2009-06-20, 13:26
  #13
Medlem
Embriacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dave0
Xact bull är ingen höjdare långsiktigt, om du menar flera år, då volatiliteten gröper ur värdet på båda Xact fonderna. Annars undrar jag varför du måste diversera - det minskar risk men inget man blir rik på, du vill väl slå index, inte följa det . Annars tycker jag du har en bra portfölj.

Det hade jag inte tänkt på, tack för att du nämnde det om Xact.
Citera
2009-06-20, 16:53
  #14
Medlem
Lommis avatar
13 juni 2009
Fond Andel katergori Andel totalt
Brasilien:---xx kr-19,91%----9,45%-------------------Lång
Kina:-------xx kr 20,45%----9,70%-------------------Lång
Indien:-----xx kr 20,01%----9,50%-------------------Lång
Ryssland:---xx kr 39,63%----18,81%------------------Lång
Totalt------xx kr 100,00%----47,46%

Likvida
Totalt------xx kr 100,00%----7,41%-------------------Måste ju leva

Aktier
Depå 1:
Malka oil---xx kr 100,00%----7,88%-------------------Medel/lång
Totalt ----xx kr 100,00%----7,88%

Depå 2:
Astra:-----xx kr 13,50%----5,03%-------------------Lång
Ratos B:---xx kr 21,88%----8,15%-------------------Lång
SYN:------xx kr 0,90%---- 0,33%-------------------Orkar inte göra något med den
Skanska B:-xx kr 20,32%--- 7,57%-------------------Lång
SCA B:-----xx kr 27,70%----10,32%------------------Lång
Uniflex B:---xx kr 15,70%----5,85%------------------- Medel/lång
Totalt------xx kr 100,00%---37,25%

Kanske inte den mest spännande portföljen
__________________
Senast redigerad av Lommi 2009-06-20 kl. 16:56.
Citera
2009-06-20, 17:40
  #15
Medlem
skinner5000s avatar
Har både en portfölj på företaget och en privat, men jag presenterar den privata här (egentligen har jag allt i tre olika depåer hos Avanza Mini, Avanza och Nordnet):

Grundstommen (ca 50 % av det totala värdet):
Kinnevik B (ca 15 % av mitt totala portföljvärde finns i Kinnevik)
Industrivärden C
Investor B
SSAB B
Kungsleden
PA Resources
East Capital Explorer (istället för Östeuropa och rysslandsfonder).


En grundstomme baserad på trygga och stabila investmentbolag tror jag. Kinnevik är det bolaget jag tror mest på med den intressantaste portföljen, därför har jag mer aktier i Kinnevik än i de andra investmentbolagen tillsammans. Kungsleden är en riktigt fin direktavkastare (över längre persioder) med ett sunt fastighetsinnehav (perfekt kapitalförsäkringsaktie alltså). SSAB köpte jag för ca 60 kronor aktien och det är ett riktigt välskött företag. Det brukar vara korkat att kolla på gamla kursnivåer, men det finns ingen anledning till att SSAB inte ska klättra över 200 kronor i nästa högkonjunktur igen. PA Resources tycker jag har mycket utvecklingspotential trotts diverse emissioner och East Capital Explorer är ett riktigt bra och ett tryggare alternativ till rysslandsfonder på sikt i mitt tycke.

Aktier med högre risk (ca 20 % av det totala innehavet):
Lappland Goldminers (mitt personliga favoritinnehav)
Black Earth Farming
RNB
Malka Oil


Jag älskar risk och det är tjusningen med aktier till viss del. Lappland Goldminers har jag haft ett tag nu. Det är en personlig favorit och det har varit riktigt roligt att följa bolaget från några fynd till nuvarande gruvproduktion. Framtiden ser även den ljus ut i mitt tycke. Även om jag gör mig av med alla eller delar av aktierna i framtiden (vill ha ut minst 200 % vinst först) så kommer LG alltid att ha en plats i mitt aktiehjärta.

Black Earth Farming har en intressant strategi och jag tror på aktien långsiktigt. Visst, riskerna är höga i och med att det ju faktiskt är Ryssland vi pratar om, men möjligheterna är enorma, speciellt då efterfrågan på vete och majs bra kommer att öka hela tiden. Dessutom är marken inköpt riktigt billigt så man kommer även att kunna sälja av i framtiden till riktigt bra priser och därmed göra fantastiska vinster.

RNB är också en aktie som jag har haft ett tag, aktien är ett typiskt turnaround-case som kan lyckas och bli en raket om de bara får ordning på det blödande JC, just nu går det inte så bra, men än har jag inte gett upp och jag sitter därför kvar i båten.

Malka köpte jag för några tusenlappar enbart för att få mig en lottsedel och värdet har nu fördubblats, men jag väljer ändå att behålla. Kommer dock att sälja om/när kursen går över 25 öre aktien.

Utländska aktier (ca 10 % av det totala innehavet):
Siemens
Lufthansa
Pride International


Siemens och Lufthansa har jag haft sedan då jag bodde i Tyskland i början av 2000-talet, hade fler bolag tidigare, men har sålt av och valt att behålla dessa. Lufthansa tror jag på i framtiden, de satsar helt rätt och har undvikit lågpristrenden på ett bra sätt, dessutom har man en välfylld kassa och expanderar ständigt. Lufthansa är ett av flygbolagen som kommer att tillhöra de stora vinnarna efter denna lågkonjunkturen när flyget tar fart igen på allvar.

Siemens är ett mycket välskött konglomerat som är världsledande inom allt man gör. Dessutom är värderingen i mitt tycke låg och flera med mig t.ex. förvaltarna på Skagen håller med.

Pride International är en av världsledarna inom offshoreverksamhet och djupvattenborrning. Jag fick upp ögonen för bolaget för något år sedan men slog till och köpte aktier nu i oktober till riktigt fyndpris. Jag tror att framtiden kommer att handla allt mer om djupvattenborrning efter olja och därför känns det mycket som att Pride har framtiden framför sig.

Fonder (ca 20 % av det totala innehavet):
Skagen Global
Skagen Kon-Tiki
Carlson India
SEB Choice Latinamerikafond
BlackRock Global SmallCap A2 USD
Avanza Zero


Grabbarna i Skagen är riktigt duktiga på vad de för och jag har ingen anledning att tro att det inte kommer att fortsätta så. Stoppar in några hundringar varje månad i båda fonderna.

Avanza Zero är ett perfekt alternativ till sverigefonder samt att den så klart helt saknar avgift.

Resten har jag för att effektivt få en världsspridning. Observera att jag inte har några Rysslandsfonder, detta då jag har Ryssland, Turkiet och Östeuropa täckt redan via matarbolaget East Capital Explorer. Jag håller för tillfället på att söka efter en bra Kina-fond.
__________________
Senast redigerad av skinner5000 2009-06-20 kl. 17:43.
Citera
2009-06-20, 23:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000


Black Earth Farming



Black Earth Farming har en intressant strategi och jag tror på aktien långsiktigt. Visst, riskerna är höga i och med att det ju faktiskt är Ryssland vi pratar om, men möjligheterna är enorma, speciellt då efterfrågan på vete och majs bra kommer att öka hela tiden. Dessutom är marken inköpt riktigt billigt så man kommer även att kunna sälja av i framtiden till riktigt bra priser och därmed göra fantastiska vinster.



mm, BEF tror jag starkt på. Ska köpa på mig lite mer till veckan hade jag tänkt.

Min portfölj kommer inom ett par dagar att presenteras. Den är fortfarande under uppbyggnad så inte ens jag tycker den är perfekt än. Men det ska börjas nånstans
Citera
2009-06-21, 11:46
  #17
Medlem
dave0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000

...Resten har jag för att effektivt få en världsspridning. Observera att jag inte har några Rysslandsfonder, detta då jag har Ryssland, Turkiet och Östeuropa täckt redan via matarbolaget East Capital Explorer. Jag håller för tillfället på att söka efter en bra Kina-fond.

Tror du månadssparande är effektivt i dessa mer turbulenta tider, vore inte aktivt placerande mer lönsamt . Kör själv inte med månadssparande.
Citera
2009-06-21, 12:29
  #18
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dave0
Tror du månadssparande är effektivt i dessa mer turbulenta tider, vore inte aktivt placerande mer lönsamt . Kör själv inte med månadssparande.
Hahaha jo men självklart. Jag är rätt aktiv av mig, jag har sålt av ca 10 olika bolag redan med riktigt fina vinster (Boliden, Volvo, MTG mf) och återinvesterat eller ska återinvestera delar av pengarna. Men jag vill se börserna falla lite mer först och då kommer jag att köpa in mig i bl.a. Volvo och Alliance Oil igen. Däremot när det gäller de 20 % som investeras i fonder så sker det på månadsbasis.
Citera
2009-06-21, 22:51
  #19
Medlem
Embriacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Hahaha jo men självklart. Jag är rätt aktiv av mig, jag har sålt av ca 10 olika bolag redan med riktigt fina vinster (Boliden, Volvo, MTG mf) och återinvesterat eller ska återinvestera delar av pengarna. Men jag vill se börserna falla lite mer först och då kommer jag att köpa in mig i bl.a. Volvo och Alliance Oil igen. Däremot när det gäller de 20 % som investeras i fonder så sker det på månadsbasis.

Imponerande portfölj du har, det är sådär en portfölj ska vara uppbyggd.
Citera
2009-06-22, 23:48
  #20
Medlem
Jag förstår inte den här malka oil hysterin som finns här på flashback!
Jag läser och läser om företaget men jag hittar ingen riktigt bra anledning till varför denna är sån "lotto akite" eller varför man borde skaffa den överhuvud taget?

Någon som vill ge sin motevering till varför ni köpte den?
Citera
2009-06-23, 01:01
  #21
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av share
Jag förstår inte den här malka oil hysterin som finns här på flashback!
Jag läser och läser om företaget men jag hittar ingen riktigt bra anledning till varför denna är sån "lotto akite" eller varför man borde skaffa den överhuvud taget?

Någon som vill ge sin motevering till varför ni köpte den?
Jag köpte den där att det var ett totalt flippat bolag som bara inte kunde sjunka lägre. Jag menar ryska gangsters som kontrollerade fälten, en vice styrelseordförande som försöker sätta bolaget i konkurs och sprider rykten stup i kvarten om hur dåligt det går för företaget osv. Uppenbarligen ligger inget överhängande konkurshot över bolaget så jag resonerade så att aktien lär knappast falla mer än under de 8 ören per styck som jag köpte de för. Men det är inget seriöst eller speciellt påläst aktieköp utan jag köpte mest aktier för några tusen för att det var skojigt och hittills har det ju gått rätt så bra.
Citera
2009-06-23, 09:27
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Jag köpte den där att det var ett totalt flippat bolag som bara inte kunde sjunka lägre. Jag menar ryska gangsters som kontrollerade fälten, en vice styrelseordförande som försöker sätta bolaget i konkurs och sprider rykten stup i kvarten om hur dåligt det går för företaget osv. Uppenbarligen ligger inget överhängande konkurshot över bolaget så jag resonerade så att aktien lär knappast falla mer än under de 8 ören per styck som jag köpte de för. Men det är inget seriöst eller speciellt påläst aktieköp utan jag köpte mest aktier för några tusen för att det var skojigt och hittills har det ju gått rätt så bra.

Okey! Du gick in bra bra 8 öre i alla fall!
Jag kom inte lite senare på 12 men hoppas på att den stiger till dubbla iaf!
Jag vet inte varför jag köpte den, blev väldigt påverkad av flashback haha! något som man inte borde bli när man köper aktier!
Citera
2009-06-23, 15:40
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av share
Jag förstår inte den här malka oil hysterin som finns här på flashback!
Jag läser och läser om företaget men jag hittar ingen riktigt bra anledning till varför denna är sån "lotto akite" eller varför man borde skaffa den överhuvud taget?

Någon som vill ge sin motevering till varför ni köpte den?

Jag tycker att det är sjukt intressant att se hur tydlig börspsykologin är i "frimärksaktierna". T ex gjorde ju hypen kring konkursavslaget att aktien rusade till nästan det dubbla - jag förväntar mig samma rekyl om pipelinen blir fixad, vilket i så fall inte bör ligga allt för långt fram i tiden. Vidare hoppas jag att utvärderingen av Malkas reserver kommer vara positiv, då tror jag att vi kan få se ett riktigt skutt mot skyn. När denna är klar finns dessutom en möjlighet att Malka blir uppköpt, de har trots allt anlitat Renaissance Capital som finansiell rådgivare och ett uppköp kan mycket väl vara vad de strävar efter...

Men visst, en lottsedel är det då allt mycket väl kan gå åt helvete. Det är dock en del av charmen.

Edit: O andra sidan, om du nu har läst och läst så tycker jag att det är konstigt att du inte stött på denna information tidigare. Vad är det du inte förstår?
__________________
Senast redigerad av twisted-mind 2009-06-23 kl. 15:44.
Citera
2009-06-24, 15:17
  #24
Medlem
.

EpiCept Corpora 8,4%
Lundin Mining C 24,6%
Malka Oil AB 27,4%
MedicPen 1,9%
MedicPen Tr 0,0%
BlackPearl Reso 12,7%
Tripep AB 20,0%

allt är på långsikt, om inte några av dem blir uppköpta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in