Citat:
Ursprungligen postat av Conchis
Är det någon som kan argumentera för att/hur PTC är grunden för mänskligt språk och tänkande? På ett konkret, närmast populärvetenskapligt sätt, helst! Jag kan inte tänka mig att det är så och forskar på kognitiva perspektiv där meningsproduktion, oavsett sant eller falskt, kommer först! Humanist i grund och botten har jag mycket svårt att ta till mig logik/språket, tänkandet, som logik...

Om jag förstår dig rätt (vilket jag inte är säker att jag gör) vill du att någon ska argumentera för att människan har en medfödd språkstruktur som innebär att språk måste innehålla både subjekt och predikat (eftersom en sann/falsk sats måste innehålla detta) i någon Chomskiansk anda.
Chomskys teori om medfödda språkstrukturer är dock inte så heta längre. Det finns en intressantare teori som bygger vidare på Dawkins teori om memer som kulturbärare. Teorin menar att språket ska ses som ett slags virus som har extra lätt att infektera barnhjärnor. Sedan sker helt enkelt ett naturligt urval. De språken som inte fungerar så bra överges och de som fungerar bättre fortskrider. På så sätt utvecklas intelligenta språk utan att det krävs grammatiska regler i hjärnan.
Vad gäller PTC så kan man ju tänka sig att ett språk inte fungerar bra utan vare sig subjekt eller predikat varför dessa alltid är inkluderade i ett språk.