2009-06-15, 11:53
Medlem
T-bens avatar
Förr i tiden så brukade denna serie ibland gästspela i Fantomen. Berättelsen om den unge Johan hade en ganska mogen stil och vad som gjorde den ännu mer allvarlig var ramberättelsen som visade hur den åldrande Johan satt i arrest och inväntade sin avrättning samtidigt som han skrev sina memoarer om sin ungdoms äventyr i Afrika. Jag kommer ihåg hur fascinerad jag var av denna serie som barn men tror aldrig att jag fick något direkt avslut på historien. Är det nån som vet svar på hur det gick för honom i slutändan? Blev han hängd eller rentav benådad? Min farhåga är att den bara rann ut i sanden vilket vore ett ovärdigt öde för en väldigt bra serie.
Citera
2009-06-15, 13:49
Medlem
Ja jävlar vad jag läste den! Perfekt när man var 11-12 bast. Jag har för mig att han blev benådad precis innan avrättningen men jag kan ha fel... tror inte att han blev avrättad för det vore lite väl tufft med tanke på att målgruppen trots allt var barn och ungdom.
Citera
2009-06-15, 17:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jag har för mig att ett av albumen - rimligen det fjärde och sista, Johan Vilde och handelskriget - avslutas med att fången tvingas avsluta sin berättelse därför att vakterna kommer in i cellen för att hämta honom till avrättningen. Har ej läst någon av prosaberättelserna så det kan ju ha reviderats där, men det gav ju ändå ett slags avrundning på serien samtidigt som det fanns teoretisk möjlighet att ändå fortsätta serien (genom att inleda nästa album med en benådning eller ett uppskov).
Citera
2009-06-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jag har för mig att ett av albumen - rimligen det fjärde och sista, Johan Vilde och handelskriget - avslutas med att fången tvingas avsluta sin berättelse därför att vakterna kommer in i cellen för att hämta honom till avrättningen. Har ej läst någon av prosaberättelserna så det kan ju ha reviderats där, men det gav ju ändå ett slags avrundning på serien samtidigt som det fanns teoretisk möjlighet att ändå fortsätta serien (genom att inleda nästa album med en benådning eller ett uppskov).

Stämmer bra det. Två vakter kommer och hämtar den ädle vilden. Johan ser överraskad ut och ombeds lägga ned pennan innan det är dags för avgång.
Citera
2009-06-18, 11:15
Medlem
T-bens avatar
Det är ju helt förjävligt. Jag hoppas ni andra gör som jag och spiller en skvätt nubbe imorgon till minne av en man som förtjänade ett långt bättre öde. Till Johan!
Citera
2009-06-18, 12:19
Medlem
Tjohildas avatar
Gick den inte i Kamratposten ett tag också? Jag vet att jag läste den en längre tid nämligen, och KP var det enda mina PK föräldrar ville låta mig prenumerera på...
Citera
2009-06-18, 13:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Det är ju helt förjävligt. Jag hoppas ni andra gör som jag och spiller en skvätt nubbe imorgon till minne av en man som förtjänade ett långt bättre öde. Till Johan!

Fast vi fick ju bara del av hans öden till 14-15-årsåldern ungefär; han kanske levde ett fullkomligt ärelöst liv därefter och fram till avrättningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Gick den inte i Kamratposten ett tag också? Jag vet att jag läste den en längre tid nämligen, och KP var det enda mina PK föräldrar ville låta mig prenumerera på...

Kan det inte ha varit i tidningen Vi, den höll nog föräldrar vars barn hölls med Kamratposten?
Citera
2009-06-18, 14:04
Medlem
Herr Lindholms avatar
Om jag inte missminner mig så parodierades den lite godmodigt i Schröders serie Tändstickskillen och Gummitjejen.
Citera
2009-06-18, 22:47
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Fast vi fick ju bara del av hans öden till 14-15-årsåldern ungefär; han kanske levde ett fullkomligt ärelöst liv därefter och fram till avrättningen.

Kan det inte ha varit i tidningen Vi, den höll nog föräldrar vars barn hölls med Kamratposten?
Huvet på spiken! Vi till päronen, KP till barnen. PK-familj.
Citera
2009-06-19, 00:18
Bannlyst
Johan Vilde är för mig en klassiker.
Jag läste också de serieböckerna i yngre dagar.
Han och Buddy Longway kommer förevigt att leva kvar i mitt minne.
Citera
2009-06-23, 21:38
Medlem
Mx_1337s avatar
Ja, Johan Vilde ja, riktigt bra!
Citera
2009-06-25, 20:24
Medlem
Jag har ett minne från lågstadiet då fröken läste boken för oss och när Johan sjönk ned i kvicksand blev jag så nervös att jag började gråta.

Har läst både böckerna och albumen på biblan förr om åren.

Frågan är vad som händer mellan boken där han rymmer från ett fort och nästan skjuter sin potentiella baneman och när han hamnar i cellen och varför han vill tillbaka till de vita
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in