Det finns mängder av trådar om Venlafaxin/Effexor - sök och du skall finna
Min personliga erfarenhet är att av alla de olika anti-depp jag testat så är det Venlafaxin jag återkommer till/håller som en bas-medicin. SSRI ger mig skumma och bisarra biverkningar, så de är helt uteslutna. Andra anti-depp (har dock inte prövat Remeron) är antingen inte riktigt tillräckligt effektiva, eller har för starka biverkningar.
Ångest hör dock inte till mina "kärn-symptom", så vad som passar för mig behöver inte passa för dig.
Sådär enkelt sagt så skulle jag säga att det positiva med Effexor är att det är effektivt, och (för mig) utan biverkningar, åtminstone på jämn, låg dos (50-150 mg).
Det negativa är att den ger ganska mycket biverkningar när man börjar eller slutar, eller t.o.m. när man ändrar dos. För mig är det mest illamående (när jag började ta effexor första gången och inte var medveten om detta - få var, det är över 10 år sedan - så skrämde jag slag på en tandläkarmottagning genom att bli illamående och spy och svimma), många verkar uppleva "blixtar i huvudet" som mest bekymmersamt. Det har jag väldigt litet av med Effexorn (i motsats till på Fluoxetin/Fontex/Prozac - det var rena åskvädret i mitt huvud!).
Den goda saken är att de här "dosförändrings-biverkningarna" går att minimera eller t.o.m. helt undvika genom mkt försiktiga justeringar - jag brukar t.ex. alltid dela upp en ny lägre eller (isynnerhet) högre dos på två/dygn.
Själv tycker jag också att det rent av är litet praktiskt att man "känner av" om man glömt medicinen - ibland kan ett kast på bara 3-5 timmar i när man tar kapseln orsaka en vag känsla av illamående.