2009-06-12, 23:17
Medlem
Inte riktigt med på vad skillnaden är mellan VPS (Virtual Private Server) och att hyra en plats på ett webbhotell. Webbhotell använder man om man vill slänga upp en hemsida men när behöver man hyra en VPS, vad kan man mer göra på en VPS? Något jag lagt märke till är att det är stor prisskillnad iaf.
Citera
2009-06-12, 23:23
Medlem
Har du en VPS så har du ju en alldeles egen server, låt vara en virtuell sådan. Med ett vanligt webhotellkonto delar du server med många, oftast hundratals, andra kunder.

Med din egna virtuella server kan du göra i princip vad du vill, det kan du inte göra med en server du delar med andra. På din VPS kan du installera den programvara du vill ha och köra de script du vill utan att riskera att andra kunder drabbas negativt av detta.
Senast redigerad av DivisionByZero 2009-06-13 kl. 00:03.
Citera
2009-06-13, 01:03
Medlem
På ett webbhotell är du dessutom knuten till just webb. Har du en VPS så kan du ju sätta upp en spelserver, fildelningsserver eller vad du vill, samtidigt.
Citera
2009-06-13, 12:50
Medlem
Ok, tack för förklaringarna. Tips på någon stabil och prisvärd VPS? Ska bara användas till att köra ett litet program 24/7.
Senast redigerad av _x3m_ 2009-06-13 kl. 12:55.
Citera
2009-06-13, 12:54
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Ok, tack för förklaringarna. Tips på någon stabil och prisvärd VPS?
En tämligen vag fråga. Vad behöver du få ut av en VPS och hur mycket är du villig att betala? Titta på Webhostingtalk.coms forum för just VPS Hosting Offers.
Citera
2009-06-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
En tämligen vag fråga. Vad behöver du få ut av en VPS och hur mycket är du villig att betala?
Redigerade mitt inlägg inlägg samtidigt som du postade. Ska bara köra ett litet program mot internet 24/7. Vill såklart betala så lite som möjligt utan att det är värsta skiten. Dock är det ingen direkt krävande uppgift.
Citera
2009-06-13, 13:43
Medlem
SchackMatts avatar
Jag kan rekommendera ISPserver. Där får man välja om man vill ha sin server i Belgien, Ryssland eller USA, och priserna är bra. Ibland kan deras deras datacenter i Ryssland vara litet långsamt, men i övrigt är de utmärkta. KnownHost är, som namnet indikerar, en känd aktör på marknaden och de leverar bra VPS. Din server hamnar i Texas eller Californien.

Future Hosting förefaller seriösa och det talas väl om dem på Webhosting Talk, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Detsamma gäller Solar VPS.

Vill du ha en server i Sverige, ta en titt på ServerConnect. Har ingen erfarenhet av dem, men känner till andra som trivs eller har trivts där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in