Min hypotes är att i Indien och andra länder där kontrollen inte är så stor, kan milligrammen variera påtagligt mellan de olika styrkorna (och från batch till batch också). Sen kan det ju vara så att vissa fabrikanter har i lite extra för att få nöjdare kunder. (eller lite mindre för att minska kostnaderna...)
Bodde i sydostasien i nästan 2 år, Thailand, Indonesien, Kambodja, Burma och Laos, och där märktes detta fenomen tydligt. Man kunde köpa tex generiska alprazolam 1or av ett visst märke en månad som var suveräna, och när man köpte precis samma märke igen efter nån månad funkade de inte hälften så bra. Märkte detta med flera preparat. Originalpreparaten på blister är däremot mer pålitliga i kvalitén där nere. Så för er som kör egenimporterat kan nog de här skillnaderna i effekt vara "på riktigt" och inte placebo.
Här i EU finner jag det högst osannolikt att det är nån skillnad överhuvudtaget, gränsvärdena ligger på typ 99.97 procent, så för tabletter inhandlade på recept vidhåller jag att det är placebo, har använt Stesolid 5or och 10or, och märker ingen som helst skillnad bara man tar samma mängd aktiv substans. Likaså med Sobril och Xanor. Går ju att kontakta läkemedelsverket
www.mpa.se och se vad dom säger, de är väldigt trevliga och lätta att ha och göra med !!!