2010-12-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cakelife
Har stuvat om och sålt av en hel del senaste månaderna så postar uppdatering på min portfölj:

Fortum
Coca Cola
Axfood
Sampo
Handelsbanken
Conocophillips
Kraft Foods
Sweco
Chevron
SCA
G4S
Wal-Mart
Avanza Bank
Nordea Bank
Hufvudstaden
Procter&Gamble

25% likvid
Både Sampo och Nordea? Eller är Sampos försäkringsdel intressant?
Citera
2010-12-06, 16:08
Medlem
Hej!

Tacksam för feedback på följande portfölj:

Addtech B 7%
Atlas Copco B 9%
EnQuest plc 9%
Hennes & Mauritz B 14%
Intrum Justitia 5%
Medivir B 9%
Net Entertainment B 3%
Nokia SEK 7%
SCA B 6%
SKF B 9%
SSAB B 9%
Volvo B 12%

Förslag på ev kompletteringar/försäljning tas tacksamt emot.

Postade ett liknade, lite fylligare, inlägg tidigare i dag i en annan del forumet, men det hamnade nog lite fel.

Hej svejs!
Citera
2010-12-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkopp
Både Sampo och Nordea? Eller är Sampos försäkringsdel intressant?

Ja precis, köpte sampo för försäkringsdelen och också för han Björn Wahlroos verkar duktig på affärer överlag, hoppas man har rätt =) Sen vill jag gärna ha mycket nordea då det verkar gå bra för den banken, har bara en liten probe-post änsålänge i nordea men ser den ändå som ett framtida huvudinnehav.
Citera
2010-12-07, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullbak
Hej!

Tacksam för feedback på följande portfölj:

Addtech B 7%
Atlas Copco B 9%
EnQuest plc 9%
Hennes & Mauritz B 14%
Intrum Justitia 5%
Medivir B 9%
Net Entertainment B 3%
Nokia SEK 7%
SCA B 6%
SKF B 9%
SSAB B 9%
Volvo B 12%

Förslag på ev kompletteringar/försäljning tas tacksamt emot.

Postade ett liknade, lite fylligare, inlägg tidigare i dag i en annan del forumet, men det hamnade nog lite fel.

Hej svejs!

Addtech verkar vara ett intressant företag att ha som långsiktig investering. HM och Intrum; stabila kassakor, lågrisk vilket är bra. Jag har också haft intrum men sålde den mest för jag tyckte det var omoraliskt tjäna pengar på andras elände, men verkar vara bra företag.
Nokia känns som mer av ett orosmoment då den branschen ser väldigt osäker ut. Man vet inte riktigt var mobilmarkanden är påväg eller hur vi kommer använda mobilen i framtiden och vilka aktörer som kommer vara ledande. Just nu är det ju apple.
SKF, SCA tror jag är bra industriföretag att ha långsiktigt då dom står lågt ned i den industriella näringskedjan och har en större marknad än tex volvo. På samma sätt så känns atlas copco volvo och ssab som lite mer osäkra då det är populära aktier och känns som att dom haussas upp väldigt mycket i konjunkturvändningar vilket bör göra dom till säljkanditater vid rätt tillfälle. Pågår även massa maktintressen i volvo och ssab. Såna saker bör nog driva upp kursen mer än vad som är motiverat för företaget och man bör kunna hitta bra säljlägen där.

net entertainment, medivir, enquest vet jag inget om men antar det är lite av högrisk kryddaktier.
Citera
2010-12-07, 05:59
Bannlyst
Tja blir mitt första inlägg på ekonomidelen.
Hoppas på ett rally i december :P .Har lågsäsong på mitt jobb och nu bara studier att ägna mig åt vilket gjort att jag haft lite tid åt att sätta ihop min första aktieportfölj. Så här ser denna ut.

AKTIEPORTFÖLJ
Beowulf mining 18,3%
Swedish Orphan Biovitrum 5,0%
Lundin Mining 27,2%
Lundin Petroleum 28,0%
Kappahl 21,5%

Är medveten om att jag är sent in i råvarurallyt och att spekulationsbolag inte är det första man ska börja med. Har sen början på 2009 haft betydligt större innehav i fonder så känner att jag kan kvitta eventuella nybörjarmisstag. Har ni synpunkter tar jag gärna emot dom. Hade mer än gärna velat signa up Avotec Mining men kan inte köpa den aktien via min bank.

Kappahl vurmar många för och ses som en stark aktie under december.
Citera
2010-12-07, 09:56
Medlem
Hur räknar ni ut exakt hur många % ni har i var aktie? Finns det någon mall man kan använda sig av? Tycker det borde stå hos Avanza i depån men hittar det ingenstans och att räkna ut i huvudet klarar jag inte av med alla ojämna belopp jag har.

Tycker det har ganska stor betydelse att skriva ut det i en sån här tråd... skriver man bara vilka aktier man har säger det ju inte så mycket om ens spartaktik eller hur man tänker. Roligare om man ser hur mycket av ert sparande som går till vad.
Citera
2010-12-07, 11:49
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felix2
Hur räknar ni ut exakt hur många % ni har i var aktie? Finns det någon mall man kan använda sig av? Tycker det borde stå hos Avanza i depån men hittar det ingenstans och att räkna ut i huvudet klarar jag inte av med alla ojämna belopp jag har.

Tycker det har ganska stor betydelse att skriva ut det i en sån här tråd... skriver man bara vilka aktier man har säger det ju inte så mycket om ens spartaktik eller hur man tänker. Roligare om man ser hur mycket av ert sparande som går till vad.
Vad menar du? Du dividerar ju bara värdet av ett av aktieslagen med värdet på portföljen. Dessutom finns siffrorna på Avanza om du skapar en portföljrapport.
Citera
2010-12-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cakelife
Addtech verkar vara ett intressant företag att ha som långsiktig investering. HM och Intrum; stabila kassakor, lågrisk vilket är bra. Jag har också haft intrum men sålde den mest för jag tyckte det var omoraliskt tjäna pengar på andras elände, men verkar vara bra företag.
Nokia känns som mer av ett orosmoment då den branschen ser väldigt osäker ut. Man vet inte riktigt var mobilmarkanden är påväg eller hur vi kommer använda mobilen i framtiden och vilka aktörer som kommer vara ledande. Just nu är det ju apple.
SKF, SCA tror jag är bra industriföretag att ha långsiktigt då dom står lågt ned i den industriella näringskedjan och har en större marknad än tex volvo. På samma sätt så känns atlas copco volvo och ssab som lite mer osäkra då det är populära aktier och känns som att dom haussas upp väldigt mycket i konjunkturvändningar vilket bör göra dom till säljkanditater vid rätt tillfälle. Pågår även massa maktintressen i volvo och ssab. Såna saker bör nog driva upp kursen mer än vad som är motiverat för företaget och man bör kunna hitta bra säljlägen där.

net entertainment, medivir, enquest vet jag inget om men antar det är lite av högrisk kryddaktier.
Tack för ditt svar Cakelife. Det var många insiktsfulla tankar som jag värdesätter.

Du har rätt i att Medivir, Enquest och Net Entertainment är lite av kryddor i jämförelse med övriga som jag köpte med avsikten att behålla på lång sikt.

Jag ökade faktiskt i Addtech under gårdagen men jag har ytterligare en hel del kapital på sidan (ca 75 %) som jag tror skulle göra bättre nytta investerade än i nuvarande räntefond.

Jag börjar dock bli lite villrådig när det gäller övriga innehav och hur jag ska sprida investeringarna mellan bolagen och över tiden. Till detta har jag dessutom börjat snegla lite på Betsson, ABB och guldbolag som tex Orvana.

Det känns dock som att portföljen börjar bli lite väl spretig och allt svårare att överblicka och följa bolagen. I övrigt har jag en lite mindre del placerade i fonder med betoning på rysslands och råvaror samt även en skvätt Kina och Indien.

Hur skulle ni gjort med en liknande portfölj? Någon som ser några bra säljkandidater eller kompletteringar?

Åsikter av villrådig investerare tas tacksamt emot!
Citera
2010-12-07, 12:56
Medlem
Dubletts avatar
Aktier:
AllTele 20 %
Concordia Maritime B 5 %
Meda A 5 %

Fonder:
SKAGEN Global SEK 20 %
SKAGEN Kon-Tiki SEK 50 %

Jag köpte Meda som en förhoppningsaktie, men den har sjunkit som en sten, har kvar den nu för att jag tror det kommer en uppgång för eller senare.

Alltele har stor tillväxt, men även detta är lite av ett förhoppningsbolag. Möjlig uppköpskandidat.

Concordia Maritime, stabil aktie.
Citera
2010-12-08, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Vad menar du? Du dividerar ju bara värdet av ett av aktieslagen med värdet på portföljen. Dessutom finns siffrorna på Avanza om du skapar en portföljrapport.

Precis vad jag letade, tack!
Citera
2010-12-08, 05:01
Medlem
H&M 21%
SCA 19%
Axfood 14%
Investor 13%
Sandvik 13%
PEAB 10%
Clas Ohlson 9%

Sparhorisont: Tills jag är ekonomiskt oberoende eller kan leva på utdelningarna.

Kommer antagligen röra om lite i portföljen eftersom och kanske lägga till något. Saknar fortfarande många kategorier, energi och lite utländska papper måste jag ta in men har ju även en del bra bolag genom Investor. Den första som ryker då är Clas Ohlson om man inte börjar gå med vinst i England, då har man en enorm marknad men det väntar att se.

Sen är jag ungefär 0,02% likvid. Dvs, allt kapital jag äger ligger i aktier förutom lite mjölkpengar i jeansen haha.
Citera
2010-12-08, 11:55
Avslutad
Biotec pharmacon 10% +10%
Blackpearl R.. 48% +40%
Kinnevik 12% +12%
Enquest 20% +0% (köpte den precis)

Avanza Zero 10% +12%

Har köpt aktier sen juli-aug så jag är ganska grön på detta, men läser en hel del och lär mig mer och mer. Är medveten om att jag har ganska så hög risk i mitt innehav, det beror mest på att jag är ivrig att köpa på mig alla framtida "raketer".
Är väl minst nöjd med mitt innehav i biotec, då den inte rört sig nämnvärt efter den gjorde det stora skuttet. Pärlan är jag nöjd över, köper på mig mer och mer hela tiden.

På sikt ska jag även bygga på med lite fler stabila företag, blir förmodligen något mer investmentbolag.

Synpunkter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in