• 1
  • 2
2009-06-21, 00:20
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10mg
Samma här! Var sjukt missnöjd när jag hade 5or utskrivna, fick byta mot 10or efter ett tag, och de har alltid fungerat bättre, konstigt nog.

Då finns det ju 2 möjliga orsaker;

1. Actavis, som tillverkar Stesolid under strikt kontroll av läkemedelsverket, har mindre än fem milligram diazepam i en 5 mg tablett, eller mer än tio mg diazepam i en 10mg tablett.

eller

2. Inbillning, placeboeffekten är större än man kan tro...

Vilket är mest sannolikt ?
Senast redigerad av Psykoton 2009-06-21 kl. 00:22.
Citera
2009-06-23, 09:33
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Då finns det ju 2 möjliga orsaker;

1. Actavis, som tillverkar Stesolid under strikt kontroll av läkemedelsverket, har mindre än fem milligram diazepam i en 5 mg tablett, eller mer än tio mg diazepam i en 10mg tablett.

eller

2. Inbillning, placeboeffekten är större än man kan tro...

Vilket är mest sannolikt ?

Jag har märkt av detta fenomen, blev till och med informerad om det alldeles innan och sa; ähh placebo.
Jag trodde att det enbart var hög benzotolerans som gjorde att jag kunde smälla i mej 12 st 5mg utan att känna ett smack för att sedan bli riktigt "informerad" på 3x10mg.
Placebo eller inte så fungerar de med högre mg på lägre doser bättre än vice versa. Jag personligen äter aldrig mer 5mg ( eller betalar för iaf ).
Citera
2009-06-23, 09:50
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Det är jävligt mysko, men jag håller med er. När det kommer till olika sorter så märker jag stor skillnad. När det kommer till mgstyrkan så tänkte jag som Robbadobb, att det var placebo, men jag kan trycka hur många ikto0,5r som helst utan nämnvärd effekt, medans fyra tvåor är superbra. När det kommer till sobril är det ju helt sjukt, femmorna är ju verkligen lösplugg, iofs så har jag ju en tolerans som inte lämpar sig för den styrkan, men jag skulle kunna äta mig mätt på dom utan effekt.
Citera
2009-06-23, 12:18
Medlem
undervattenfisks avatar
har bara testat "dom största" av alla utom xanor/xanax och av dom både svenska och utländska har jag inte märkt nån skillnad
Citera
2009-06-23, 15:24
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb
Jag har märkt av detta fenomen, blev till och med informerad om det alldeles innan och sa; ähh placebo.
Jag trodde att det enbart var hög benzotolerans som gjorde att jag kunde smälla i mej 12 st 5mg utan att känna ett smack för att sedan bli riktigt "informerad" på 3x10mg.
Placebo eller inte så fungerar de med högre mg på lägre doser bättre än vice versa. Jag personligen äter aldrig mer 5mg ( eller betalar för iaf ).

Spelar ju ingen roll om det är placebo, om det funkar bättre är det ju bara bra !
Citera
2009-06-26, 23:31
Medlem
Ikappenknapps avatar
Jag tycker verkligen det är skillnad på att äta massa piller som har låg dos och och några stycken som har hög dos, fast det är samma mängd. Sen den eviga frågan om valium och stesolid som båda är diazepam. Jag tycker valium roche 10: orna slår på och verkar mycket mycket bättre på mig än stesolid 10mg. Hel mysko men sant
Citera
2009-06-27, 01:43
Medlem
Fordies avatar
Jag märker också skillnad. Speciellt på xanor.
Xanor1or: kan ta hur många som helst, får bara ångest och den blir starkare ju fler jag tar
Xanor2or: En är inte som att ta två 1or, utan av en mår jag tokbra och blir bara bängare och bängare och mår TOKBRA av dom.
Xanordepot1or som jag har på recept: Mår skitbra sålänge jag äter dom hela, tuggar jag dom får jag ångest.
Xanordepot2or som jag haft: Mår bra men blir flöddrad sålänge jag äter dom hela, krossar jag dom blir jag agressiv.

Skumt skumt sa räven.

/Fordie
Citera
2009-06-27, 02:11
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Spelar ju ingen roll om det är placebo, om det funkar bättre är det ju bara bra !

Det är sant men vi lär ändå gå till roten med detta!

Citat:
Ursprungligen postat av Ikappenknapp
Jag tycker verkligen det är skillnad på att äta massa piller som har låg dos och och några stycken som har hög dos, fast det är samma mängd. Sen den eviga frågan om valium och stesolid som båda är diazepam. Jag tycker valium roche 10: orna slår på och verkar mycket mycket bättre på mig än stesolid 10mg. Hel mysko men sant

Jo dom valium 10orna från indien är sjuka, 3 sådana och man är så bäng att man vet inte vad man ska ta vägen

Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Jag märker också skillnad. Speciellt på xanor.
Xanor1or: kan ta hur många som helst, får bara ångest och den blir starkare ju fler jag tar
Xanor2or: En är inte som att ta två 1or, utan av en mår jag tokbra och blir bara bängare och bängare och mår TOKBRA av dom.
Xanordepot1or som jag har på recept: Mår skitbra sålänge jag äter dom hela, tuggar jag dom får jag ångest.
Xanordepot2or som jag haft: Mår bra men blir flöddrad sålänge jag äter dom hela, krossar jag dom blir jag agressiv.

Skumt skumt sa räven.

/Fordie

Jadu, jag tycker att 2 st 1 mg fäster bättre än 1x 2mg xanor.
Det faktum att du blir agressiv pga att du krossar är inte så konstigt då dom slår på hårdare och snabbare!
Citera
2009-06-27, 10:41
Medlem
Psykotons avatar
Min hypotes är att i Indien och andra länder där kontrollen inte är så stor, kan milligrammen variera påtagligt mellan de olika styrkorna (och från batch till batch också). Sen kan det ju vara så att vissa fabrikanter har i lite extra för att få nöjdare kunder. (eller lite mindre för att minska kostnaderna...)

Bodde i sydostasien i nästan 2 år, Thailand, Indonesien, Kambodja, Burma och Laos, och där märktes detta fenomen tydligt. Man kunde köpa tex generiska alprazolam 1or av ett visst märke en månad som var suveräna, och när man köpte precis samma märke igen efter nån månad funkade de inte hälften så bra. Märkte detta med flera preparat. Originalpreparaten på blister är däremot mer pålitliga i kvalitén där nere. Så för er som kör egenimporterat kan nog de här skillnaderna i effekt vara "på riktigt" och inte placebo.

Här i EU finner jag det högst osannolikt att det är nån skillnad överhuvudtaget, gränsvärdena ligger på typ 99.97 procent, så för tabletter inhandlade på recept vidhåller jag att det är placebo, har använt Stesolid 5or och 10or, och märker ingen som helst skillnad bara man tar samma mängd aktiv substans. Likaså med Sobril och Xanor. Går ju att kontakta läkemedelsverket www.mpa.se och se vad dom säger, de är väldigt trevliga och lätta att ha och göra med !!!
Senast redigerad av Psykoton 2009-06-27 kl. 10:43.
Citera
2009-06-27, 13:33
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb
Jadu, jag tycker att 2 st 1 mg fäster bättre än 1x 2mg xanor.
Det faktum att du blir agressiv pga att du krossar är inte så konstigt då dom slår på hårdare och snabbare!

Jo, visserligen. Men jag kan peta i mig 5-10 stavar och stå på benen och bete mig normalt. Det kan jag inte om jag krossar 5-10 muttrar.

Hursomhelst så har jag och många kompisar teorier om att bindemedlen dom använder gör att den aktiva substansen kan göra så att två identiska mediciner från två olika företag med olika bindemedel ger olika effekt. Vad tror ni om det? Placebo?

/Fordie
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in