Citat:
Ursprungligen postat av
CrimeInvestigator
Jag är nybörjare på investeringsfronten, men försöker lära mig så mycket som möjligt efter att jag fått en större summa pengar under 2025.
Min fördelning mellan fonder och aktier:
Fonder: 65,8 %
Aktier: 34,2 %
Totalt investerat är 300.000kr
Men, jag har ännu ca 575.000kr som sitter på 3 mån fast räntekonto hos min bank då jag inte vet hur jag ska placera dem. Jag har varit för feg och rädd senaste halvåret och helt enkelt hållt på dem och bara förnyat fast räntekonto.
FONDER
Avanza Global: 18,98 %
Avanza Auto 5: 4,84 %
AMF Aktiefond Europa: 9,40 %
AMF Aktiefond Småbolag: 8,23 %
Avanza Emerging Markets: 8,97 %
DNB European Defence S: 8,19 %
Handelsbanken Hälsovård Tema: 4,10 %
BGF World Gold A2: 3,13 %
AKTIER
Investor B: 9,16 %
Intrum: 25,00 %
Jag sparar långsiktig och har inget behov av dessa pengar på 10-15 år.
Vad tycker ni saknas?
Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
En fråga du (och alla andra investerare bör ställa) är vilken kompetens man är i besittning av och vilken analys man har gjort för att komma fram till att tjugofem procent av portföljen i ett enskilt bolag som Intrum är ett bra val. Att låta Intrum utgöra tjugofem procent av portföljen är ett tecken på att man anser det vara världens bästa aktie. Hur har man i så fall kommit fram till det? Sitter man på en kunskap som andra, kunnigare investerare, inte gör? Jag har personligen ingen koll alls på Intrum, kanske är det världens bästa aktie som man skall ligga överviktad i. Men hur kom du fram till att Intrum är världens bästa aktie?
Håller med musen. Efter du investerat dina pengar hur ska du "orka" spara aktivit i sådär många fonder? Tror du vill försöka "försäkra dig" till en allt för hög grad. Om du bara ska spara till dig själv och på lång sikt så borde tre-fyra fonder vara vad du max orkar med.
Tycker däremot itne det är fel att enbart ha ett par få aktier om det är dina fonder som är ditt huvudfokus, men om du vill ha en större diversifiering så borde du ju köpa på dig flera.
Tycker personligen intrum är skit men vem vet det kanske vänder. Beror ju på när du köpte dem.
Jag brukar köpa på mig ett visst antal bolag ett tag innan jag börjar köpa ett "nytt" bolag till min portfölj.
Skulle personligen åtminstone ha en av de fyra stora bankaktierna i din portfölj, själv har jag världens bästa bolag i min, Handelsbanken A aktie. Fin utdelning och alla här älskar den.
Jag är en av de få som inte gillar investor. Tror inte den kans tiga så mycket och har ingen hög utdelning. Tror mer på t ex Svolder som investmentbolag på lång sikt, men det är jag ganska ensam om, så det är väl itne fel att ha investor men du skulle satsa på stora stabila företag och kanske ha några mindre om du vill ha större chans till att bolaget växer mer procentuellt.