Citat:
Ursprungligen postat av Cakelife
Addtech verkar vara ett intressant företag att ha som långsiktig investering. HM och Intrum; stabila kassakor, lågrisk vilket är bra. Jag har också haft intrum men sålde den mest för jag tyckte det var omoraliskt tjäna pengar på andras elände, men verkar vara bra företag.
Nokia känns som mer av ett orosmoment då den branschen ser väldigt osäker ut. Man vet inte riktigt var mobilmarkanden är påväg eller hur vi kommer använda mobilen i framtiden och vilka aktörer som kommer vara ledande. Just nu är det ju apple.
SKF, SCA tror jag är bra industriföretag att ha långsiktigt då dom står lågt ned i den industriella näringskedjan och har en större marknad än tex volvo. På samma sätt så känns atlas copco volvo och ssab som lite mer osäkra då det är populära aktier och känns som att dom haussas upp väldigt mycket i konjunkturvändningar vilket bör göra dom till säljkanditater vid rätt tillfälle. Pågår även massa maktintressen i volvo och ssab. Såna saker bör nog driva upp kursen mer än vad som är motiverat för företaget och man bör kunna hitta bra säljlägen där.
net entertainment, medivir, enquest vet jag inget om men antar det är lite av högrisk kryddaktier.
Tack för ditt svar Cakelife. Det var många insiktsfulla tankar som jag värdesätter.
Du har rätt i att Medivir, Enquest och Net Entertainment är lite av kryddor i jämförelse med övriga som jag köpte med avsikten att behålla på lång sikt.
Jag ökade faktiskt i Addtech under gårdagen men jag har ytterligare en hel del kapital på sidan (ca 75 %) som jag tror skulle göra bättre nytta investerade än i nuvarande räntefond.
Jag börjar dock bli lite villrådig när det gäller övriga innehav och hur jag ska sprida investeringarna mellan bolagen och över tiden. Till detta har jag dessutom börjat snegla lite på Betsson, ABB och guldbolag som tex Orvana.
Det känns dock som att portföljen börjar bli lite väl spretig och allt svårare att överblicka och följa bolagen. I övrigt har jag en lite mindre del placerade i fonder med betoning på rysslands och råvaror samt även en skvätt Kina och Indien.
Hur skulle ni gjort med en liknande portfölj? Någon som ser några bra säljkandidater eller kompletteringar?
Åsikter av villrådig investerare tas tacksamt emot!