2011-05-21, 19:50
Moderator
Semesters avatar
Har haft företagsobligationer hela året som jag sålde i torsdags och är nu 75% likvid. Kör på räntekonto någon månad och ser vad som händer. Obligationsmarknaden känns nästan mer osäker än aktiemarknaden (även om fallhöjden givetvis är påtagligt lägre).
Citera
2011-05-23, 20:24
Medlem
joumas avatar
Såhär ser det ut för tillfället, en väldigt långsiktig portfölj. I stort sett fullinvesterad.

Enquest - 8,5%
Fortum - 8,8%
HM - 11,8%
McDonalds - 9,7%
NCC B - 10%
Orc Software - 5,1%
Ratos - 11,6%
Sagax - 10,7%
Swedbank - 10,8%
Tele2 - 5,8%

Fond:
BlackRock World Mining - 7%
Citera
2011-05-24, 08:33
Medlem
Montagus avatar
Orasolv 40% - Tandläkarkliniker. Företaget expanderar genom att köpa upp redan existerande tandläkarkliniker till ett lågt PE-tal och förbättrar dem. Bra ledning. Låg värdering. Stark tillväxt (dock grundad på nyemissioner, men tillväxten är så stark att nyemissionerna kan motiveras). Stora insiderinnehav och även insiderköp till kurser högre än dagens.

Nordic Service Partners 10% - Burger King Sverige. Värderingen är enligt mig för låg idag och inom ett halvår, efter sommarrapporterna (som historiskt sett brukar se bra ut för snabbmat) bör kursen stiga från dagens värde. Stora insiderinnehav. På längre sikt ser jag även en uppsida på runt 200% då skulderna har arbetats ner. Eventuell sänkning av restaurang-momsen (som i min mening behövs) är också intressant.

HM 30% - HM

Likvid 20%
Citera
2011-05-24, 08:50
Medlem
Bolag – Genomsnittlig köpkurs – Kommentar

•Avega Group – 27,84 – IT konsult som verkar växa bra.
•Minilong Omx U – 150,14 – Superkonjunktur 2.0 framför oss?
•Minishort Olja U – 0,743 – Åker ut i dag.
•Diadrom Holding – 11,03 – Sysslar med teknik. Växer bra med lönsamhet, aldrig fel.
•Micro Systemation – 19,30 – Pysslar fram information ur teknik. Litar fullständigt på BB Trader.
Citera
2011-05-24, 11:12
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generationett
Bolag – Genomsnittlig köpkurs – Kommentar

•Avega Group – 27,84 – IT konsult som verkar växa bra.
•Minilong Omx U – 150,14 – Superkonjunktur 2.0 framför oss?
•Minishort Olja U – 0,743 – Åker ut i dag.
•Diadrom Holding – 11,03 – Sysslar med teknik. Växer bra med lönsamhet, aldrig fel.
•Micro Systemation – 19,30 – Pysslar fram information ur teknik. Litar fullständigt på BB Trader.
Det här med "invest in what you know" är inte riktigt din grej va?
Citera
2011-05-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Det här med "invest in what you know" är inte riktigt din grej va?

Det där får jag väl ta lite som en förolämpning. Notera uttrycket kommentar, med andra ord inte analys. Vill du ha min analys av värdepappret så får du fråga mig. Sånt orkar jag inte skriva här.

Oljepositionen stängdes i dag 100 % upp och samtliga andra innehav ligger på plus just nu. Så jo, "invest in what you know" är lite min grej.
Citera
2011-05-24, 11:49
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generationett
Det där får jag väl ta lite som en förolämpning. Notera uttrycket kommentar, med andra ord inte analys. Vill du ha min analys av värdepappret så får du fråga mig. Sånt orkar jag inte skriva här.

Okej, du kan mycket väl ha benkoll på företagens verksamhet. Men orden "pysslar med teknik" och "plockar fram information ur teknik" gav schyssta flashbacks till aktieforumen under it-bubblan.
http://www.youtube.com/watch?v=COxfPDjl1dc&feature=player_embedded#at=530
Citera
2011-05-24, 12:18
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Har haft företagsobligationer hela året som jag sålde i torsdags och är nu 75% likvid. Kör på räntekonto någon månad och ser vad som händer. Obligationsmarknaden känns nästan mer osäker än aktiemarknaden (även om fallhöjden givetvis är påtagligt lägre).
Fast du ser den alltså som överköpt? För att så många som inte har köpt aktier är parkerade där och för att en massa billiga pengar är det med? Förklara gärna för någon oinvigd.
Citera
2011-05-24, 12:29
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Jag har svårt att se hur mycket av en potentiell uppgång som är pga räntor (eller är de sämre där än korttidsräntan nu?) och hur mycket som är intressedrivet så att säga. På vanliga obligationer då. Realränteobligationerna svänger ju runt massor, det hade jag velat veta om det beror på intresse eller uppfattningar om inflationen eller inflationen för den månaden eller vad det beror på? Osv.
Citera
2011-05-24, 13:58
Medlem
Citat:

Okej, du kan mycket väl ha benkoll på företagens verksamhet. Men orden "pysslar med teknik" och "plockar fram information ur teknik" gav schyssta flashbacks till aktieforumen under it-bubblan.
http://www.youtube.com/watch?v=COxfPDjl1dc&feature=player_embedded#at=530

Haha. Sant. Det är klippt och skuret från bloggen min och den har lite den där tonen. Men det bakomliggande arbetet finns där.
Citera
2011-05-26, 22:00
Medlem
Lite OT kanske men, hur får man reda på när fonderna värderas varje dag?
East Capitals Rysslandsfond har t.ex. värderingstidpunkt vid 16.00, hur är det med t.ex. Lannebo Småbolag osv?

Är det vid 17.30 som gäller eller tidigare?
Citera
2011-05-26, 22:10
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paahlavi
Lite OT kanske men, hur får man reda på när fonderna värderas varje dag?
East Capitals Rysslandsfond har t.ex. värderingstidpunkt vid 16.00, hur är det med t.ex. Lannebo Småbolag osv?

Är det vid 17.30 som gäller eller tidigare?
19.30 är tidigaste (och vanligaste).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in