Intrum, kanske är det världens bästa aktie som man skall ligga överviktad i. Men hur kom du fram till att Intrum är världens bästa aktie?

Jag lägger mig platt, jag saknar definitivt både kompetens och erfarenhet! ☝️ Tyvärr har jag personligheten att vilja göra allt helt själv och sällan be om hjälp. 😬 Jag har varit tvungen att försöka lära mig efter en oväntad större vinst förra året.

Meningen var att Intrum-innehavet skulle varit hälften så stort, men pga av en ”teknisk miss” av mig blev det dubbelt så stor. 😬
Men valet av intrum gjordes dock medvetet, jag tycker det är ett intressant case, jag var medveten om att det är ett riskfyllt val men jag fick helt enkelt feeling, helt lösryckt. 😄 ChatGPT var min bästa vän och hjälpte mig reda ut historik, rapporter, intrum-nyheter osv och jag slängde in allt jag läste på forum av mer kunniga än mig för att försöka förstå mer. Men som sagt, det skulle varit hälften…
Citera
2026-01-13, 09:37
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Jag lägger mig platt, jag saknar definitivt både kompetens och erfarenhet! ☝️ Tyvärr har jag personligheten att vilja göra allt helt själv och sällan be om hjälp. 😬 Jag har varit tvungen att försöka lära mig efter en oväntad större vinst förra året.

Meningen var att Intrum-innehavet skulle varit hälften så stort, men pga av en ”teknisk miss” av mig blev det dubbelt så stor. 😬
Men valet av intrum gjordes dock medvetet, jag tycker det är ett intressant case, jag var medveten om att det är ett riskfyllt val men jag fick helt enkelt feeling, helt lösryckt. 😄 ChatGPT var min bästa vän och hjälpte mig reda ut historik, rapporter, intrum-nyheter osv och jag slängde in allt jag läste på forum av mer kunniga än mig för att försöka förstå mer. Men som sagt, det skulle varit hälften…

Behåll intrum ett tag till och minska förlusten. Fördelen med AF är att du kan dra av 30% av förlusten till skillnad mot KF och ISK. Sen vet jag inte varför du hellre ville köpa på KF istället för ISK?
Citera
2026-01-13, 11:09
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Jag är nybörjare på investeringsfronten, men försöker lära mig så mycket som möjligt efter att jag fått en större summa pengar under 2025.

Min fördelning mellan fonder och aktier:
Fonder: 65,8 %
Aktier: 34,2 %
Totalt investerat är 300.000kr

Men, jag har ännu ca 575.000kr som sitter på 3 mån fast räntekonto hos min bank då jag inte vet hur jag ska placera dem. Jag har varit för feg och rädd senaste halvåret och helt enkelt hållt på dem och bara förnyat fast räntekonto.

FONDER
Avanza Global: 18,98 %
Avanza Auto 5: 4,84 %
AMF Aktiefond Europa: 9,40 %
AMF Aktiefond Småbolag: 8,23 %
Avanza Emerging Markets: 8,97 %
DNB European Defence S: 8,19 %
Handelsbanken Hälsovård Tema: 4,10 %
BGF World Gold A2: 3,13 %

AKTIER
Investor B: 9,16 %
Intrum: 25,00 %

Jag sparar långsiktig och har inget behov av dessa pengar på 10-15 år.

Vad tycker ni saknas?

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Håller med musen. Efter du investerat dina pengar hur ska du "orka" spara aktivit i sådär många fonder? Tror du vill försöka "försäkra dig" till en allt för hög grad. Om du bara ska spara till dig själv och på lång sikt så borde tre-fyra fonder vara vad du max orkar med.

Tycker däremot itne det är fel att enbart ha ett par få aktier om det är dina fonder som är ditt huvudfokus, men om du vill ha en större diversifiering så borde du ju köpa på dig flera.

Tycker personligen intrum är skit men vem vet det kanske vänder. Beror ju på när du köpte dem.

Jag brukar köpa på mig ett visst antal bolag ett tag innan jag börjar köpa ett "nytt" bolag till min portfölj.

Skulle personligen åtminstone ha en av de fyra stora bankaktierna i din portfölj, själv har jag världens bästa bolag i min, Handelsbanken A aktie. Fin utdelning och alla här älskar den.

Jag är en av de få som inte gillar investor. Tror inte den kans tiga så mycket och har ingen hög utdelning. Tror mer på t ex Svolder som investmentbolag på lång sikt, men det är jag ganska ensam om, så det är väl itne fel att ha investor men du skulle satsa på stora stabila företag och kanske ha några mindre om du vill ha större chans till att bolaget växer mer procentuellt.
Citera
2026-01-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Behåll intrum ett tag till och minska förlusten. Fördelen med AF är att du kan dra av 30% av förlusten till skillnad mot KF och ISK. Sen vet jag inte varför du hellre ville köpa på KF istället för ISK?

Jag kan tyvärr inte använda ISK i detta fallet, annars skulle jag gjort det! ☺️ Av skattemässigt förmånliga skäl valde jag att att starta ett aktiebolag förra året och lägga in vinsten jag kom över där för att slippa betala 52% skatt. Med ett passivt AB betalar jag bara ca 20% istället (på utdelningarna jag väljer att ta 5 år framåt). Men då har jag bara KF och AF att använda.
Senast redigerad av CrimeInvestigator 2026-01-13 kl. 20:05.
Citera
2026-01-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Håller med musen. Efter du investerat dina pengar hur ska du "orka" spara aktivit i sådär många fonder? Tror du vill försöka "försäkra dig" till en allt för hög grad. Om du bara ska spara till dig själv och på lång sikt så borde tre-fyra fonder vara vad du max orkar med.

Tycker däremot itne det är fel att enbart ha ett par få aktier om det är dina fonder som är ditt huvudfokus, men om du vill ha en större diversifiering så borde du ju köpa på dig flera.

Tycker personligen intrum är skit men vem vet det kanske vänder. Beror ju på när du köpte dem.

Jag brukar köpa på mig ett visst antal bolag ett tag innan jag börjar köpa ett "nytt" bolag till min portfölj.

Skulle personligen åtminstone ha en av de fyra stora bankaktierna i din portfölj, själv har jag världens bästa bolag i min, Handelsbanken A aktie. Fin utdelning och alla här älskar den.

Jag är en av de få som inte gillar investor. Tror inte den kans tiga så mycket och har ingen hög utdelning. Tror mer på t ex Svolder som investmentbolag på lång sikt, men det är jag ganska ensam om, så det är väl itne fel att ha investor men du skulle satsa på stora stabila företag och kanske ha några mindre om du vill ha större chans till att bolaget växer mer procentuellt.

Tack för din feedback! Du har helt rätt (det är lätt att vara efterklok) - när jag valde alla dessa fonder, försökte jag ”göra det alla säger man ska” genom att vara bred och ha någon fond var vardera område.
Men efter allas råd kommer jag kommer sälja av World Gold och Handelsbanken Hälsovård åtminstone så det blir färre, men lägga till Avanza Zero. 😄

Gällande aktier, så har jag mycket att lära innan jag går crazy. Så ska försöka hålla mig undan, men om suget kommer så var det ett bra tips att lägga till en storbank. Jag har ju investor och intrum på mitt avanza företagskonto, men jag har också en tredje aktie i mitt privatsparande: Saab. Både Saab och Investor ser väldigt bra ut så de får stanna än så länge.
Intrum har jag ett GAV på 51kr så det finns dem som ligger mycket värre till än mig just nu.
Citera
2026-02-07, 18:25
Medlem
Aktier: Ca 10%
Investor B
Lundbergföretagen B
Handelsbanken A
Swedbank A
Volvo B
Sandvik

Fonder: (2021 Vår) 20 år Ca 85%
Avanza Global 68%
Avanza Emerging markets 12%
Handelsbanken Global Småb Index 10%
Storebrand Europa A SEK 10%

Fysiskt: Guld och Silver, tänker inte på detta som något jag ska göra jätte vinst på men känns bra att ha om det skulle bli tokigt i världen.

Tar gärna emot tips om jag ska lägga till mer aktier/vilken samt fördelning av fonderna.
Ingen Sverige Fond då jag kör många svenska aktier.

Allt gott!
Senast redigerad av Filuren1 2026-02-07 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in