Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-06-13, 07:36
Medlem
Tjenis! Vore toppen om någon kunde hjälpa mig med detta.

Är trött på att installera om windows och alla program som jag vill ha som standard var sjätte månad eftersom windows blivit segt.

Därför undrar jag om jag på något sätt kan installera om windows, lägga in de program jag vill ha från början och därefter bränna någon slags image av det.

När jag därefter upplever windows segt igen kör jag bara en format c: och kopierar över imagen till c och startar sen om ska så ska de funka?

Hur skulle jag gå tillväga? Och vilka program är bäst? Hur kopierar jag över spegeln till c: från skivan när jag vill formaterat om c? Och kommer det då att funka att att boota upp?
Citera
2009-06-13, 09:13
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjuze
Tjenis! Vore toppen om någon kunde hjälpa mig med detta.

Är trött på att installera om windows och alla program som jag vill ha som standard var sjätte månad eftersom windows blivit segt.

Därför undrar jag om jag på något sätt kan installera om windows, lägga in de program jag vill ha från början och därefter bränna någon slags image av det.

När jag därefter upplever windows segt igen kör jag bara en format c: och kopierar över imagen till c och startar sen om ska så ska de funka?

Hur skulle jag gå tillväga? Och vilka program är bäst? Hur kopierar jag över spegeln till c: från skivan när jag vill formaterat om c? Och kommer det då att funka att att boota upp?

Det allra enklaste är ju att du använder dig av t. ex Norton Ghost och skapar en Ghost-image på systemet efter en nyinstallation, som du sedan antingen bränner ut på DVD'er, eller sparar undan på någon annan partition eller en USB-hårddisk.

När du märker att det börjar bli dags för en återställning så bootar du upp med Norton Ghost Recovery CD, väljer den image'en du vill återställa - och voíla!
Citera
2009-06-13, 12:00
Medlem
razorXs avatar
Slipstreaming heter processen.

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/1/

googla det finns 1miljard med sådana sidor.
Citera
2009-06-13, 13:53
Medlem
X_surfers avatar
Acronis TrueImage funkar fint
Citera
2009-06-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Det allra enklaste är ju att du använder dig av t. ex Norton Ghost och skapar en Ghost-image på systemet efter en nyinstallation, som du sedan antingen bränner ut på DVD'er, eller sparar undan på någon annan partition eller en USB-hårddisk.

När du märker att det börjar bli dags för en återställning så bootar du upp med Norton Ghost Recovery CD, väljer den image'en du vill återställa - och voíla!

Hm. Har aldrig använt det programmet. Därför undrar jag lite.. Men blir det en formatering av c: då?
Citera
2009-06-13, 17:40
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjuze
Hm. Har aldrig använt det programmet. Därför undrar jag lite.. Men blir det en formatering av c: då?
I princip ja.
En diskimage innehåller allt, inklusive filsystem.
Att formatera innan du återställer en sådan är onödigt.
Själv skulle jag använda Acronis Trueimage istället för Norton.

Om du laddar ner Hiren's boot CD, finns Trueimage på den:
http://www.hirensbootcd.net/

Boota från CD'n, starta TI, gör en image till valfri destination(annan hd, partition eller usb sticka).
Klart!
TI behöver inte vara installerat för att göra/återställa backups.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in