Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-14, 21:21
Medlem
Andrechawlas avatar
Har nyligen köpt en dator (byggt den själv) men när jag sätter in xp skivan så säger den: "No harddrive is found" eller liknande.
Den är inkopplad med en SATA sladd och jag har läst i många trådar att man måste antingen ha XP service pack två eller senare, för att SATA drivrutinerna ska vara integrerade, eller att man ska ladda ner SATA drivrutinerna och hålla ner F6 vid XP starten.
Men folk på FB säger också att man inte behöver ta till dessa metoder om man kan välja att "Configure SATA as "IDE" " vilket jag kan, alltså ska datorn hitta min hårddisk, vilket den inte gör.
Några idéer, eller har jag fått allt om bakfoten?
Citera
2009-06-14, 21:44
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrechawla
Har nyligen köpt en dator (byggt den själv) men när jag sätter in xp skivan så säger den: "No harddrive is found" eller liknande.
Den är inkopplad med en SATA sladd och jag har läst i många trådar att man måste antingen ha XP service pack två eller senare, för att SATA drivrutinerna ska vara integrerade, eller att man ska ladda ner SATA drivrutinerna och hålla ner F6 vid XP starten.
Men folk på FB säger också att man inte behöver ta till dessa metoder om man kan välja att "Configure SATA as "IDE" " vilket jag kan, alltså ska datorn hitta min hårddisk, vilket den inte gör.
Några idéer, eller har jag fått allt om bakfoten?

Om du hittar drivrutinerna för din hårddisk så använd F6-metoden. Någon någonstans påstod att en liten men ändå viss prestandaförlust uppstår vid emulering av SATA som IDE.
Om du vill köra SATA-metoden:
Kontrollera att SATA är aktiverat på moderkortet.
Kontrollera att du inte du inte tryckt in SATA-sladden i en kontakt som är till för RAID eller konfigurerad för RAID. Sådana moderkort finns....
I övrigt har jag inga förslag...
Citera
2009-06-14, 22:22
Medlem
Andrechawlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Om du hittar drivrutinerna för din hårddisk så använd F6-metoden. Någon någonstans påstod att en liten men ändå viss prestandaförlust uppstår vid emulering av SATA som IDE.
Om du vill köra SATA-metoden:
Kontrollera att SATA är aktiverat på moderkortet.
Kontrollera att du inte du inte tryckt in SATA-sladden i en kontakt som är till för RAID eller konfigurerad för RAID. Sådana moderkort finns....
I övrigt har jag inga förslag...

Sata bör vara aktiverat för DVDn är också SATA och DVDn fungerar.
Men även fast det står att datorn inte hittar hårddisken när jag startar datorn så finns den i BIOS, men när jag försöker installera XP så får jag felmeddelande om att det inte finns någon plats att installera på.
Anledningen till att jag inte kör F6-metoden är för att jag inte har någon diskettenhet, har sett att man kan integrera drivrutiner i xp skivan men läste att det inte skall behövas om man har service pack två, vilket jag har.

Hårddisk: http://www.webhallen.com/prod.php?id=72413
Moderkort: http://www.webhallen.com/prod.php?id=91469

Kan det vara så att dom helt enkelt inte är kompatibla med varandra !?
Verkar konstigt isåfall men eftersom jag inte är expert och skiten inte fungerar är det nog en befogad fråga
Citera
2009-06-15, 15:11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
alltså ska datorn hitta min hårddisk, vilket den inte gör.
Kolla i BIOS så att hårddisken identifieras korrekt, dvs. anger modellnr och storlek korrekt! SPARA Biosinställningen..
Citera
2009-06-15, 18:31
Medlem
Andrechawlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Kolla i BIOS så att hårddisken identifieras korrekt, dvs. anger modellnr och storlek korrekt! SPARA Biosinställningen..

BIOS känner igen hårddisken och det är rätt modellnr och storlek. Men när jag startar datorn, innan XP installationen startat, så står det att datorn inte hittar hårddisken men den finns som sagt i bios och XP crashar fortfarande mitt i installationen.
Felmeddelandet från XP installationen:

Ett fel upstod och windows har stängts av för att förebygga problem.
Kontrollera att datorn har tillräckligt med diskutrymme.
blablabla.
Teknisk information:
*** STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0x808080A2, 0xD78DA300, 0xF78D9FFC)

Börjar seriöst lacka på detta. Vill få datorn att fungera ...
Citera
2009-06-15, 18:35
Medlem
dobbelinas avatar
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16237122&postcount=6
Citera
2009-06-15, 20:56
Medlem
Andrechawlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16237122&postcount=6

Har redan testat det driverpaketet. Tyvärr fanns det inte drivers till Asus om jag inte missade det helt. Kan testa att använda just det paketet igen, återkommer imorgon, tack för hjälpen Dobbelina
Citera
2009-06-16, 10:39
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrechawla
BIOS känner igen hårddisken och det är rätt modellnr och storlek. Men när jag startar datorn, innan XP installationen startat, så står det att datorn inte hittar hårddisken men den finns som sagt i bios och XP crashar fortfarande mitt i installationen.
Felmeddelandet från XP installationen:

Ett fel upstod och windows har stängts av för att förebygga problem.
Kontrollera att datorn har tillräckligt med diskutrymme.
blablabla.
Teknisk information:
*** STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0x808080A2, 0xD78DA300, 0xF78D9FFC)

Börjar seriöst lacka på detta. Vill få datorn att fungera ...

Ehh... nu måste jag fråga...
i början av installationen när du har möjlighet att ta bort den gamla partitionen, tog du då bort den eller försöker du installera windows till den partition som redan fanns??
Det verkar så av felmeddelandet att dömma!

Prova mina normala tips till andra i liknande läge! Jag tror nämligen att du kan behöva använda en drivrutin till din SATA-kontroller (en Sata-CD/DVD-läsare/brännare behöver ingen sådan)

Till moderkortet så följde det med en CD-skiva med drivrutiner etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov!
Se samtidigt till att hårddisken identifieras korrekt i BIOS, dvs. anges med rätt märke/modell/Storlek! SPARA dessa inställningar..
Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:
Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se
Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator.
Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan rensningar och problem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in