Först och främst tycker jag du bör sätta dig och råplugga hundspråk. Lär dig vilka signaler de använder för att lugna sig själva och sina flockkamrater. Dessa signaler kan du använda dig av för att få din hund att slappna av.
Exempel på lugnande signaler är till exempel att vända bort huvudet, att slicka sig om nosen (eller munnen i ditt fall

), smacka, nosa på marken osv.
Finns hur mycket som helst.
Det är bra att du är lugn i hanteringen, för det är precis det man måste vara.
Rädsla bottnar oftast i stress, och att försöka få bort stress hos en hund genom att stressa upp sig själv och stå och gorma, det är lite som att försöka boxa bort ett blåmärke...
Ju mer stressad hunden är, desto lugnare måste man själv bli.
Jag har själv en hund som har väldigt lätt att gå upp i stress och i de lägena är det enda som hjälper att använda sig av hundspråk. Att göra allt det här som hundarna gör för att lugna varandra. Visst, det ser lite mongo ut när jag sitter på tunnelbanan och gäspar, slickar mig om munnen och smackar frenetiskt, men hunden blir så småningom lugn. Och det är ju prioritet 1.
Slopa alla former av bestraffning om du ägnar dig åt sånt.
Allt obehag medför extra stress för hunden = det är upplagt för att hunden ska agera ut det i en massa obefogade rädslor.
På grund av det, se till att den alltid är ohungrig, otörstig, välrastad, välaktiverad osv. Detta kan i vissa fall göra hela skillnaden, hur simpelt det än må låta...
Bygg vidare på er relation genom massor av beröm och uppmuntran. Målet är att du ska vara en så trygg punkt för hunden att den kan släppa sina rädslor.
Fundera över vilka situationer som triggar hundens rädslor, och lägg upp en handlingsplan för hur ni ska överkomma det. Börja på en nivå som känns lämplig.
Är hunden exempelvis lite rädd för andra hundar, men LIVRÄDD för bussar. Ja då kanske ni ska börja lägga ribban vid det här med andra hundar. Och skippa bussarna ett tag.
Är du säker på att hunden blev som den är efter traumat?
Det är faktiskt inte så jättevanligt att hundar blir messed up efter en enstaka incident. Kanske är det en i grund och botten stressad hund, som utvecklat en massa rädslor till följd av det väldigt plötsliga miljöombytet?
När man chockrehabiliterar hundar brukar man i första skedet gå in och ge extratillskott av vitaminer och mineraler (framför allt vitamin B, C och E, samt magnesium och zink). Detta eftersom man efter en chock förbrukar mer näring än normalt.
Det finns något som heter Equi-Calm som är ett fodertillskott för hästar som tränas hårt. Det innehåller bland annat magnesium och en massa annat bra som kan hjälpa till att stabilisera hunden. (Det finns tydligen motsvarande för hundar också, men det har jag aldrig testat och ska tydligen vara rätt mycket dyrare. Equi-Calm fick jag rekommenderat personligen av välrenommerade hundpsykologen Anders Hallgren)
Ja vart vill jag nu komma med allt det här svamlet?

Jag vill bara uppmana dig att lyssna på hunden och se vad den försöker kommunicera till dig. Ofta ser vi bara hundens försök att kommunicera när det redan gått överstyr. Dvs när den gör utfallet, eller när den vaktar en resurs (tex märgben eller leksak), eller när den som i ditt fall agerar ut en massa rädslor.
Det handlar inte bara om att lära hunden att inte vara rädd för det ena och det andra, utan det är ett helhetskoncept som grundar sig i din och hundens relation, och i hundens kapacitet att hantera stress.
Det är inget man löser över en natt, utan det gäller att verkligen "tune in" till hunden och se vad som orsakar detta beteende. Först då kan man gå in med olika åtgärder.