2009-06-14, 00:58
Medlem
Hej!

jag funderar starkt på att köpa en Lägenhet, 21 kvm.

I papprena jag har står det "bostadsrätten är pantsatt. Inga lån att överta"

Vad menas med det?

Jag ska köpa den av en mäklare. men litar ej på dem ormarna, så frågar er istället.
Citera
2009-06-14, 01:47
Medlem
Ja du kan ju få svar av en just som är en mäklare...
Att den är pantsatt betyder endast att säljaren har lån på lägenheten som belastar lägenheten som säkerhet.

Med dina pengar som du betalar för lägenheten så kommer mäklare med hjälp av din bank hjälpa till och se till att samtliga lån som belastar lägenheten blir lösta. Så att du kan flytta in i en ej pantsatt lägenheten (förutom dina ev egna nya lån)

Hoppas du är nöjd med svaret från just en... mäklare.

Men om du inte litar på mig så kan du självfallet vänta på flera svar...
Citera
2009-06-14, 08:58
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NemoX
Ja du kan ju få svar av en just som är en mäklare...
Att den är pantsatt betyder endast att säljaren har lån på lägenheten som belastar lägenheten som säkerhet.

Med dina pengar som du betalar för lägenheten så kommer mäklare med hjälp av din bank hjälpa till och se till att samtliga lån som belastar lägenheten blir lösta. Så att du kan flytta in i en ej pantsatt lägenheten (förutom dina ev egna nya lån)

Hoppas du är nöjd med svaret från just en... mäklare.

Men om du inte litar på mig så kan du självfallet vänta på flera svar...

Fråga (är själv i farten att köpa lägenhet senare i sommar/höst); det framstår alltid som att det är något negativt att lägenheten är just pantsatt och att det är något som kan följa med i köpet. Har jag missförstått eller är det ren desinformation?
Citera
2009-06-14, 09:50
Medlem
Det måste ju vara en dessinformation. Har också hört folk säga det och det gör mig lite förbryllad faktist. Att den är pantsatt betyder ju bara att de har tagit lån till lägenheten och ingenting annat. Lånen kommer ju lösas ut när du övertar bostadsrätten.
Citera
2009-06-14, 09:54
Medlem
pongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Det måste ju vara en dessinformation. Har också hört folk säga det och det gör mig lite förbryllad faktist. Att den är pantsatt betyder ju bara att de har tagit lån till lägenheten och ingenting annat. Lånen kommer ju lösas ut när du övertar bostadsrätten.

Under förutsättning att köpeskillingen täcker panten, annars så får man väl se till att panten blir löst på annat sätt av säljaren.
Citera
2009-06-14, 10:00
Medlem
precis
Citera
2009-06-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pongo
Under förutsättning att köpeskillingen täcker panten, annars så får man väl se till att panten blir löst på annat sätt av säljaren.

Hur får man då veta att hela panten är löst, är mäklaren ansvarig för att kolla det eller är det banken som kollar vid tillträdesdagen?
Citera
2009-06-14, 18:24
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josiefaith
Hur får man då veta att hela panten är löst, är mäklaren ansvarig för att kolla det eller är det banken som kollar vid tillträdesdagen?

Jag vet faktiskt inte vem som gör själva kontrollen, men pantbrev registreras centralt, och det är inga problem att avgöra huruvida de finns eller ej. Saken är den att det alltså kan finnas pantbrev på en fastighet utan att man som fastighetsägare har utnyttjat panten, till exempel på grund av att man har amorterat av lånet som pantbrevet var knutet till.

Det är bra om det finns pantbrev uttagna på en fastighet eftersom det kostar att ta ut dem, har för mig att det i dagsläget är 1,5% på pantbeloppet eller liknande - vilket kan bli en hel del. Eftersom själva pantbrevet är det som utgör bankens säkerhet vid lån till bostad är det något man måste ha.

I vilket fall behöver man inte vara rädd för att det finns "dolda" lån, försåvitt de inte är tagna av HA eller så, förstås
Citera
2009-06-14, 20:41
Medlem
Drexls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Jag vet faktiskt inte vem som gör själva kontrollen, men pantbrev registreras centralt, och det är inga problem att avgöra huruvida de finns eller ej. Saken är den att det alltså kan finnas pantbrev på en fastighet utan att man som fastighetsägare har utnyttjat panten, till exempel på grund av att man har amorterat av lånet som pantbrevet var knutet till.

Det är bra om det finns pantbrev uttagna på en fastighet eftersom det kostar att ta ut dem, har för mig att det i dagsläget är 1,5% på pantbeloppet eller liknande - vilket kan bli en hel del. Eftersom själva pantbrevet är det som utgör bankens säkerhet vid lån till bostad är det något man måste ha.

I vilket fall behöver man inte vara rädd för att det finns "dolda" lån, försåvitt de inte är tagna av HA eller så, förstås

Pantbrev är inte aktuella för bostadsrätter.

Mvh
Citera
2009-06-14, 21:32
Medlem
Dom flesta bostadsrätter är väl pantsatta.

Snarast blir man väl mer impad när man läser i en objektsbeskrivning: "lägenheten är ej pantsatt". Det betyder ju att säljarna inte har några lån på lägenheten.

Det där med panten är ju en ren formsak när affären (som görs upp på köparens bank) innebär att bankmannen ringer upp säljarens bank och medelar att dom nu tar över panten, samtidigt som pengarna förs över till säljarens konto.
Citera
2009-06-18, 21:44
Medlem
Hypancistruss avatar
Ofta får du betala en liten avgift till föreningen för att den hanterar din pantsättning.
Citera
2009-06-18, 22:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drexl
Pantbrev är inte aktuella för bostadsrätter.

Mvh

Det kan dock finnas pantbrev till den fastighet som bostadsrätten finns i, men eftersom pantbreven inte används vid belåning till bostadsrättsfastigheter så har det ingen praktisk betydelse, däremot om man köper en villa som varit bostadsrätt och gör om till 1-.2 familjsbostad.. Då kan pantbreven utnyttjas för lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in