2009-06-14, 19:37
Medlem
För en vecka sedan gick min far bort efter en hjärnblödning. Det var väldigt plötsligt och jag är otroligt chockad och förstörd. Jag har bett min chef att få vara ledig veckan som gått vilket hon motvilligt gick med på.

Vid telefonkontakt säger hon att "om jag inte klarar av att jobba måste hon anställa någon annan istället för mig", men då jag erbjuder mig att komma in och jobba trots att jag är väldigt ofokuserad säger hon att "nej, det behöver du inte, vi tänker inte pressa dig. Ta din tid". Situationen är alltså väldigt motsägelsefull, hon ber mig ta den tid jag behöver (vilket jag känner är mer än den veckan jag varit ledig nu) men säger att om jag inte jobbar och dessutom gör det utan att påverkas av det som har hänt så måste hon anställa någon annan. Hur ser mina rättigheter ut? Har jag några? Jag har ingen tillsvidareanställning, innebär det att hon i princip kan sparka mig helt utan grunder? Är jag så illa tvungen att jobba trots att jag känner att det nästan inte är fysiskt möjligt för mig att göra det?

Jag har ingen ekonomisk ersättning från jobbet, har alltså varit ledig en vecka utan betalning och skulle om hon godkänner ytterligare ledighet inte ha betalt då heller. Känner att jag behöver vara förberedd när jag ska in på möte imorgon..
Citera
2009-06-14, 20:08
Bannlyst
tråkigt att höra...

alla avtal jag har läst så får man ta ledigt vid dödsfall inom familjen, hur länge det är vet jag ej. Men kolla upp om du har något avtal, kan stå där..
Citera
2009-06-14, 20:19
Medlem
I princip ska man vid nära dödsfall kunna vara ledig med lön några dagar upp till en vecka eller så, inte minst för att kunna ta itu med de rent praktiska sakerna. Jag har själv varit ledig flera gånger med lön i sådana situationer (anställd i vården), och det är inget konstigt med det. Jag vet emellertid inte hur just din situation ser ut, eftersom du tycks sakna fast anställning etc.
Om man behöver vara ledig längre än 1-2 veckor tycker jag det börjar gränsa till akut krisreaktion och möjligen depression, och då ska det bedömas av läkare som får ta ställning till om du behöver vara sjukskriven (vilket ju inte alltid är det bästa). Du pratar egentligen om dessa två olika situationer. Sedan är det ju så också, att många arbetsgivare/chefer inte har en susning om hur regelverket ser ut i arbetslivet utan bara gör som de tycker verkar vara rätt, vilket ofta inte alls är det! T ex har det blivit väldigt vanligt att kräva läkarintyg i alla möjliga situationer, vilket inte alls är grundat i någon princip som gäller mellan arbetsmarknadens partner.
Det bästa du kan göra är att färsöka ta reda på vad ditt avtal säger om rätt till ledighet vid nära dödsfall. Du skulle kanske ha varit avlönad den här veckan! Om du sedan har mer problem än så med din sorgereaktion och har svårt att komma tillbaka i arbete, tycker jag du ska prata med din husläkare i första hand.
Hoppas du är hjälpt av det här.
Citera
2009-06-14, 20:26
Medlem
Min mamma har berättat att när mormor dog så ringde hon dagen efter till chefen och sa att hon skulle bara fixa med begravningen och sen kom hon. Chefen svarade att det gjorde hon då rakt inte utan hon skulle ta 1-2 v ledigt. Mamma jobbade inom vården då och chefen var läkare.

Min sekreterarkollegas man dog i höstas och hon var hemma i 2 v och kunde fått fler veckor om hon behövde
Citera
2009-06-14, 20:32
Medlem
Dr Zlatans avatar
Som jag förstår det kan man bara hoppas på sin chefs empati, vad jag vet finns det inga avtal där detta finns med. Dessutom är sorg ingen sjukdom (enligt F-kassan) så där kammar man också 0. Däremot vet jag att man som landstingsanställd har rätt att få ledigt för att närvara vid familjemedlems begravning.
Citera
2009-06-14, 21:52
Medlem
whoozes avatar
Du har rätt att vara ledig för att närvara vid nära anhörigs begravning, med full lön (iaf om man har "fast anställning") oavsett var du jobbar.

Hur länge du har rätt att vara ledig när nära anhörig avlidigt är jag dock inte säker på. Hör med facket?
Citera
2009-06-15, 02:38
Medlem
beklagar
som sagt hör med facket, de är experter på området, spelar ingen roll om du är medlem eller inte.
Har du provanställning? På provanställning kan man åka för vadsomhelst eftersom ingen anledning behöver anges.
Spontant känns det som att det bör att gå och lösa med din arbetsgivare, är arbetet hyffsat okvalificerat bör ersättare gå att lösa via bemanningsföretag.
Att avskeda någon för att de inte kan arbeta i direkt anslutning till anhörigs bortgång är ingen hit för arbetsgivaren gentemot de andra anställda(då vet ju dem att de är lika lite värda).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in