2009-06-12, 23:26
Medlem
misfitmes avatar
Jag har ätit sertalin i ett halvår nu som endast har funkat mot ångesten någonlunda, och inte depressionen jag har. Dessutom fick jag en del biverkningar som tex madrömmar, där väldigt våldsamma saker händer och jag har riktigt skitit i allt jag annars bryr mig om. Nu när jag var hos läkaen igår så fick jag ett resept på ett annat antidepp som heter Venlafaxin (75 mg). Jag känner mig lite tveksamm till dessa, fast vet inte riktigt varför, eftersom jag inte har några större problem med att ta antidepp för att må bättre. Men jag har några frågor som jag inte kunde fråga läkaren om och undrar om ni ville hjälpa mig.

En av sakerna jag undrar är om vilka erfareneheter ni som har använt/ändvänder Venlafaxin har, och om ni kan berätta. Vill veta alla bra och dåliga sakerna. Inkl biverkningar ni har fått.( Självklart vet jag att alla regerar olika på samma saker) och så undrar jag vilka olika drogor man kan ta med dessa anti depp och vilka man INTE borde ta och varför.

P.S Jag hoppas att jag la denna i rätt tråd nu för jag är lite dåligt på att hitta rätt trådar för rätt saker.
Senast redigerad av misfitme 2009-06-12 kl. 23:36.
Citera
2009-06-13, 11:17
Medlem
Aspsusas avatar
Det finns mängder av trådar om Venlafaxin/Effexor - sök och du skall finna

Min personliga erfarenhet är att av alla de olika anti-depp jag testat så är det Venlafaxin jag återkommer till/håller som en bas-medicin. SSRI ger mig skumma och bisarra biverkningar, så de är helt uteslutna. Andra anti-depp (har dock inte prövat Remeron) är antingen inte riktigt tillräckligt effektiva, eller har för starka biverkningar.

Ångest hör dock inte till mina "kärn-symptom", så vad som passar för mig behöver inte passa för dig.

Sådär enkelt sagt så skulle jag säga att det positiva med Effexor är att det är effektivt, och (för mig) utan biverkningar, åtminstone på jämn, låg dos (50-150 mg).

Det negativa är att den ger ganska mycket biverkningar när man börjar eller slutar, eller t.o.m. när man ändrar dos. För mig är det mest illamående (när jag började ta effexor första gången och inte var medveten om detta - få var, det är över 10 år sedan - så skrämde jag slag på en tandläkarmottagning genom att bli illamående och spy och svimma), många verkar uppleva "blixtar i huvudet" som mest bekymmersamt. Det har jag väldigt litet av med Effexorn (i motsats till på Fluoxetin/Fontex/Prozac - det var rena åskvädret i mitt huvud!).

Den goda saken är att de här "dosförändrings-biverkningarna" går att minimera eller t.o.m. helt undvika genom mkt försiktiga justeringar - jag brukar t.ex. alltid dela upp en ny lägre eller (isynnerhet) högre dos på två/dygn.
Själv tycker jag också att det rent av är litet praktiskt att man "känner av" om man glömt medicinen - ibland kan ett kast på bara 3-5 timmar i när man tar kapseln orsaka en vag känsla av illamående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in